Eksperci są zgodni - rewolucja w motoryzacji trwa i dotyczy nie tylko sektora automotive. Wiele zmian zarówno w skali mikro, jak i makro czeka także inne branże, rynek pracy, polskie i europejskie miasta.
Przemysł motoryzacyjny jest dziś w okresie ogromnych przemian, które będą miały wpływ na całą gospodarkę. Transformacja rynku motoryzacyjnego jest nieunikniona, a żeby nie zostać w tyle w światowym wyścigu o lidera elektromobilności, którym obecnie jest Azja, musimy zacząć nadrabiać stracony czas i wprowadzać w życie najnowocześniejsze rozwiązania. Elektromobilna machina ruszyła i już na zawsze zmieni oblicze Europy. Ważne jest, aby w dyskusji na temat przyszłości elektromobilności poruszyć wszystkie fundamentalne tematy dotyczące branży automotive.
Szeroka perspektywa i współpraca
Wybór zaproszonych gości, ekspertów, firm oraz zaangażowanych w organizację IABM instytucji był starannie zaplanowany. Dzięki szerokiemu podejściu do tematu udało się kompleksowo omówić nurtujące tę gałąź przemysłu kwestie.
Arkadiusz Chęciński, Prezydent Miasta Sosnowiec, gospodarz tegorocznego IABM w Expo Silesia powiedział:
- Rozmowy o motoryzacji i jej przyszłości, czyli de facto o elektromobilności prowadziliśmy w Sosnowcu - miejscu, w którym tak jak kiedyś węgiel, dziś przemysł motoryzacyjny napędza gospodarkę. W Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej gościmy wiele osób i firm związanych z motoryzacją. Dziś jednym z głównych tematów zmian w przemyśle jest właśnie motoryzacja i elektromobilność. Musimy o tym dyskutować i wspólnie zastanowić się, jak w najbardziej łagodny sposób przejść z motoryzacji tradycyjnej, spalinowej na elektromobilność. To wielkie wyzwanie.
Piero Cannas, Prezes Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej, organizator IABM, podkreślił, że ideą, która przyświecała pomysłowi organizacji tego wydarzenia, było stworzenie jednego z najważniejszych spotkań w Środkowo-Wschodniej Europie, na którym szeroko i w międzynarodowym gronie dyskutuje się o elektromobilności i systemach ADAS.
- Motoryzacja jest jednym z najistotniejszych elementów współpracy między Włochami a Polską. Wierzę, że w ciągu najbliższych kilku lat będzie ona się dalej rozwijała. Rozumiemy, że ten obszar jest kluczowy nie tylko dla polskiej gospodarki, ale także dla Włoch. Wiele firm przyjeżdża tu, ponieważ znajduje odpowiednie warunki do prowadzenia biznesu – powiedział Jego Ekscelencja Aldo Amati, Ambasador Republiki Włoskiej w Polsce.
W panelu moderowanym przez Luka Palmena, Managera w Silesia Automotive & Advanced Manufacturing przedstawiciele międzynarodowych klastrów rozmawiali o przyszłości branży. Mateusz Rykała, Wiceprezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej podkreślił rolę klastrów w międzynarodowej współpracy i budowaniu wspólnej wizji elektromobilności:
- Dziś klastry odgrywają bardzo istotną rolę. Nie tylko te działające na terenie Polski, ale z całej Europy. W klastrach jest szansa na to, że europejska branża automotive będzie dominować w przyszłych latach, na stworzenie wspólnych projektów, na kojarzenie partnerów. Druga edycja IABM, pokazuje, jak niezwykle wielką potrzebę ma środowisko i cała ekonomia europejska, by rozmawiać o wyzwaniach całej branży motoryzacyjnej.
Jak będą wyglądały miasta przyszłości?
Eksperci twierdzą, że transport przyszłości będzie współdzielony, elektryczny i docelowo autonomiczny. Oznacza to większy komfort i większe bezpieczeństwo na drogach. O tym, jakie możliwości, a zarazem wyzwania stawiają przed nami miasta przyszłości, w jaki sposób postępująca digitalizacja powinna się przekładać na wzrost komfortu życia mieszkańców miast mówili eksperci w panelu prowadzonym przez Macieja Mazura, Prezesa Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
- Elektromobilność i zaawansowane systemy wspierania kierowców to przykłady tego, jak technologia zmienia nasze codzienne życie, napędzając rozwój inteligentnych miast. Obserwujemy to także tutaj w aglomeracji górnośląskiej, chociażby w postaci rozwijających się projektów car-sharingowych, czy coraz większej popularności samochodów elektrycznych. Co dalej będzie zmieniało nasze życie i jak będą się zmieniały miasta? To choćby systemy, które będą wspierały kierowców, by jazda stawała się coraz bezpieczniejsza, napędy niskoemisyjne i bardziej zielone – mówił Maciej Mazur.
