TP jest oburzona praktykami nieuczciwych handlowców innych operatorów, podających się za pracowników Telekomunikacji Polskiej. Uważamy, że jest to czyn nieuczciwej konkurencji i jako taki powinien podlegać karze zgodnie z prawem.
Przypominamy, że Klienci mogą się przed tym procederem bronić. Zawsze można zidentyfikować przedstawiciela handlowego TP telefonując pod bezpłatny numer Błękitnej Linii TP 19393. Każdy sprzedawca bezwzględnie musi mieć identyfikator z nazwą firmy i logo TP, a partnerzy handlowi upoważnienie do sprzedaży usług TP (upoważnienie takie zawiera imię i nazwisko partnera handlowego, pesel oraz numer identyfikacyjny), pełnomocnictwo do podpisywania umów w imieniu TP lub upoważnienie do przyjmowania zamówień od Klientów. Ponadto, obowiązkiem sprzedawcy jest pozostawienie klientowi oryginału podpisanej umowy.
Dla klientów którzy padli ofiarą oszustów, Telekomunikacja Polska uruchomiła bezpłatną infolinię usług regulowanych 800 500 005 (czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8-20, w sobotę 8-16), pod którą można dokonać zgłoszenia nadużycia oraz pisemnie upoważnić TP do występowania wobec operatora alternatywnego i do ewentualnego złożenia zawiadomienia o przestępstwie do prokuratury. Bez takiego upoważnienia Telekomunikacja Polska nie może podjąć żadnych kroków w imieniu klienta. Wówczas w zależności od rodzaju i przedmiotu zgłoszenia, podejmujemy działania polegające w pierwszej kolejności na wyjaśnieniu sprawy z danym operatorem i wezwaniu go do zaprzestania nieuczciwych praktyk. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa, TP składa zawiadomienia do organów ścigania. Upoważnienie do ww. działań musi mieć formę pisemną.
Każdy klient zawierający umowę u przedstawiciela handlowego ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni bez podania przyczyny i bez żadnych konsekwencji. Musi jednak posiadać dokument umowy sprzedaży i może to zrobić wyłącznie u operatora, z którym podpisał umowę, nie w Telekomunikacji Polskiej.
Skala zjawiska jest znacząca. Miesięcznie otrzymujemy setki telefonów z różnymi pytaniami i wątpliwościami na temat podszywania się innych operatorów pod sprzedawców TP. Większość klientów poprzestaje na rozmowie i wyjaśnieniach konsultanta. Jednak rośnie liczba klientów, którzy decydują się upoważnić TP do podjęcia kroków wyjaśniających u innych operatorów, jak również do podjęcia w ich imieniu kroków prawnych. Część z poszkodowanych kierujemy do rzeczników konsumentów, delegatur UKE czy UOKiK. Do TP wpływają także wystąpienia bezpośrednio z ww. urzędów i instytucji, którzy kierują pisma z prośbą o pomoc w wyjaśnieniu sprawy do TP
Ofiarą praktyk nieuczciwych sprzedawców, podających się za przedstawicieli TP, są najczęściej osoby starsze. Oszuści przedstawiają się, że są z „telekomunikacji”, słowo to przez seniorów jest jednoznacznie identyfikowane z firmą Telekomunikacja Polska. Wykorzystują łatwowierność starszych klientów, proszą ich o ostatnią fakturę, podsuwając do podpisu dokumenty rezygnacyjne z usług TP i nową umowę. Często nie pozostawiają oryginału umowy. Zdarza się, ze po fakcie klient nawet nie wie z kim podpisał umowę, nie posiada jej egzemplarza, nie pamięta nazwy firmy, nie posiada danych kontaktowych.