14 proc. więcej na reklamy farmaceutyków. Dominują Aflofarm i USP, najmocniej promowane Apap i Ibuprom (analiza)
W pierwszych 10 miesiącach br. cennikowe wydatki reklamowe (bez internetu) producentów farmaceutyków były o 14,3 proc. wyższe niż rok wcześniej. Aż 93 proc. budżetów trafiło do telewizji i radia, 37 proc. to inwestycje Aflofarmu Farmacji Polska i USP Zdrowie. Wśród marek najmocniej reklamowane były Apap, Ibuprom, Polocard i Linea.
Od stycznia do października br. producenci farmaceutyków cennikowo przeznaczyli na reklamy (bez uwzględnienia internetu) 3,26 mld zł, o 409,4 mln zł więcej niż przed rokiem, co oznacza wzrost o 14,3 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Zdecydowanie największym marketerem w branży jest Aflofarm Farmacja Polska, którego cennikowe inwestycje w analizowanym okresie wyniosły 889 mln zł, o 168 mln zł więcej niż rok wcześniej (wzrost o 23,3 proc.). Budżet firmy stanowił 27,2 proc. wydatków całego sektora farmaceutycznego, o 1,9 pkt proc. więcej niż przed rokiem.
Procentowo jeszcze bardziej wzrosły cennikowe nakłady dwóch kolejnych reklamodawców: USP Zdrowia i Polpharmy. Pierwszy wydał 331,3 mln zł, o 103,6 mln zł więcej niż rok wcześniej (45,5 proc. w górę), a drugi - 170,3 mln zł, o 61,5 mln zł więcej (56,5 proc. w górę).
Budżet Olimp Laboratories zwiększył się w skali roku o 16,7 mln zł (czyli o 11,2 proc.) do 165,9 mln zł, a Natur Produkt Zdrovit - o 22,4 mln zł (o 26,6 proc.) do 106,6 mln zł. Duży wzrost zanotował też Novascon Pharmaceuticals, który przed rokiem z wydatkami poniżej 84 mln zł nie załapał się do czołowej dziesiątki.
Spadki przeważają natomiast w dalszej części zestawienia. Reckitt Benckiser Poland wydał o 29,1 mln zł mniej niż rok wcześniej (to 23,7 proc. w dół), Novartis Poland - o 10,3 mln zł (10,2 proc. w dół), Glaxosmithkline - o 10,9 mln (10,9 proc. w dół), a Sanofi-Aventis - o 18 mln zł (17,3 proc. w dół).
Jeśli chodzi o internet, nieuwzględniony w monitoringu Kantar Media, to w pierwszej połowie br. faktyczne wydatki branży farmaceutycznej stanowiły 3 proc. polskiego rynku reklamy online wartego w tym okresie 1,25 mld zł, a więc wyniosły ok. 38 mln zł (według IAB AdEx - zobacz szczegóły).
Wydatki reklamowe firm farmaceutycznych | ||
(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-X 2013 | I-X 2014 |
AFLOFARM FARMACJA POLSKA | 720 976 773 zł | 888 995 035 zł |
USP ZDROWIE | 227 687 333 zł | 331 312 317 zł |
POLPHARMA | 108 797 512 zł | 170 309 524 zł |
OLIMP LABORATORIES | 149 275 659 zł | 165 948 451 zł |
NATUR PRODUKT ZDROVIT | 84 256 258 zł | 106 643 227 zł |
NOVASCON PHARMACEUTICALS | - | 94 870 164 zł |
RECKITT BENCKISER (POLAND) | 123 040 615 zł | 93 902 715 zł |
NOVARTIS POLAND | 100 546 779 zł | 90 236 851 zł |
GLAXOSMITHKLINE | 100 305 776 zł | 89 395 454 zł |
SANOFI-AVENTIS | 103 844 211 zł | 85 817 352 zł |
wszyscy reklamodawcy | 2 852 993 817 zł | 3 262 402 556 zł |
Jeśli chodzi o konkretne marki farmaceutyczne, to najmocniej w br. w mediach pozainternetowych promowane były Apap i Ibuprom (oba są produkowany przez USP Zdrowie). Cennikowy budżet Apapu wyniósł 66,7 mln zł (o 16,2 mln zł, czyli 32 proc. więcej niż rok wcześniej), a Ibupromu - 60,1 mln zł (o 1,7 mln zł, czyli 2,8 proc. mniej niż przed rokiem).
Mocno wzrosły w skali roku nakłady reklamowe Polocardu, który rok wcześniej z budżetem poniżej 34 mln zł znalazł się poza czołową dziesiątką. Do zestawienia spoza listy wskoczyły również Chela-Mag B6, Iladian i Pyraligina.
Z kolei cennikowe wydatki na reklamy Nurofenu (produkowanego przez Reckitt Benckiser Poland) zmalały w skali roku o 17 mln zł (czyli 30,9 proc.) do 38 mln zł. Niewielki spadek (o 1,7 mln zł, czyli 4,6 proc.) zanotował Gripex (z portfolio USP Zdrowie).
Wydatki reklamowe marek farmaceutycznych | ||
(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-X 2013 | I-X 2014 |
APAP | 50 516 646 zł | 66 714 266 zł |
IBUPROM | 61 817 366 zł | 60 072 110 zł |
POLOCARD | - | 48 230 270 zł |
LINEA TABLETKI | 42 304 296 zł | 47 461 845 zł |
HYDROMINUM | - | 39 263 959 zł |
NUROFEN | 54 966 652 zł | 37 985 356 zł |
CHELA-MAG B6 | - | 35 245 032 zł |
ILADIAN | - | 35 013 527 zł |
PYRALGINA | - | 34 546 275 zł |
GRIPEX | 35 809 658 zł | 34 147 636 zł |
Dominującym kanałem w komunikacji reklamowej marek farmaceutycznych jest telewizja. W pierwszych 10 miesiącach br. trafiło do niej 2,24 mln zł cennikowych inwestycji reklamowych, o 336,6 mln zł więcej niż przed rokiem (to wzrost o 17,6 proc.). Telewizja miała 68,8 proc. udziału we wszystkich wydatkach marketerów farmaceutycznych, o 1,9 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.
Cennikowe wydatki w radiu wyniosły 782,2 mln zł, o 87 mln zł więcej niż rok temu (12,5 proc. w górę), a udział tego medium - 24 proc., o 0,4 pkt proc. mniej niż przed rokiem.
Mocno zmalały natomiast inwestycje reklamowe w magazynach (o 9 mln zł, czyli 4,8 proc.), na outdoorze (o 3,9 mln zł, czyli 30,9 proc.) oraz w kinach (o 6,4 mln zł, czyli 23,9 proc.).
Wydatki reklamowe branży farmaceutycznej | ||
(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-X 2013 | I-X 2014 |
Telewizja | 1 909 258 784 zł | 2 245 829 533 zł |
Radio | 695 227 479 zł | 782 198 691 zł |
Gazety | 21 102 748 zł | 26 153 303 zł |
Magazyny | 187 963 113 zł | 178 912 346 zł |
Outdoor | 12 668 356 zł | 8 747 698 zł |
Kina | 26 684 987 zł | 20 296 345 zł |
Indoor | 88 350 zł | 264 640 zł |
Dołącz do dyskusji: 14 proc. więcej na reklamy farmaceutyków. Dominują Aflofarm i USP, najmocniej promowane Apap i Ibuprom (analiza)