• Przychody netto: 141 milionów USD
• Podstawowy zysk na akcję: 1,37 centa USD, czyli 10,63 centa hongkońskiego
• Rezerwy gotówkowe netto: 3,7 miliarda USD (na 30 czerwca 2012 r.)
HONGKONG, 16 sierpnia 2012 r.— Grupa Lenovo opublikowała dzisiaj wyniki za pierwszy kwartał roku finansowego zakończony 30 czerwca 2012 roku, wykazując sprzedaż kwartalną w wysokości 8 miliardów USD, oznaczającą wzrost o 35% w ujęciu rok do roku. Jednocześnie przychody netto osiągnięte przez Lenovo w pierwszym kwartale wzrosły rok do roku o 30% do 141 milionów USD. Dowodzi to, że firma jest w stanie utrzymać rentowny wzrost w trudnych warunkach rynkowych.
Będąc drugim pod względem wielkości dostawcą komputerów PC na świecie, firma Lenovo osiągnęła najwyższy w historii 15-procentowy kwartalny udział w rynku* i znacznie powiększyła go w porównaniu z konkurentami. W branży, w której ogólna ilość dostaw komputerów PC spadła o niemal 2% rok do roku, dostawy komputerów Lenovo w pierwszym kwartale roku finansowego wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem o 24,4%. Tym samym był to 13. kwartał z rzędu, w którym pod względem tempa wzrostu firma Lenovo prześcignęła całą branżę PC. Ponadto już 11. kwartał z rzędu firma Lenovo odnotowała szybszy wzrost niż pozostali czterej najwięksi dostawcy komputerów PC.
Wzrost Lenovo rozłożył się równomiernie na wszystkie regiony geograficzne, segmenty klientów i linie produktowe dzięki konsekwentnej realizacji strategii „obrony i ataku”, która polega na umacnianiu pozycji na dotychczasowych rynkach przy jednoczesnym poszukiwaniu nowych rynków o dużym potencjale. W sytuacji, gdy branża wchodzi w fazę PC Plus, Lenovo podejmuje aktywne działania w celu umocnienia swojej pozycji rynkowej przez wzbogacenie posiadanej oferty produktów o nowe tablety, inteligentne telewizory i smartfony.
Zysk brutto firmy w pierwszym kwartale roku finansowego zwiększył się o 30% rok do roku, a marża brutto wyniosła 12%. Zysk operacyjny w tym samym kwartale zwiększył się o 48% rok do roku do kwoty 182 milionów USD. Podstawowy zysk na akcję w pierwszym kwartale roku finansowego wyniósł 1,37 centa USA, czyli 10,63 centa hongkońskiego. Rezerwy gotówkowe netto na dzień 30 czerwca 2012 r. wyniosły łącznie 3,7 miliarda USD.
Przed dwoma tygodniami firma Lenovo poinformowała o nawiązaniu globalnej współpracy z EMC, dzięki której powstanie program rozwoju technologii serwerowych mający pobudzić innowacyjność i zwiększyć możliwości Lenovo związane ze standardowymi serwerami x86. Zgodnie z podpisaną umową Lenovo będzie samodzielnie wprowadzać te serwery na rynek, a z czasem również umieszczać je w wybranych systemach pamięci masowej EMC. Tym posunięciem firma Lenovo zastąpiła poważnego konkurenta i utworzyła partnerstwo obejmujące działalność OEM i sprzedaż detaliczną, w ramach którego będzie dostarczać swoim klientom na całym świecie, począwszy od Chin, wiodące rozwiązania EMC z dziedziny sieciowych pamięci masowych.
Ponadto Lenovo i EMC postanowiły powołać spółkę joint venture należącą w większości do Lenovo, do której trafi części zasobów i środków z działu Iomega firmy EMC. Nowa spółka zajmie się opracowywaniem i sprzedażą sieciowych pamięci masowych (NAS) małym i średnim firmom oraz rozproszonym oddziałom dużych korporacji na całym świecie.
Porozumienie z EMC nie ma istotnego wpływu na przychody Lenovo.
