Lidl już po raz trzeci z rzędu uplasował się na pozycji lidera corocznego rankingu Greenpeace „Oceany na sprzedaż”. Klasyfikacja obejmowała ocenę detalistów w zakresie odpowiedzialnego pozyskiwania ryb i produktów rybnych oraz owoców morza. Ocenie poddany został stopień odpowiedzialności zasad pozyskiwania ryb i owoców morza przez sieć oraz ich aspekt praktyczny, czyli realne zastosowanie przyjętej polityki. Sprawdzono również oznakowanie produktów rybnych dostępnych w ofercie sieci oraz postawę sieci dotyczącą informowania konsumentów o podejmowanych działaniach.
Ranking Greenpeace wskazuje, które z sieci posiadają
w swoim asortymencie gatunki morskie zagrożone wyginięciem lub takie, których połów wpływa
destrukcyjne na ekosystemy morskie. Ranking ma na celu zwrócenie uwagi na problem nieodpowiedzialnej gospodarki żywymi zasobami mórz i silnego przetrzebienia łowisk.
Powszechnie znane jest, że ryby i owoce morza są bogatym źródłem witamin, ale niewiele osób ma świadomość, w jaki sposób są pozyskiwane. Jak wynika
z badań TNS OBOP* przeprowadzonych na zlecenie
Lidl Polska, aż 80% Polaków deklaruje kupowanie ryb, kierując się przy ich wyborze przede wszystkim świeżością (63%) i ceną (51%) produktu. Jedynie
co dziesiąty badany kupując ryby zwraca uwagę na miejsce ich pochodzenia, a tylko co setny bierze pod uwagę zastosowaną metodę połowu. Mimo to, na poziomie deklaracji zdecydowana większość naszych rodaków uważa kwestię odpowiedzialnego rybołówstwa
za ważny temat społeczny. Około 3/4 z nas uważa, że stosowanie destrukcyjnych technik połowowych niszczących środowisko oraz zbyt intensywne połowy prowadzące
do wyginięcia niektórych gatunków stanowią grupę istotnych problemów związanych
z tematyką rybołówstwa.
Naukowcy biją na alarm, publikując kolejne zatrważające statystyki dotyczące stanu mórz
i oceanów. Kontrowersyjne metody połowów ryb rujnują faunę i florę wód morskich. Pociesza jedynie fakt, że rośnie świadomość konsumentów dotycząca istoty sprawy, którym zależy nie tylko na smaku kupowanych produktów oraz ich najwyższej jakości, ale także na pewności, że kupują ryby złowione z poszanowaniem środowiska naturalnego. „Nasza firma od wielu lat aktywnie działa na polu zrównoważonego połowu ryb i owoców morza. Staramy się, aby nasze produkty spełniały wymogi oparte na dbałości o środowisko naturalne. Tym bardziej cieszy nas fakt, że już po raz trzeci jesteśmy liderem rankingu Greenpeace.
To ogromne wyróżnienie. ” – powiedziała Anna Biskup, przedstawiciel Lidl Polska.
Firma Lidl to lider polskiego rynku we wdrażaniu strategii odpowiedzialnego pozyskiwania ryb i owoców morza. Pierwsze produkty z certyfikatem MSC (Marine Stewardship Council), który jest gwarancją połowu przyjaznego dla środowiska, pojawiły się w ofercie sieci już w październiku 2003 roku. Na rybnych produktach sprzedawanych
w Lidlu znak MSC widnieje zawsze w prawym rogu na żółtym tle i znajduje się z przodu opakowania. Certyfikat jest czytelną informacją dla klientów, że przy produkcji kierowano się trzema zasadami – prawidłowym stanem zasobów rybnych, wpływem rybołówstwa
na środowisko morskie oraz odpowiednim systemem zarządzania rybołówstwem. Produkty ze znakiem MSC są dostępne w sklepach Lidl zarówno w Polsce, jak również w wielu innych krajach Europy.
Polityka zakupu i sprzedaży ryb według Lidl
Lidl unika sprzedaży gatunków ryb
i owoców morza zagrożonych wyginięciem. Już kilka lat temu
ze sprzedaży całkowicie wycofano takie gatunki, jak rekin, miecznik, okoń czerwony oraz węgorz. Gatunki tych ryb znalazły się między innymi na „Czerwonej liście gatunków morskich” opublikowanej przez Greenpeace. Ryby oraz owoce morza znajdujące się na tej liście zagrożone są wyginięciem poprzez destrukcyjne techniki połowów, a ich hodowla może mieć szkodliwy wpływ na środowisko naturalne.
* Badanie TNS OBOP „Polacy o kupowaniu ryb i trosce o środowisko naturalne” zrealizowane na zlecenie Lidl Polska, na reprezentatywnej próbie 1005 Polaków, w sierpniu 2011r.
Informacje o firmie
Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sklepy pod szyldem tej marki powstały w Niemczech
w latach 70. XX wieku. Obecnie w wielu krajach Europy istnieje około 9 000 sklepów tej marki, a w Polsce ponad 420.