Podczas pierwszego dnia IABM2018, mieliśmy okazję poznać głos zarówno przedstawicieli samorządów, jak i reprezentantów biznesu. Obydwie te strony wykazują dużą otwartość na wzajemną współpracę i realizację wspólnych celów. Maciej Mazur podkreślił, że w Polsce bardzo ważne jest rozwijanie innowacyjnych technologii, które są w stanie ułatwić codzienne życie np. aplikacje umożliwiające komunikację z samorządem.
Marcin Bazylak, Prezydent Miasta Dąbrowa Górnicza, współorganizator IABM podkreślił:
- Ważnym wyzwaniem, które stoi przed Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią jest dobra organizacja transportu publicznego. W Dąbrowie Górniczej traktujemy to priorytetowo, rozwijamy infrastrukturę, ściśle współpracujemy z Tramwajami Śląskimi, planujemy centra przesiadkowe przy dworcach. Zachęcamy mieszkańców, żeby korzystali z transportu publicznego. To jest po prostu dla nich opłacalne. Wygodna siatka połączeń musi wykraczać poza granice miasta i obejmować wszystkie gminy, które są w Metropolii. Dlatego nasze plany inwestycyjne są mocno powiązane z tym, co się planuje w regionie. Mobilność, i powiązana z tym elektromobilność, jest niezwykle ważna dla rozwoju i atrakcyjności całego regionu.
Infrastruktura dla elektromobilności
Odpowiednia infrastruktura, sieć punktów szybkiego ładowania jest jednym z najważniejszych czynników rozwoju elektromobilności. Sieć ładowania jest kluczem do rozwoju rynku, a najnowsze technologie będą miały znaczący wpływ na rynek samochodów elektrycznych.
Riccardo Fontana, Energy Power Business Unit Sales Director w Bitron Italia opowiadał o nowoczesnych stacjach ładowania stworzonych przez BITRON:
- Elektromobilność jest ważną częścią naszego biznesu. Podczas IABM przedstawiamy nasz nowy system ładowania. Nasze stacje są w stanie naładować baterię standardowego samochodu elektrycznego w czasie dwudziestu minut. Inwestujemy wiele w nowoczesne rozwiązania, ponieważ wierzymy, że elektromobilność to nie tylko przyszłość Włoch czy Polski, lecz całej Europy.
Cele dotyczące redukcji emisji CO2 stawiają duże wyzwania
Producenci samochodów z Unii Europejskiej są w pełni zaangażowani w dalsze ograniczanie emisji CO2, jednak czekają ich duże wyzwania w najbliższej przyszłości. Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), powiedział:
- Dzisiaj branża motoryzacyjna jest w bardzo ważnym punkcie swojego rozwoju, ponieważ kilka miesięcy temu Komisja Europejska i Parlament Europejski przedstawiły nowe cele redukcji emisji CO2 i NOX. O ile w przypadku samochodów osobowych ten cel, choć ambitny jest osiągalny, tak w przypadku pojazdów dostawczych i ciężarowych, jest to trudniejsze, ponieważ nie mamy tu zbyt wielu alternatyw poza pojazdami napędzanymi gazem CNG lub LNG. Ważne dla branży motoryzacyjnej jest to, by cele były ambitne, ale też osiągalne. Jeśli cele będą zbyt wysokie, może to się odbić na cenach samochodów. A ostatecznie to klient decyduje, jaki samochód kupi i ile za niego będzie chciał zapłacić.
Paradoksalnie może zdarzyć się, że klienci będą dłużej używali samochodów, samochody będą starsze i nie będą spełniały norm.
Samochód przestaje być produktem, mobilność staje się usługą
Marcin Korolec, Prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych rozmawiał z posłem EU Andrzejem Grzybem na temat przyszłości regulacji europejskich dotyczących kierunków rozwoju polityki przemysłowej Unii Europejskiej w dziedzinie transportu.
- Transport przyszłości będzie znacznie bardziej ekologiczny i przyjazny środowisku. Takie spotkania jak IABM są ważne, żeby myśleć w jakim kierunku należy reformować przemysł dzisiaj tak, żeby mógł przynosić profity jutro – mówił Korolec.