Ponadto w pierwszym kwartale roku finansowego firma Lenovo poinformowała o utworzeniu nowego ośrodka przemysłowego w chińskim Wuhan. Powstanie tam zintegrowany zakład, który zajmie się badaniami, rozwojem i wytwarzaniem produktów Lenovo z obszaru mobilnego Internetu i domu cyfrowego. Placówka ma rozpocząć działalność w październiku 2013 roku.
„Chociaż sytuacja gospodarcza nieco przypomina spowolnienie z lat 2008–2009, wyniki osiągnięte przez Lenovo są znacznie lepsze, ponieważ dysponujemy właściwą strategią i znakomicie ją realizujemy” — powiedział Yang Yuanqing, prezes i dyrektor generalny Lenovo. „Nasza działalność na rynkach wschodzących poza Chinami, a także działy konsumencki i MIDH były obszarami dynamicznego wzrostu i stanowiły stabilne filary, które pozytywnie przyczyniły się do naszych ogólnych wyników. W Chinach oraz na globalnym rynku biznesowym utrzymaliśmy solidną rentowność, dzięki czemu mamy mnóstwo zasobów i środków, które możemy zainwestować w obszary rozwojowe i być spokojni o ogólną kondycję firmy. Chociaż warunki zewnętrzne są trudne, jesteśmy przekonani, że dzięki dalszej realizacji strategii obrony i ataku Lenovo może osiągnąć stabilny wzrost i wysokie zyski w epoce PC+”.
PRZEGLĄD GEOGRAFICZNY**
Chiński oddział firmy Lenovo w pierwszym kwartale roku finansowego wypracował sprzedaż skonsolidowaną na poziomie 3,5 miliarda USD, co oznacza 24-procentowy wzrost rok do roku i stanowi 44% światowej sprzedaży firmy. W pierwszym kwartale firma Lenovo umocniła o 3,9 punktu swoją pozycję lidera na rynku chińskim. Dzięki temu osiągnęła na nim rekordowy 35-procentowy udział i powiększyła przewagę nad największymi rywalami. Dostawy komputerów PC Lenovo w Chinach zwiększyły się w tym kwartale o dziewięć procent rok do roku, podczas gdy w całej branży PC w Chinach dostawy zmniejszyły się o 2,8%.
W regionie Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Łacińskiej dostawy komputerów PC Lenovo w pierwszym kwartale roku finansowego zwiększyły się o 59,2%. Był to wynik znacznie lepszy od zanotowanego przez całą branżę, w której miał miejsce spadek o 3,9% rok do roku. Łączna sprzedaż skonsolidowana w pierwszym kwartale wyniosła 1,7 miliarda USD i stanowiła 21% światowej sprzedaży firmy. Firma Lenovo osiągnęła w tym regionie dwucyfrowy udział w rynku wynoszący 11%, zyskując w ciągu roku 4,4 punktu. Wśród najważniejszych akcentów tego kwartału należy wymienić pierwszą pozycję w Japonii z 25,4-procentowym udziałem w rynku. Do tego osiągnięcia przyczyniła się udana integracja spółki joint venture z NEC, która zaczyna dopiero drugi rok działalności. Ponadto firma Lenovo zanotowała najwyższy w historii, 17-procentowy udział w rynku indyjskim oraz ponad pięciokrotnie szybsze tempo wzrostu niż cała branża PC w tym kraju. Natomiast w Brazylii tempo wzrostu dostaw komputerów PC Lenovo było ponad 20-krotnie szybsze niż w całej brazylijskiej branży.
Jeśli chodzi o region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, w pierwszym kwartale roku finansowego firma Lenovo odnotowała imponujący wzrost liczby dostarczonych komputerów PC, wynoszący 62,3% rok do roku. Był on ponad sześciokrotnie większy niż 9,1-procentowy wskaźnik osiągnięty przez całą branżę w tym regionie. W pierwszym kwartale sprzedaż skonsolidowana zwiększyła się rok do roku o 62% do kwoty 1,6 miliarda USD i stanowiła 20% światowej sprzedaży firmy. Mimo trudności gospodarczych występujących w kilku krajach Europy udział Lenovo w tym rynku wzrósł o 2,9 punktu rok do roku. Poprawa pozycji Lenovo w Europie Zachodniej była m.in. wynikiem udanej integracji przejętej firmy Medion. W Rosji dostawy komputerów PC Lenovo podwoiły się rok do roku.
