1,2 mld smartfonów sprzedanych w 2014 r., przodują duże ekrany i Ameryka Łacińska
W 2014 r. po raz pierwszy w historii światowa sprzedaż smartfonów przekroczył miliard sztuk, ale w 2015 r. rynek wyhamuje. Coraz więcej użytkowników będzie kupowało telefony z ekranami większymi niż 5 cali - wynika z danych firmy GfK.
Opracowanie opublikowane przez niemiecki oddział firmy analitycznej GfK wskazuje, że w 2014 r. na globalnym rynku nabywców znalazło ponad 1,2 mld smartfonów. To wynik o 23 proc. lepszy od uzyskanego w roku 2013. Po raz pierwszy w historii liczba sprzedanych smartfonów przekroczyła poziom jednego miliarda.
GfK zaznacza jednak, że w 2015 r. rynek smartfonów nieco wyhamuje - osiągnie dynamikę wzrostu w wysokości 14 proc., co w przeliczeniu będzie oznaczało liczbę 1,3 mld sprzedanych urządzeń.
- Przewidujemy, że motorem napędzającym sprzedaż w roku 2015 będą przede wszystkim rynki wschodzące - podkreśla w komentarzu do analizy Kevin Walsh, dyrektor działu analiz GfK. - Rozwój rynku będzie ściśle związany z cenami oferowanych telefonów. Spadek udziału w ogólnej sprzedaży zanotują urządzenia kosztujące powyżej 150 dol. Powodzenie smartfonów z przedziału cenowego 100 -150 dol. pozostanie na tym samy poziomie co w roku 2014. Natomiast duży wzrost sprzedaży dotyczyć będzie telefonów kosztujących mniej niż 100 dol. - przewiduje Walsh.
Według analityków GfK oprócz ceny drugim ważnym czynnikiem mającym wpływ na sprzedaż smartfonów w 2015 r. będzie rozmiar ekranów. Podkreślają oni, że w 2014 r. urządzenia wyposażone w wyświetlacze o wielkości 5 cali i więcej zanotowały 180-procentowy wzrost nabywców rok do roku. W 2015 r. ten trend będzie się nadal utrzymywał, a duże smartfony zaczną coraz wyraźniej kanibalizować rynek tabletów.
Z analiz dokonanych przez GfK wynika, że w 2014 r. regionem o najwyższej dynamice sprzedaży smartfonów (na poziomie 59 proc.) była Ameryka Łacińska, gdzie nabywców znalazło ponad 109 mln telefonów. Nieco mniejszy wzrost (55 proc.) dotyczył wschodzących rynków Azji i Pacyfiku, na trzecim miejscu znalazła się Centralna i Wschodnia Europa z prawie 70 mln sztuk sprzedanych smartfonów i wzrostem o 37 proc. Analitycy zaznaczają, że największym rynkiem pozostają wciąż Chiny, gdzie w 2014 r. sprzedało się niemal 400 mln urządzeń, jednak wzrost rok do roku wyniósł jedynie 9 proc, głównie w związku z powolnym nasyceniem rynku. Z kolei rozwinięte kraje APAC jako jedyne zanotowały spadek sprzedaży o 5 proc, który według ekspertów związany jest głównie z końcem subsydiowania smartfonów przez większość operatorów komórkowych.
Analiza GfK wskazuje także na coraz większy udział w rynku telefonów pracujących pod kontrolą Androida. W IV kwartale 2014 r. tego typu urządzenia stanowiły 57 proc. ogólnej sprzedaży smartfonów. 14 proc. rynku należało do iPhone’ów z systemem iOS, zaś 29 proc. stanowiły telefony budżetowe z innym oprogramowaniem.
Dołącz do dyskusji: 1,2 mld smartfonów sprzedanych w 2014 r., przodują duże ekrany i Ameryka Łacińska