Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2013-08-26

A A A POLEĆ DRUKUJ

Ulga na złe długi u wierzyciela. Nowe zasady obowiązujące od 2013r

150x110

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług umożliwiają odzyskanie uprzednio zapłaconego podatku VAT od należności, które nie zostały zapłacone przez nabywcę będącego podatnikiem od towarów i usług. Od 1 stycznia 2013 r. obowiązują nowe zasady rozliczania tzw. „ulgi na złe długi”, które zostały wprowadzone ustawą z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r. poz. 1342). Specjalnie dla Państwa przybliża je doradca podatkowy współpracujący z D.A.S.

Zgodnie z obowiązującymi regulacjami wierzyciel może pomniejszyć VAT należny wyłącznie w zakresie należności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Od początku bieżącego roku nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, jeżeli nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od upływu terminu płatności.

- Wierzyciel może odzyskać rozliczony wcześniej podatek VAT w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150. dzień od terminu płatności, jeżeli do dnia złożenia przez niego deklaracji VAT za ten okres rozliczeniowy dłużnik nie zapłacił – wyjaśnia doradca podatkowy, Tomasz Myślikowski i dodaje: Stosownie do przepisów przejściowych obecne regulacje stosuje się do należności wymagalnych od dn. 4 sierpnia 2012 r. Do należności wymagalnych wcześniej stosuje się art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu do dn. 31 grudnia 2012 r.

Kiedy można skorzystać z ulgi?

Aby skorzystać z ulgi wierzyciel powinien spełnić warunki określone w art. 89a ust. 2 ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług tj.:

  1. Dostawa towaru lub świadczenie usług została dokonana na rzecz podatnika, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji.
  2. Na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty:
  3. wierzyciel i dłużnik są czynnymi i zarejestrowani jako podatnikami VAT,
  4. dłużnik nie jest w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji.
  5. Od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona. (tj. w 2013 r. wierzyciel może skorzystać z ulgi do faktur wystawionych w latach 2011, 2012 i 2013, jeżeli spełnia pozostałe warunki).

W jakich transakcjach można rozliczyć ulgę?

Ulga na złe długi dotyczy wyłącznie transakcji z podmiotami krajowymi.

- Jeżeli sprzedaż towaru na rzecz kontrahenta zagranicznego została opodatkowana stawką 23%, stosowaną w obrocie krajowym to wierzyciel nie może skorzystać z ulgi – podkreśla Tomasz Myślikowski.

Takie stanowisko przedstawił również Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 28 marca 2013 r., nr ITPP2/443-65/13/AP. Jednym z warunków koniecznych do skorzystania z ulgi przez wierzyciela jest dokonanie dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz czynnego podatnika VAT. Jeżeli kontrahent zagraniczny nie jest zarejestrowany na potrzeby VAT w Polsce powyższy warunek nie został spełniony.

Wierzyciel nie stosuje przepisów w zakresie ulgi na złe długi, jeżeli między nim a dłużnikiem istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2-4 ustawy tj. pomiędzy stronami transakcji istnieją powiązania kapitałowe lub rodzinne oraz stosowane są ceny odbiegające od cen rynkowych. Jeżeli spełniony jest tylko jeden z warunków tj. powiązania nie wpływają na ustalone ceny to w mojej ocenie wierzyciel ma prawo do skorzystania z ulgi, jeżeli spełnia pozostałe warunki. Wyłącznie istnienie powiązań nie przesądza o braku prawa wierzyciela do dokonania korekty podatku należnego stosownie do art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług. Podobne stanowisko podzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej nr IPTPP1/443-890/12-2/MG wydanej w dn. 22 stycznia 2013 r.

Termin płatności na fakturze – wskazywać czy nie wskazywać?

Od 1 stycznia 2013 r. nie ma obowiązku wykazywania na fakturze terminu płatności. Został on  zniesiony zgodnie z nowelizacją rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

- W mojej ocenie, ze względu na zebranie dowodów podczas ewentualnego postępowania kontrolnego w zakresie stosowania przepisów dotyczących ulgi na złe długi, wskazane jest precyzyjne określenie terminów płatności na fakturze lub w umowie – radzi czytelnikom newslettera D.A.S. doradca podatkowy.