W Ameryce Północnej w pierwszym kwartale roku finansowego łączna sprzedaż skonsolidowana osiągnęła wartość 1,2 miliarda USD, co oznacza wzrost o 7% rok do roku i stanowi 15% światowej sprzedaży firmy. Na rynku, który rok do roku zanotował 10-procentowy spadek, dostawy komputerów PC Lenovo zwiększyły się w pierwszym kwartale o 8,6%, do czego równomiernie przyczyniły się wyniki sprzedaży w segmentach biznesowym i konsumenckim. Osiągając rekordowy ośmioprocentowy udział w rynku USA, firma Lenovo odzyskała czwartą pozycję w tym regionie.
PRZEGLĄD PRODUKTÓW
Notebooki Lenovo ponownie stanowiły najbardziej znaczącą pozycję w światowej sprzedaży firmy, generując 54% łącznych przychodów ze sprzedaży. Sprzedaż skonsolidowana notebooków Lenovo na całym świecie wzrosła w pierwszym kwartale roku finansowego o 23% rok do roku, osiągając łącznie 4,3 miliarda USD. W kwartale tym dostawy notebooków Lenovo na świecie zwiększyły się o 27% rok do roku, dzięki czemu firma umocniła swoją pozycję o 3,2 punktu i osiągnęła rekordowy 15,4-procentowy udział w rynku notebooków. W całej branży sprzedaż notebooków rok do roku praktycznie nie uległa zmianie. W pierwszym kwartale firma Lenovo poinformowała o wprowadzeniu na całym świecie swoich ultrabooków — modeli IdeaPad U310 i U410, którym towarzyszy nowa globalna kampania reklamowa „Book of Do”. Nowe ultrabooki Lenovo łączą najlepsze cechy i funkcje tradycyjnych notebooków — dużą moc obliczeniową, pojemną pamięć masową i bogaty dźwięk — z atrakcyjnym wzornictwem i kluczowymi atutami tabletów, takimi jak szybkie uruchamianie, natychmiastowe wznawianie pracy i cały dzień działania na baterii.
Sprzedaż skonsolidowana komputerów stacjonarnych Lenovo na świecie wzrosła w pierwszym kwartale roku finansowego o 26% rok do roku, osiągając kwotę 2,5 miliarda USD i stanowiąc 32% łącznych przychodów firmy ze sprzedaży. W pierwszym kwartale dostawy komputerów stacjonarnych zrealizowane przez firmę na całym świecie zwiększyły się o 21% rok do roku, podczas gdy w całej światowej branży odnotowano 4-procentowy spadek. W rezultacie firma Lenovo po dodaniu 3 punktów rok do roku uzyskała rekordowo wysoki, 14,4-procentowy udział w rynku. W pierwszym kwartale firma Lenovo przedstawiła swój nowy „cienki” komputer stacjonarny ThinkCentre M92p. Jest to pierwszy na rynku komputer stacjonarny o objętości jednego litra i szerokości równej średnicy piłeczki golfowej (34,5 mm). ThinkCentre M92p charakteryzuje się wyjątkowo małymi rozmiarami, dzięki czemu można go ustawić w niemal dowolnym miejscu przy zachowaniu najwyższej wydajności. Tam, gdzie ilość miejsca jest ograniczona, klienci są szczególnie zainteresowani możliwościami „cienkich” komputerów stacjonarnych.
