Pamiętajmy przede wszystkim, że nie każde wydarzenie nazwane przez organizatora konkursem będzie traktowane jako „konkurs” dla celów ustawy o PIT i tym samym wiązać się z obowiązkami podatkowymi. Jarosław Ferdyn, menadżer działu doradztwa Grupy Gumułka, zwraca uwagę, że pojęcie konkursu nie zostało zdefiniowane w ustawie o PIT. – Przyjmuje się, że by zabawę uznać za konkurs, konieczny jest elementu rywalizacji pomiędzy uczestnikami, tzn. o zwycięstwie nie może decydować tu np. losowanie. Konkurs powinien mieć też regulamin, w którym sprecyzowane zostaną kryteria wyłonienia zwycięzcy i przyznawania nagród – wylicza ekspert Grupy Gumułka.
Zorganizowana wśród znajomych zabawa w typowanie wyników meczów będzie więc konkursem w rozumieniu podatkowym, o ile jej zasady będą określone w regulaminie. Ogólna zasada podatkowa stanowi, że wygrane w tego typu konkursach są opodatkowane 10-procentowym zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Ustawodawca przewidział jednak zwolnienia z podatku dla niektórych kategorii wygranych. - Przede wszystkim nie zapłacimy podatku, jeśli nasza wygrana w konkursie nie będzie przekraczać 760 zł. Warunkiem jest jednak, by był to konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, sportu czy dziennikarstwa – wyjaśnia ekspert Grupy Gumułka.
Zwolnione z podatku będą też wygrane w konkursach i grach organizowanych i ogłaszanych przez media, jeśli wygrana w nich nie przekracza 760 zł. W sytuacji, gdy wartość wygranej przekracza kwotę 760 zł, opodatkowaniu podlegać będzie całość wygranej, a nie jedynie nadwyżka ponad 760 zł.
Bardzo często konkursy na typowanie wyników organizowane są przez firmy i są skierowane jedynie do swoich pracowników. W takim przypadku wygrane przyznane pracownikom zaliczyć należy co do zasady do źródła przychodów, jakim jest stosunek pracy. - W efekcie nagroda przyznana pracownikowi będzie opodatkowana, tak jak jego wynagrodzenie, a więc według tzw. skali podatkowej ze wszystkimi tego konsekwencjami, jak np. obowiązkiem odprowadzenia zaliczki przez zakład pracy czy uwzględnienia tej kwoty w rocznym rozliczeniu – informuje Przemysław Gach, doradca podatkowy w Grupie Gumułka.
Jeszcze innym rodzajem konkursu jest konkurs zorganizowany przez przedsiębiorcę, a skierowany np. do swoich klientów. Jak wspomnieliśmy wyżej, wygrana w takim konkursie będzie opodatkowana 10% podatkiem zryczałtowanym, jeśli nie znajdą tu zastosowania zwolnienia przewidziane w ustawie o PIT. Organizator konkursu jako płatnik zobowiązany będzie natomiast do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego. - Jeżeli wygrana jest rzeczowa, a nie pieniężna, zwycięzca zabawy jest obowiązany wpłacić organizatorowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem nagrody. Aby „zwolnić” zwycięzcę konkursu z obowiązku wpłacenia kwoty podatku przez otrzymaniem nagrody, w praktyce organizatorzy konkursu przewidują dla zwycięzców także nagrodę pieniężną w takiej kwocie, aby niejako ”konsumowała” ona kwotę podatku – mówi Przemysław Gach z Grupy Gumułka.
***
Grupa Gumułka to jedna z wiodących polskich firm konsultingowych, świadcząca kompleksowe usługi dla biznesu i administracji publicznej. Powstała w 1993 roku. Dzięki dynamicznemu rozwojowi prowadzi obecnie biura w Warszawie, Katowicach i Krakowie. Kluczowe kompetencje to audyt, podatki i księgowość, rynki kapitałowe, doradztwo i szkolenia, badania społeczne i marketingowe, fundusze europejskie. Klientami Grupy Gumułka są m.in. międzynarodowe koncerny, krajowe przedsiębiorstwa, jednostki samorządu terytorialnego i ministerstwa, służba zdrowia, szkoły wyższe i instytucje finansowe. Grupa Gumułka jest stowarzyszona z partnerami w 65 krajach na świecie. Jest członkiem izb gospodarczych oraz stowarzyszeń branżowych, laureatem prestiżowych nagród i rankingów. Firma w swych działaniach przestrzega zasad odpowiedzialnego biznesu.
Więcej o Grupie Gumułka na www.gumulka.pl.