Panel „Przyszłość mobilności: punkt widzenia głównych podmiotów działających w sektorze motoryzacyjnym” prowadził Paweł Wideł – Wiceprezydent Konfederacji Lewiatan, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych, który podkreślił:
- Rozmawialiśmy na temat mega trendów w motoryzacji. Czy samochód przyszłości będzie samochodem zero-emisyjnym, skomunikowanym, autonomicznym i wreszcie, czy może być samochodem współdzielonym? Odchodzimy od własności, przechodzimy w stronę eksploatacji. Przesuwamy się od motoryzacji, jaką dziś znamy w stronę usługi podlegającej na oferowaniu mobilności, co kompletnie zmieni model biznesowy w motoryzacji i mobilności.
Odpowiednie miejsce, czas i ludzie – IABM2018
International Automotive Business Meeting to dwudniowe wydarzenie, które w jednym miejscu, przez dwa dni skupia najważniejszych graczy z branży motoryzacyjnej, instytucje, firmy i ekspertów. Konferencja, gala, wystawy, a przede wszystkim spotkania B2B i Speed Business Mixer sprawiają, że IABM to tak wyjątkowe i skuteczne narzędzie w tworzeniu nowych idei, dzieleniu się doświadczeniem, budowaniu i nawiązywaniu relacji biznesowych.
W tym roku w Speed Business Mixer w 5 sesjach uczestniczyło ponad 100 przedstawicieli firm, a każdy z nich nawiązał około 50 kontaktów.Oprócz tego, odbyło się prawie 400 spotkań umówionych za pośrednictwem platformy i aplikacji wydarzenia, w tym z 10 VIP-buyerami - osobami odpowiedzialnymi za zakupy w czołowych firmach z branży automotive: Bitron, Brembo, Delfo, Hutchinson, KFTP, NSG Pilkington, Proma, Sanden, Seoyon, ZF Group.
- International Automotive Business Meeting łączy wiele elementów, dzięki czemu daje spojrzenia na sektor motoryzacyjny z bardzo szerokiej perspektywy. Konferencja wraz z panelami dyskusyjnymi, w których uczestniczą wybitni praktycy i eksperci, pozwala uczestnikom na merytoryczny wgląd w najważniejsze tematy dotyczące branży. Wieczorna gala buduje relacje, a wielką wartością dodaną i tym, co wyróżnia nasze wydarzenie, są spotkania B2B i Speed Business Mixer. Spotkania te, dają możliwość nawiązania wartościowych relacji biznesowych. Druga, tegoroczna edycja była prawdziwym sukcesem – podsumowuje Elisabetta Caprino, Sekretarz Generalny Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce.
Tegoroczna edycja zadedykowana została Śp. Silvio Brignone, prezesowi BITRON, wiceprezesowi Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce i inicjatorowi International Automotive Business Meeting.
Więcej informacji: www.iabmevent.com
Organizatorzy: Włoska Izba Handlowo-Przemysłowa w Polsce, Miasto Sosnowiec, Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (KSSE)
Współorganizatorzy: Miasto Dąbrowa Górnicza, Klaster "Silesia Automotive & Advanced Manufacturing”, Japan External Trade Organization (JETRO), Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, Francusko-Polska Izba Gospodarcza, Niderlandzko-Polska Izba Gospodarcza, Brytyjsko-Polska Izba Handlowa, Advantage Austria
Partnerzy strategiczni: KonfederacjaLewiatan, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych.
Honorowy Patronat: Ambasada Włoch w Polsce, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Ministerstwo Energii, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Polska Agencja Inwestycji i Handlu
Partner główny: Bitron Poland
Platinum partner: During Polska, BCUBE, Plas. co. tech Poland
Golden partner: Fiat Chryslet Automobiles, Brembo, Marcegaglia, KPMG, LANZI, Civis Polska, PL Europainting, Omron Electronics, Alba&N., Pol-Technology, Bank Pekao, PartnersPol Group, MAPRO, Algo System S.a.s. - Ambrosio S.R.L
Partnerzy medialni: Rzeczpospolita, Interia, eGospodarka, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, Forum Elektromobilności, Menadżer Floty, Eurologistics, Flota, Nowoczesny Warsztat, Logistyka Produkcji, QBusiness.pl, Warsztat.pl, log24.pl, Gazzetta Italia, staleo.pl, zrobotyzowany.pl, logistyczny.com, Top Logistyk, REO, inteligentnemiastairegiony.pl, slaskibiznes.pl, Europerspektywy
Kontakt dla mediów:
INFINITY PR&MarComm
Aleksandra Gąsowska, E: ola@agencja-infinity.pl T: 793 410 008
Edyta Tęcza, E: edyta@agencja-infinity.plT: 781 453 985