Grupa Mobile Internet Digital Home (MIDH) firmy Lenovo, która zakończyła pierwszy pełny rok działalności, w pierwszym kwartale roku finansowego odnotowała wzrost sprzedaży o 173% rok do roku do kwoty 587 milionów USD, co stanowiło 7% łącznych przychodów firmy ze sprzedaży. Dostawy smartfonów Lenovo zwiększyły się rok do roku 44-krotnie, przyczyniając się do pierwszego w historii dwucyfrowego udziału firmy w rynku smartfonów, który wyniósł 11,2%. Dzięki lepszym wynikom sprzedaży smartfonów firma Lenovo zwiększyła swój udział w ogólnym rynku telefonów komórkowych o 5,1% rok do roku, kończąc kwartał z rekordowo wysokim, 9,8-procentowym udziałem w rynku chińskim. Obecnie Lenovo jest drugim pod względem wielkości dostawcą telefonów komórkowych w Chinach. W pierwszym kwartale roku finansowego firma Lenovo przedstawiła swój najnowszy tablet IdeaTab S2109, który dzięki takim funkcjom jak obsługa dźwięku przestrzennego SRS szczególnie dobrze nadaje się do rozrywki. Ponadto w Chinach firma zapowiedziała swój pierwszy inteligentny telewizor — 55-calowy K91 Smart TV — który posiada certyfikat firmy Google i jest wyposażony w system operacyjny Android 4.0.
*Według danych firmy IDC za II kw. 2012 r.
** Porównania regionów geograficznych rok do roku opracowane na podstawie wcześniejszych danych dotyczących Chin, grupy rynków dojrzałych i grupy rynków wschodzących
O FIRMIE LENOVO
Firma Lenovo (HKSE: 992) (ADR: LNVGY) jest producentem urządzeń elektronicznych do użytku osobistego i drugim pod względem wielkości dostawcą komputerów PC na świecie. Firma obsługuje klientów w ponad 160 krajach. Lenovo koncentruje się na konstruowaniu komputerów i mobilnych urządzeń internetowych o wyjątkowej jakości. Filarami działalności firmy są innowacyjność, efektywny łańcuch dostaw na całym świecie oraz konsekwentna realizacja strategii biznesowej. Od czasu przejęcia przez Grupę Lenovo działu komputerów osobistych IBM firma opracowuje, produkuje i sprzedaje niezawodne, wysokiej jakości, bezpieczne i łatwe w użyciu produkty techniczne oraz usługi. Lenovo produkuje biznesowe komputery legendarnej marki Think, konsumenckie komputery marki Idea, a także serwery, stacje robocze oraz mobilne urządzenia internetowe, takie jak tablety i smartfony. Lenovo jest firmą z globalnej listy Fortune 500 i ma duże ośrodki badawcze w Yamato w Japonii, Pekinie, Szanghaju i Shenzen w Chinach oraz w Raleigh w Północnej Karolinie (USA). Więcej informacji można uzyskać pod adresem www.lenovo.com
# # #
Kontakt:
Hongkong Pekin USA
Angela Lee Ma Ling Ray Gorman
(852) 2516-4810 (86) 10 5886-3525 (919) 257-6325
angelalee@lenovo.com maling@lenovo.com rgorman@lenovo.com
GRUPA LENOVO
PODSUMOWANIE WYNIKÓW FINANSOWYCH
za kwartał roku finansowego zakończony 30 czerwca 2012 r.
(w milionach USD, poza wartościami w przeliczeniu na akcję)
I kw.
2012/13
I kw.
2011/12
ZMIANA
ROK DO ROKU
Sprzedaż 8010 5920 35%
Zysk brutto 959 739 30%
Marża zysku brutto 12,0% 12,5% –0,5 pkt.
Koszty operacyjne (777) (616) 26%
Stosunek kosztów do przychodów 9,7% 10,4% –0,7 pkt.
Zysk operacyjny 182 123 48%
Inne przychody pozaoperacyjne 3 0 n/d
Przychody przed opodatkowaniem 185 123 50%
Podatek (41) (15) 178%
Zysk za okres 144 108 33%
Udziały niedające kontroli (3) 0 n/d
Zysk przypadający na akcjonariuszy 141 108 30%
Zysk na akcję (centy USA)
Podstawowy
Rozwodniony
1,37
1,33
1,11
1,08
0,26
0,25