Ponad 3 tys. osób, architekci i projektanci, producenci i przedstawiciele firm usługowych oraz deweloperów, blisko 20 sesji tematycznych i prezentacji obejmujących, m.in. problematykę roli wzornictwa w rozwoju biznesu oraz miast przyszłości – w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach rozpoczęły się 4 DESIGN DAYS. Kompleksowej dyskusji o tym, co inspiruje i kreuje światowe trendy w architekturze i designie towarzyszy ekspozycja ponad 100 producentów mebli i wyposażenia wnętrz, prezentacja użytecznych i designerskich produktów, a także wystawy, m.in. 7m2 – Przegląd młodego pokolenia śląskich architektów.
– Województwo śląskie jest przesiąknięte designem. Chcemy być regionem nowoczesnym i kreatywnym. Ta nowoczesność jest ściśle związana z designem i architekturą – powiedział Wojciech Saługa, Marszałek Województwa Śląskiego, otwierając 4 DESIGN DAYS w Katowicach.
– Katowice to miasto architektury i designu, a wydarzenie 4 DESIGN DAYS nie mogło się odbyć w innymi miejscu niż Międzynarodowym Centrum Kongresowym będącym częścią Strefy Kultury, symbolu przemian, jakie przechodzą Katowice i cały region. One definiują przyszłość. Dziś nikt nie może powiedzieć, że to miasto kopalni, ale ciekawych wydarzeń – podkreślał w trakcie inauguracji Marcin Krupa, prezydent Katowic.
W dniach 11-14 lutego br., w Katowicach dni ikony światowego i polskiego designu, najwięksi architekci i projektanci, producenci i firmy usługowe oraz deweloperzy będą dyskutować o tym, co inspiruje i kreuje światowe trendy w architekturze i designie.
– Organizacja 4 DESIGN DAYS ma sens właśnie w Katowicach. Inne miasta powinny się uczyć od Katowic, w jakim kierunku się zmieniać – mówił Piotr Kraśko.
4 DESIGN DAYS dla zawodowców (11-12 lutego) to prezentacje, dyskusje poświęcone trendom i kierunkom rozwoju architektury i wzornictwa przemysłowego, poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o sposób pokonania barier ograniczających rozwój polskiego designu młodego pokolenia, debaty o miastach przyszłości, rewitalizacji przestrzeni miejskiej i budowaniu piękna wspólnej przestrzeni.
– Iphone stał się symbolem dobrego designu XXI wieku. Co jest potrzebne do wykreowania produktu odnoszącego globalny sukces? Potężna firma z ogromnym budżetem i rozpędzoną machiną marketingową czy genialny projektant – zapytał Piotr Kraśko panelistów sesji „Wyróżnij się albo zgiń – budowanie konkurencyjności w biznesie poprzez design” inaugurującej 4 DESIGN DAYS.
– Design to tylko ułamek całego procesu produkcyjnego. Apple wie, jak wykreować potrzebę, umie opowiedzieć historię i jest w stanie zrealizować cały, skomplikowany proces technologiczny. Potrzebny był pierwiastek wizjonerski, ale do sukcesu przyczynia się także przyzwyczajenie konsumentów. Przez lata otrzymywali produkty ułatwiające życie i dla tego dalej na nie stawiają – odpowiedział Józek Madej, designer z Musk Collective Design.
Oskar Zięta podkreślił, że Polska powinna uczyć się podejścia do architektury i designu od Holendrów. – W tym małym kraju projektuje się na globalną skalę. Dobry projekt potrzebuje jednak ryzyka, które podejmą władze miasta, inwestorzy oraz architekci, którzy odważą się zaprezentować śmiały projekt. Wtedy powstają budynki, które trafiają na pierwsze strony gazet – przekonywał.
Bożena Gargas, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego podkreślała na 4 DESIGN DAYS rolę wzornictwa w rozwoju biznesu.
– Pracujmy od podstaw i pokazujmy przykłady dobrych rozwiązań, by polscy projektanci pomogli rozwijać polską gospodarkę. Jako Instytutu Wzornictwa Przemysłowego pracujemy nad tym, co zrobić, by projektanci pomogli przedsiębiorcom. Chcemy pokazać decydentom odpowiedzialnym za rozwój kraju i jego markę, jak ważni są projektanci. Projektowanie nie jest tanie, ale są na to środki – powiedziała Bożena Gargas.
Prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego zwróciła uwagę, że nie ma sensu produkowanie tylko po to, by coś produkować. Bo efekt będzie słaby.
– Wzornictwo to inteligentne narzędzie, które pobudza przedsiębiorstwa. Pomaga zaaplikować ważne rozwiązania. W efekcie powstaje bardzo dobry produkt, ale też tak skalkulowany, by przebił się na świecie – wyjaśniała Bożena Gargas.
Nie sposób określić jednoznacznie, w jaką stronę pójdzie rozwój miast. Receptę na siebie musi znaleźć każde miasto – mówił na 4 Design Days Andrzej M. Chołdzyński, architekt i prezes zarządu AMC Andrzej M. Chołdzyński podczas sesji „The sky is the limit… – miasta przyszłości – wyzwania, wizje, perspektywy”.
Każde miasto jest trochę inne. Ma odmienną historię, czas trwania, geografię, klimat itd. – podkreślał Chołdzyński, dodając, że Singapur choć nie ma nawet stu lat, a w tej chwili jest bardzo popularnym miastem, zaś posiadająca bogatą historię Florencja traktowana jest przez niektórych jako swoiste muzeum.
– Różne są procesy narastania miast. Każde miasto boryka się z innymi problemami. Ich rozwój będzie tak różny jak są od siebie odmienne – zaznaczył architekt i dodał, że ważne jest zachowanie lokalnej tożsamości miast. Być światowym, ale przy zachowaniu tożsamości lokalnej – podkreślił.
Piątek, 12 lutego będzie drugim dniem wydarzenia dedykowanym profesjonalistom, natomiast sobota i niedziela 4 DESIGN DAYS (13-14 lutego br.) to Dni Otwarte dla mieszkańców regionu, których gośćmi specjalnymi będą gwiazdy telewizji: Omenaa Mensah, Natalia Nguyen, Tomasz Pągowski oraz Zbigniew Urbański.
W najbliższy weekend w strefie targowej w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach w godzinach 10.00-18.00 trwać będą wystawy i prezentacje użytecznych i designerskich produktów, które podbijają światowe rynki lub wciąż czekają na odkrycie, ekspozycje ponad 100 producentów mebli i wyposażenia wnętrz oraz targi dizajnu niezależnego SILESIA BAZAAR Dizajn vol. 1.
Organizatorzy zaplanowali również strefę z atrakcjami dla dzieci oraz przestrzeń z gastronomią. Na odwiedzających czekają także spotkania z ekspertami, dyskusje, prezentacje oraz wystawy.