Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2017-03-30

A A A POLEĆ DRUKUJ

Segment dystrybucji motorem rozwoju Grupy Energa w 2016 roku

150x110

Lepsze wyniki finansowe w kluczowym dla Grupy Segmencie Dystrybucji, wzrost wolumenu sprzedaży detalicznej, poprawa niezawodności dostaw energii – tak w skrócie prezentuje się podsumowanie 2016 roku przez Grupę Energa. Na obniżenie wyniku netto Grupy miały wpływ głównie odpisy aktualizujące niefinansowe aktywa trwałe. Pomimo wyjątkowo trudnego otoczenia rynkowego Grupa Energa osiągnęła wyniki finansowe zapewniające jej stabilny rozwój i dobre podstawy dla realizacji nowej strategii rozwoju do 2025 roku.

Grupa Energa w 2016 roku, mimo niesprzyjającej sytuacji rynkowej i regulacyjnej, rozpoczęła realizację zaplanowanych projektów inwestycyjnych oraz kontynuowała proces optymalizacji działania całej Grupy. W 2016 roku jej przychody ze sprzedaży wyniosły 10 181 mln zł. Ich spadek udało się ograniczyć do 6 proc. w porównaniu z 2015 rokiem, kiedy to przychody osiągnęły poziom 10 804 mln zł.

Zysk netto wyniósł 147 mln zł. Należy podkreślić, że został on obciążony odpisami aktualizującymi wartość niefinansowych aktywów trwałych, przede wszystkim w Segmencie Wytwarzanie (na kwotę 573 mln zł brutto). Wynik netto oczyszczony z wpływu tych zdarzeń o charakterze niegotówkowym to 629 mln zł. W 2015 roku było to 858 mln zł.

EBITDA Grupy w 2016 roku wyniosła 2 027 mln zł, co stanowi spadek o 9 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Powodem było przede wszystkim obniżenie EBITDA dwóch Segmentów - o 133 mln zł (tj. o 77 proc.) w ujęciu rok do roku w Sprzedaży oraz o 77 mln zł (tj. 20 proc.) w porównaniu do 2015 roku w Wytwarzaniu. Pozytywny wpływ na poziom EBITDA miał Segment Dystrybucja - wzrost o 32 mln zł (tj. o 2 proc.).

Działając w trudnym otoczeniu i warunkach silnej konkurencji Grupa Energa poprawiła wiele parametrów. I tak, Energa Operator zanotowała wzrost liczby klientów o 1 proc. w stosunku do 2015 roku. Na koniec 2016 roku spółka dostarczała energię do 3 007 tys. klientów.

Dzięki stale rozwijanej ofercie handlowej oraz skutecznej polityce w zakresie pozyskiwania klientów, Grupa Energa w 2016 roku zanotowała dynamiczny wzrost wolumenu sprzedaży detalicznej energii elektrycznej (+17 proc. r/r) oraz gazu (2,5-krotny wzrost r/r).

Energa kolejny raz poprawiła również wskaźniki ciągłości zasilania. W 2016 roku średni czas awarii na odbiorcę (wskaźnik SAIDI) skrócił się o 20 proc. Średnia częstotliwość przerw w dostawach prądu na odbiorcę (wskaźnik SAIFI) obniżyła się o 18 proc. - z 3,4 do 2,8.

Odpowiedzią na wymagające warunki rynkowe i zmieniające się regulacje prawne jest przyjęta jesienią 2016 roku strategia rozwoju Grupy Energa do 2025 r. Rozpoczęta właśnie realizacja zawartych w niej celów pozwoli utrzymać Grupie stabilną pozycję finansową, budować przewagę konkurencyjną i zagwarantować możliwości trwałego rozwoju.

- Dostrzegam obszary, gdzie możemy znacznie bardziej wykorzystać potencjał wzrostu i  efekt synergii. Naszym celem jest  zdecydowana poprawa  efektywności funkcjonowania Grupy, jakości świadczonych usług, pozycji  rynkowej oraz zdolności do realizowania inwestycji. W 2017 roku Grupa Energa przejdzie proces takiej organizacji podmiotu, która zapewni lepsze, efektywniejsze działania. Nowy model Grupy z całą pewnością umożliwi stosowanie rozwiązań optymalnych dla wszystkich stron tego procesu mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu Energa SA.

Realizacja strategii umocni pozycję Grupy

Przyjęta jesienią 2016 roku strategia koncentruje się na dwóch celach: rozwoju nowoczesnej infrastruktury w ramach biznesu regulowanego oraz zaawansowanej technologicznie ofercie dla klientów, co pozwoli Grupie uzyskiwać stabilne przychody i realizować rentowne projekty inwestycyjne.

Energa rozpoczęła już rozszerzanie swojej oferty dla klientów, obejmując nowe obszary działalności. Około 100 nowych produktów i nowe kanały sprzedaży pozwolą Grupie na przejście od roli sprzedawcy energii elektrycznej do dostawcy mediów oraz zintegrowanych rozwiązań dla domu, biznesu i samorządów. Do 2020 roku Grupa planuje uzyskać z nowych produktów ok. 100 mln zł EBITDA, aby do 2025 r. osiągnąć poziom 300 mln zł.

W ramach planu inwestycyjnego, który zakłada wydatki na poziomie 20,6 mld zł do 2025 r., Energa będzie realizować inwestycje oparte o partnerstwa strategiczne i rynek regulowany, przy zachowaniu bezpieczeństwa finansowego Grupy. Aż 65 proc. nakładów zostanie poniesionych w Segmencie Dystrybucji, na budowę wartości regulacyjnej aktywów oraz dotrzymanie wymogów jakościowych pracy OSD. W Segmencie Wytwarzania realizowane będą inwestycje związane z modernizacją aktywów oraz budową nowych mocy, na które przeznaczone zostanie ok. 30 proc. środków.

Wyniki w poszczególnych segmentach w 2016 roku

Segment Dystrybucji wypracował prawie 85 proc. EBITDA Grupy Energa (blisko 76 proc. w 2015 roku). Segment w znacznie trudniejszych niż minionym roku warunkach taryfowych osiągnął bardzo dobre wyniki. EBITDA wzrosła o prawie 2 proc., a zysk netto w 2016 roku, w porównaniu do roku 2015, był wyższy w ujęciu rocznym o 36 mln zł. Wynikało to z poprawy wyniku operacyjnego Segmentu oraz lepszego salda na działalności finansowej. Nakłady inwestycyjne Segmentu wyniosły 1 263 mln zł, tj. o prawie 140 mln zł więcej niż rok wcześniej.

Segment Wytwarzania w łącznym poziomie EBITDA Grupy miał udział w wysokości 16 proc. (18 proc. w roku ubiegłym). Spadek EBITDA wyniósł 77 mln zł i w głównej mierze wynikał ze zmniejszenia się przychodów ze sprzedaży energii elektrycznej oraz praw majątkowych. Na wynik netto tego Segmentu istotny wpływ miały odpisy aktualizujące wartość niefinansowych aktywów trwałych o łącznej wartości 573 mln zł.

Segment Sprzedaży w 2016 roku wypracował 40 mln zł EBITDA, tj. 2 proc. EBITDA Grupy Energa. Przychody Segmentu w 2016 roku wyniosły 5 626 mln zł, co oznacza, że ich poziom zmniejszył się o 114 mln zł (o 2 proc.) w porównaniu z 2015 rokiem. Jest to głównie efekt niższego o 4 proc. łącznego wolumenu sprzedaży energii elektrycznej do odbiorców. Dodatkowo marża na sprzedaży energii elektrycznej spadła o 83 mln zł w ujęciu r/r.

Produkcja energii  

Grupa Energa w 2016 roku wyprodukowała o ok. 191 GWh (o 5 proc.) mniej energii elektrycznej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Główną przyczyną był:

  • spadek produkcji w elektrowni systemowej w Ostrołęce spowodowany m.in. remontem kapitalnym jednego z bloków oraz mniejszym zapotrzebowaniem PSE na pracę w wymuszeniu;
  • zmniejszenie produkcji energii ze współspalania biomasy (o 598 GWh), które wynika ze zmiany miksu paliwowego w elektrowni w Ostrołęce;
  • spadek produkcji z farm wiatrowych Grupy (o 48 GWh) na skutek mniejszej wietrzności, pomimo oddania do użytku nowej farmy wiatrowej Parsówek o mocy 26 MW.

Grupa odnotowała w 2016 roku wyższą o 117 GWh produkcję energii w elektrowniach wodnych przepływowych, co było efektem przede wszystkim korzystnych warunków hydrologicznych.

Inwestycje budujące potencjał rynkowy

W 2016 roku Energa zrealizowała inwestycje o wartości 1,56 mld zł, co jest porównywalne z rokiem poprzednim (1,58 mld zł). Z tego ponad 81 proc. w Segmencie Dystrybucji, gdzie nakłady wyniosły 1,3 mld zł. Obejmowały one w 2016 roku:

  • rozbudowę sieci w celu przyłączania nowych odbiorców i wytwórców,
  • modernizacje, których zadaniem jest poprawa niezawodności dostaw energii, rozwój innowacyjnych technologii i rozwiązań sieciowych, m.in. wdrażanie inteligentnych sieci oraz opomiarowania AMI.

Efektem tych działań było:

  • przyłączenie 33 tys. nowych klientów,
  • wybudowanie i zmodernizowanie 4 490 km linii wysokiego, średniego i niskiego napięcia,
  • przyłączenie do sieci 2 296 nowych źródeł OZE (w tym 2 236 mikroinstalacji).

dostarczył infoWire.pl




Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS