W marcu 2017 r. na zlecenie grupy Europ Assistance zostaĹo przeprowadzone badanie „Internauci w cyberprzestrzeni”, dotyczÄ ce dziaĹaĹ podejmowanych online, obaw zwiÄ zanych z korzystaniem z internetu i bezpieczeĹstwa w sieci. W badaniu udziaĹ wziÄli internauci z szeĹciu europejskich krajów: Francji, Hiszpanii, WĹoch, Belgii, Niemiec i Polski.
Social media ciÄ gle na topie
Europejczycy sÄ bardzo interaktywni. Z badania wynika, Ĺźe podczas korzystania z internetu najczÄĹciej przeglÄ dajÄ strony internetowe (84%), wysyĹajÄ maile (83%) i korzystajÄ z portali spoĹecznoĹciowych (69%).
UĹźytkownicy social media aktywnie nawiÄ zujÄ kontakt z innymi osobami, wysyĹajÄ c wiadomoĹci i wystawiajÄ c komentarze (59%). Zamieszczanie postów znalazĹo siÄ na drugim miejscu w zestawieniu (48%), a na trzeciej pozycji jest szukanie przyjacióĹ i znajomych (42%). Warto zwróciÄ uwagÄ, Ĺźe w przeciwieĹstwie do krajów Ĺródziemnomorskich (WĹochy, Francja Hiszpania) w krajach póĹnocnych bardzo popularne (druga najpopularniejsza odpowiedĹş) jest czytanie jedynie treĹci, które pojawiajÄ siÄ na portalach spoĹecznoĹciowych (Polska – 44%, Belgia – 45%, Niemcy – 48%). Zamieszczanie swoich zdjÄÄ lub swojej rodziny zadeklarowaĹo 35% internautów.
Popularnych komunikatorów uĹźywa 56% internautów – przy czym we WĹoszech (83%) i Hiszpanii (91%) odsetek ten jest znacznie wyĹźszy w porównaniu z FrancjÄ (28%) i PolskÄ (32%). UĹźytkownicy czatów i komunikatorów w wiÄkszoĹci kontaktujÄ siÄ z przyjacióĹmi i krewnymi lub kolegami (98%), tylko 14% osób przyznaje, Ĺźe rozmawia z nieznajomymi, w celu nawiÄ zania nowych relacji – najwiÄcej we WĹoszech (17%).
Zakupy i finanse w sieci
Europejczycy nieco rzadziej uĹźywajÄ internetu do bankowoĹci elektronicznej (24%). Co ciekawe Polacy (26%) sÄ na drugim miejscu, zaraz po Hiszpanach (32%), jeĹźeli chodzi o korzystanie z bankowoĹci elektronicznej. Do czego zatem internauci wykorzystujÄ bankowoĹÄ internetowÄ ? Okazuje siÄ, Ĺźe we wszystkich badanych krajach najpopularniejsze jest robienie przelewów krajowych (82%) i sprawdzanie stanu konta (82%). We WĹoszech (44%) i Polsce (35%) popularne jest równieĹź doĹadowywanie komórki, a miÄdzynarodowy przelew bankowy najczÄĹciej realizujÄ Belgowie (35%) i Niemcy (26%).
Jak pokazujÄ wyniki badania, na ostatniej pozycji aktywnoĹci internetowych znalazĹy siÄ zakupy online – tylko 11% internautów przyznaje, Ĺźe kupuje w internecie. NajwiÄcej we WĹoszech (16%) i Niemczech (13%), najmniej w Polsce (9%) i Belgii (7%). Europejczycy w internecie najczÄĹciej kupujÄ odzieĹź, obuwie i akcesoria (72%), urzÄ dzenia technologiczne (57%), wakacje i bilety lotnicze (51%) i bilety na koncerty lub przedstawienia (45%). Najrzadziej w wirtualnym koszyku znajdujÄ siÄ produkty spoĹźywcze (24%) i produkty finansowe/ubezpieczeniowe (16%).
JeĹźeli chodzi o formÄ pĹatnoĹci za zakupy online, to w Europie najpopularniejszy jest system PayPal (62%) i karta kredytowa (49%). Przelew bankowy najpopularniejszy jest w Polsce, gdzie znalazĹ siÄ na pierwszym miejscu (74%), w Niemczech (64%) i Belgii (46%). W Hiszpanii popularna jest równieĹź karta debetowa (46%), a we WĹoszech karta przedpĹacona (45%).
Surfujemy na kanapie
Ponad 3/4 Europejczyków ĹÄ czy siÄ z internetem w zaciszu wĹasnego domu (78%). NiezaleĹźnie od miejsca z sieci korzysta 17% osób, a w pracy online jest 14% internautów. Najmniej osób korzysta z internetu w miejscach publicznych tj. restauracje, kawiarnie (6%) lub bÄdÄ c na dworze, czy w korzystajÄ c z komunikacji miejskiej (5%). Nieliczni korzystajÄ z sieci w szkole lub na uczelni (2%). W Polsce, z sieciÄ w domu ĹÄ czy siÄ aĹź 82% osób – to wiÄcej niĹź Ĺrednia europejska. Pomimo iĹź z roku na rok roĹnie popularnoĹÄ urzÄ dzeĹ mobilnych, polscy internauci najczÄĹciej korzystajÄ z komputera 84% (Ĺrednia w Europie to 79%). Za jego pomocÄ najchÄtniej kupujÄ onlinÄ, korzystajÄ z bankowoĹci elektronicznej i surfujÄ po internecie. Przez smartfona z sieciÄ ĹÄ czy siÄ 36% Polaków (Ĺrednia w Europie to 41%) i najczÄĹciej uĹźywajÄ go do korzystania z social media, surfowania po internecie i komunikatorów. Z tabletów Polacy korzystajÄ najmniej, tylko 13% przyznaje, Ĺźe surfuje po internecie za pomocÄ tego urzÄ dzenia (Ĺrednia w Europie to 20%). JeĹźeli juĹź to robiÄ , to chcÄ skorzystaÄ z portali spoĹecznoĹciowych i przeglÄ daÄ strony internetowe.
Badanie zostaĹo zrealizowane w marcu 2017 roku przez firmÄ badawczÄ Lexis Research na zlecenie grupy Europ Assistance. Reprezentatywna próba badawcza wyniosĹa 4822 osób (800 ankiet w kaĹźdym kraju), które udzieliĹy swoich odpowiedzi w ramach ankiety internetowej.