W jakim terminie można skorzystać z ulgi?

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów wierzyciel może skorzystać z ulgi wyłącznie w okresie rozliczeniowym, w którym upłynął 150. dzień od terminu płatności. W przypadku nie pomniejszenia VAT przez wierzyciela w tym terminie są podstawy do skorygowania deklaracji VAT oraz wystąpienie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku za okres, w którym ten 150-dniowy termin minął. W przypadku skorygowania deklaracji wstecz należy sprawdzić, czy są spełnione pozostałe warunki konieczne do skorzystania z ulgi. Oznacza to, że wierzyciel nie może dowolnie wybrać terminu skorzystania z ulgi na złe długi.

- Jeżeli strony przedłużą termin płatności wynikający z faktury lub umowy na podstawie porozumienia, to 150-dniowy okres po upływie którego wierzyciel może skorzystać z ulgi na złe długi powinien być liczony od nowego terminu płatności, ustalonego przez strony w drodze porozumienia – zaznacza Tomasz Myślikowski - Wynika to również z interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2013 r., nr ITPP1/443-68a/13/MS wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Zmiany, na które warto zwrócić szczególną uwagę

Od 1 stycznia 2013 r. wierzyciel ma obowiązek zweryfikować, czy dłużnik nie jest w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której rozlicza ulgę na złe długi.

- W porównaniu do stanu prawnego obowiązującego do końca 2012 r. ograniczono możliwość stosowania ulgi, gdyż zgodnie z art. 89a ustawy o VAT obowiązującym do końca 2012 r. istotny był status odbiorcy wyłącznie na dzień dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług, a nie na dzień pomniejszenia VAT należnego przez wierzyciela – komentuje doradca podatkowy współpracujący  z D.A.S.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. wierzyciel koryguje zarówno podstawę opodatkowania, jak i podatek należny. Do dn. 31 grudnia 2012 r. zgodnie z literalnym brzmieniem art. 89a ustawy o VAT wierzyciel korygował wyłącznie podatek należny. Korekta podstawy opodatkowania do końca 2012 r. mogła mieć wpływ na ustalenie proporcji stosowanej do odliczenia VAT od zakupów w przypadku podatników dokonujących jednocześnie sprzedaży opodatkowanej oraz zwolnionej.

Obowiązki wierzyciela korzystającego z ulgi

W przypadku skorzystania z ulgi na złe długi wierzyciel ma obowiązek załączyć do deklaracji podatkowej zawiadomienie VAT-ZD, w którym należy wymienić: nazwę oraz NIP dłużnika, numer oraz datę wystawienia faktury, termin płatności, kwotę korekty podstawy opodatkowania oraz korekty podatku należnego.

Stosownie do art. 89a ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku gdy po złożeniu deklaracji podatkowej, w której wierzyciel dokonał rozliczenia ulgi na złe długi należność zastała uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie, wierzyciel obowiązany jest do zwiększenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana lub zbyta. W przypadku częściowego uregulowania należności, podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego zwiększa się w odniesieniu do tej części.

Procedura związana z ulgą na złe długi nie oznacza wyłącznie prawa do odzyskania VAT przez wierzyciela. Również dłużnicy mają obowiązek korekty dokonanych odliczeń. Obowiązki dłużników w tym zakresie przedstawimy w kolejnej informacji.

***

D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A. oferuje firmom i osobom prowadzącym działalność gospodarczą ubezpieczenie „Ochrona prawna firmy lub wolnego zawodu". W zakresie bazowego wariantu tej polisy znajdują się spory sądowe dotyczące naruszenia przepisów podatkowych.

O D.A.S.

D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A. to ubezpieczyciel wyspecjalizowany w ubezpieczeniach ochrony prawnej. Spółka należy do wywodzącego się z Niemiec koncernu D.A.S, który jest obecny w Europie od ponad 80 lat a w Polsce -  od 2000 roku. Oferta D.A.S. to wysokiej jakości produkty ubezpieczeniowe, gwarantujące usługę telefonicznych porad prawnych.





Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS