SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

14 proc. więcej na reklamy farmaceutyków. Dominują Aflofarm i USP, najmocniej promowane Apap i Ibuprom (analiza)

W pierwszych 10 miesiącach br. cennikowe wydatki reklamowe (bez internetu) producentów farmaceutyków były o 14,3 proc. wyższe niż rok wcześniej. Aż 93 proc. budżetów trafiło do telewizji i radia, 37 proc. to inwestycje Aflofarmu Farmacji Polska i USP Zdrowie. Wśród marek najmocniej reklamowane były Apap, Ibuprom, Polocard i Linea.

Shutterstock.comShutterstock.com

Od stycznia do października br. producenci farmaceutyków cennikowo przeznaczyli na reklamy (bez uwzględnienia internetu) 3,26 mld zł, o 409,4 mln zł więcej niż przed rokiem, co oznacza wzrost o 14,3 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Zdecydowanie największym marketerem w branży jest Aflofarm Farmacja Polska, którego cennikowe inwestycje w analizowanym okresie wyniosły 889 mln zł, o 168 mln zł więcej niż rok wcześniej (wzrost o 23,3 proc.). Budżet firmy stanowił 27,2 proc. wydatków całego sektora farmaceutycznego, o 1,9 pkt proc. więcej niż przed rokiem.

Procentowo jeszcze bardziej wzrosły cennikowe nakłady dwóch kolejnych reklamodawców: USP Zdrowia i Polpharmy. Pierwszy wydał 331,3 mln zł, o 103,6 mln zł więcej niż rok wcześniej (45,5 proc. w górę), a drugi - 170,3 mln zł, o 61,5 mln zł więcej (56,5 proc. w górę).

Budżet Olimp Laboratories zwiększył się w skali roku o 16,7 mln zł (czyli o 11,2 proc.) do 165,9 mln zł, a Natur Produkt Zdrovit - o 22,4 mln zł (o 26,6 proc.) do 106,6 mln zł. Duży wzrost zanotował też Novascon Pharmaceuticals, który przed rokiem z wydatkami poniżej 84 mln zł nie załapał się do czołowej dziesiątki.

Spadki przeważają natomiast w dalszej części zestawienia. Reckitt Benckiser Poland wydał o 29,1 mln zł mniej niż rok wcześniej (to 23,7 proc. w dół), Novartis Poland - o 10,3 mln zł (10,2 proc. w dół), Glaxosmithkline - o 10,9 mln (10,9 proc. w dół), a Sanofi-Aventis - o 18 mln zł (17,3 proc. w dół).

Jeśli chodzi o internet, nieuwzględniony w monitoringu Kantar Media, to w pierwszej połowie br. faktyczne wydatki branży farmaceutycznej stanowiły 3 proc. polskiego rynku reklamy online wartego w tym okresie 1,25 mld zł, a więc wyniosły ok. 38 mln zł (według IAB AdEx - zobacz szczegóły).

Wydatki reklamowe firm farmaceutycznych

(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-X 2013

I-X 2014

AFLOFARM FARMACJA POLSKA

720 976 773 zł

888 995 035 zł

USP ZDROWIE

227 687 333 zł

331 312 317 zł

POLPHARMA

108 797 512 zł

170 309 524 zł

OLIMP LABORATORIES

149 275 659 zł

165 948 451 zł

NATUR PRODUKT ZDROVIT

84 256 258 zł

106 643 227 zł

NOVASCON PHARMACEUTICALS

-

94 870 164 zł

RECKITT BENCKISER (POLAND)

123 040 615 zł

93 902 715 zł

NOVARTIS POLAND

100 546 779 zł

90 236 851 zł

GLAXOSMITHKLINE

100 305 776 zł

89 395 454 zł

SANOFI-AVENTIS

103 844 211 zł

85 817 352 zł

wszyscy reklamodawcy

2 852 993 817 zł

3 262 402 556 zł


Jeśli chodzi o konkretne marki farmaceutyczne, to najmocniej w br. w mediach pozainternetowych promowane były Apap  i Ibuprom (oba są produkowany przez USP Zdrowie). Cennikowy budżet Apapu wyniósł 66,7 mln zł (o 16,2 mln zł, czyli 32 proc. więcej niż rok wcześniej), a Ibupromu - 60,1 mln zł (o 1,7 mln zł, czyli 2,8 proc. mniej niż przed rokiem).

Mocno wzrosły w skali roku nakłady reklamowe Polocardu, który rok wcześniej z budżetem poniżej 34 mln zł znalazł się poza czołową dziesiątką. Do zestawienia spoza listy wskoczyły również Chela-Mag B6, Iladian i Pyraligina.

Z kolei cennikowe wydatki na reklamy Nurofenu (produkowanego przez Reckitt Benckiser Poland) zmalały w skali roku o 17 mln zł (czyli 30,9 proc.) do 38 mln zł. Niewielki spadek (o 1,7 mln zł, czyli 4,6 proc.) zanotował Gripex (z portfolio USP Zdrowie).

Wydatki reklamowe marek farmaceutycznych

(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-X 2013

I-X 2014

APAP

50 516 646 zł

66 714 266 zł

IBUPROM

61 817 366 zł

60 072 110 zł

POLOCARD

-

48 230 270 zł

LINEA TABLETKI

42 304 296 zł

47 461 845 zł

HYDROMINUM

-

39 263 959 zł

NUROFEN

54 966 652 zł

37 985 356 zł

CHELA-MAG B6

-

35 245 032 zł

ILADIAN

-

35 013 527 zł

PYRALGINA

-

34 546 275 zł

GRIPEX

35 809 658 zł

34 147 636 zł


Dominującym kanałem w komunikacji reklamowej marek farmaceutycznych jest telewizja. W pierwszych 10 miesiącach br. trafiło do niej 2,24 mln zł cennikowych inwestycji reklamowych, o 336,6 mln zł więcej niż przed rokiem (to wzrost o 17,6 proc.). Telewizja miała 68,8 proc. udziału we wszystkich wydatkach marketerów farmaceutycznych, o 1,9 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.

Cennikowe wydatki w radiu wyniosły 782,2 mln zł, o 87 mln zł więcej niż rok temu (12,5 proc. w górę), a udział tego medium - 24 proc., o 0,4 pkt proc. mniej niż przed rokiem.

Mocno zmalały natomiast inwestycje reklamowe w magazynach (o 9 mln zł, czyli 4,8 proc.), na outdoorze (o 3,9 mln zł, czyli 30,9 proc.) oraz w kinach (o 6,4 mln zł, czyli 23,9 proc.).

Wydatki reklamowe branży farmaceutycznej

(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-X 2013

I-X 2014

Telewizja

1 909 258 784 zł

2 245 829 533 zł

Radio

695 227 479 zł

782 198 691 zł

Gazety

21 102 748 zł

26 153 303 zł

Magazyny

187 963 113 zł

178 912 346 zł

Outdoor

12 668 356 zł

8 747 698 zł

Kina

26 684 987 zł

20 296 345 zł

Indoor

88 350 zł

264 640 zł

Dołącz do dyskusji: 14 proc. więcej na reklamy farmaceutyków. Dominują Aflofarm i USP, najmocniej promowane Apap i Ibuprom (analiza)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl