Krzywdzące oceny i uprzedzenia nie są rzadkością również wśród kierowców. Okazuje się, że to jak jesteśmy postrzegani na drodze może zależeć od koloru, typu, a nawet czystości naszego auta. To kluczowe wnioski z ankiety przeprowadzonej przez Continental wśród 2 tysięcy brytyjskich kierowców.
Około 45 procent Brytyjczyków biorących udział w ankiecie przyznało, że uprzedzenia wpływają na to jak – uprzejmie czy agresywnie – zachowują się w stosunku do innych uczestników ruchu. Co to oznacza w praktyce? Kierowcy pozwalają na to, aby stereotypy decydowały o mniej lub bardziej brawurowej jeździe.
Co przeszkadza na drodze?
Jak wynika z przeprowadzonej przez Continental ankiety, kierowcy w Wielkiej Brytanii są dwa razy mniej skłonni, aby ustąpić pierwszeństwa autu, które jest „lanserskie” i bardzo drogie. Nie ma też co oczekiwać taryfy ulgowej kierowca, który próbuje włączyć się do ruchu i jednocześnie rozmawia przez telefon komórkowy.
Udowodniono, że na uczestników ruchu silnie oddziałują naklejki na samochodach. Sześć na dziesięć badanych osób denerwuje się widząc naklejkę przeciwnej drużyny sportowej lub popierającej jakąś sprawę lub organizację, która jest w sprzeczności z ich poglądami.
Oto 10 typów kierowców, których jesteśmy najmniej skłonni przepuścić na skrzyżowaniu:
1. Rozmawiający przez telefon
2. W sportowym samochodzie
3. Z przyczepą kempingową
4. W lanserskim aucie
5. Kierowcy taksówek
6. W samochodzie z napędem na cztery koła
7. Uczący się prowadzić
8. Kierowcy autobusów
9. W furgonetce (w vanie)
10. Emeryci
– Przeprowadzając badanie szukaliśmy czynników mających wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Staramy się lepiej zrozumieć sposób w jaki zmotoryzowani zachowują się i to czym się kierują przy podejmowaniu decyzji za kierownicą. To alarmujące, że 34 procent kierowców zmienia swój sposób prowadzenia auta opierając się na swoich uprzedzeniach. Na drodze warto zwracać uwagę na takie czynniki jak zachowanie za kierownicą i stan opon – czyli to, co ma największy wpływ na nasze bezpieczeństwo – komentuje Mark Griffiths, rzecznik Continental Tyres w Wielkiej Brytanii.
Kiedy stereotypy pomagają
Czasami jednak stereotypy mogą działać na korzyść kierowców. Badania dowiodły, że 27 procent ankietowanych zachowuje się kulturalnie w stosunku do kierowców, którzy prowadzą ten sam model samochodu. Opinie są natomiast podzielone jeżeli chodzi o samochody hybrydowe i elektryczne. Jedna trzecia ankietowanych wierzy, że ich właściciele słusznie troszczą się o środowisko, jednak tyle samo badanych określa ich jednak jako „osoby zielone na pokaz”.
Wyniki ankiety wskazują, że kierowcy na drodze w dużej mierze kierują się uprzedzeniami i najczęściej są skłonni tolerować jedynie „swoich”. Warto wykorzystać tę wiedzę podczas jazdy – bez względu na markę samochodu, czy naklejkę z logiem drużyny, to bezpieczeństwo powinno zawsze mieć podstawowe znaczenie dla kierowcy.
* * *
Continental AG
Z osiągniętymi w 2014 roku obrotami w wysokości 34,5 miliarda euro, Continental jest jednym z wiodących dostawców motoryzacyjnych na świecie, rozwijając inteligentne technologie dla transportu osób i ich dóbr. Jako wiarygodny partner i międzynarodowy producent opon, oferuje trwałe, bezpieczne i komfortowe rozwiązania, dostosowane do indywidualnych potrzeb. Koncern działa w ramach pięciu działów: Podwozi i Bezpieczeństwa, Układów Napędowych, Wnętrz Pojazdów, Opon oraz ContiTech. Continental zatrudnia obecnie ponad 208 000 pracowników w 53 krajach.
www.continental-corporation.com
Dział Opon
Jako jeden z wiodących producentów opon na świecie, zatrudnia ponad 42 000 pracowników. Obecnie Dział Opon posiada na całym świecie 22 zakłady zajmujące się produkcją i rozwojem. Szeroka oferta produktów Działu oraz stałe inwestycje w badania i rozwój w znaczący sposób przyczyniają się do osiągnięcia efektywnej pod względem kosztowym i wydajnej ekologicznie mobilności.
Opony do pojazdów ciężarowych
Dział Opony do Pojazdów Ciężarowych jest jednym z największych producentów opon do samochodów ciężarowych, autobusów i pojazdów przemysłowych na świecie.
www.continental-truck-tires.pl
Sponsoring
Dział Opon jest oficjalnym sponsorem Pucharu Niemiec w Piłce Nożnej, Major League Soccer w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, Pucharu Azji w Piłce Nożnej 2015 w Australii oraz Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2016TM we Francji.