24 proc. więcej na reklamę radiową. Trójka, RMF FM i Tok FM najbardziej w górę (TOP 10)
W październiku br. cennikowe wydatki na reklamę w radiu były aż o 23,6 proc. wyższe niż rok wcześniej. Jeszcze większe wzrosty wpływów reklamowych - od 35 do 52 proc. - osiągnęły Trójka, RMF FM i Tok FM, a z czołowych stacji spadek zanotowała tylko Jedynka.
Jak pokazują dane Kantar Media opracowane przez portal Wirtualnemedia.pl, w październiku br. cennikowe wydatki na reklamę radiową wyniosły 409,5 mln zł, o 78,3 mln zł więcej niż rok wcześniej. To wzrost o 23,6 proc.
Październik był kolejnym miesiącem, w którym cennikowe nakłady na reklamę w radiu mocno poszły w górę. We wrześniu były wyższe niż rok wcześniej aż o 30,3 proc. (zobacz szczegóły), w sierpniu - o 17,6 proc. (więcej o tym), a w lipcu - o 30,4 proc. (dowiedz się więcej). Tymczasem w całym I półroczu wydatki wzrosły w skali roku tylko minimalnie (zobacz szczegóły).
- Faktycznie od początku sezonu jesiennego widać lekką poprawę koniunktury w reklamie radiowej, wzrósł popyt ze strony reklamodawców, przynajmniej tych obsługiwanych przez naszą firmę - potwierdza w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Alfred Ejsmont, radio, outdoor, ambient & cinema director w domu mediowym Universal McCann. - A sama końcówka roku jest dobra, a nawet bardzo dobra - dodaje.
Do wzrostów w reklamie radiowej przyczyniła się także zmiana strategii Aflofarmu Polska, który w ub.r. ograniczył wydatki w radiu na rzecz telewizji, jednak od połowy br. wrócił z większymi budżetami do radia. Aflofarm to zdecydowanie największy marketer na polskim rynku - z cennikowymi wydatkami wynoszącymi w trzech kwartałach br. 701,4 mln zł (zobacz szczegółowe dane).
Przy czym faktyczna wartość reklamy radiowej - według szacunków Starlinka - od stycznia do września br. była o 5,3 proc. niższa niż rok wcześniej i wyniosła 379,3 mln zł (więcej na ten temat).
>>> Duży spadek słuchalności RMF FM, tracą też inne główne stacje
Wśród rozgłośni radiowych zdecydowanym liderem pod względem reklamowym jest RMF FM - w październiku br. jego cennikowe wpływy wyniosły 125,6 mln zł, o 62 proc. więcej niż drugiego w zestawieniu Radia ZET i pięć razy więcej niż Trójki. Jednocześnie przychody reklamowe RMF FM wzrosły w skali roku o 33 mln zł (to 35,7 proc. w górę).
Za to Trójka zarobiła z reklam aż o 51,8 proc. więcej niż rok wcześniej - jej wpływy podskoczyły z 15,4 do 23,4 mln zł. Natomiast przychody Tok FM (Agora) wzrosły o 1,9 mln zł, czyli o 37 proc.
Cennikowe wpływy reklamowe Radia ZET zwiększyły się z roku na rok o 12 mln zł (to 18,4 proc. w górę), a Eski Rock (Grupa Radiowa Time) - o 1,6 mln zł (28 proc. w górę). Eska Warszawa zarobiła 566 tys. zł więcej niż przed rokiem (10,7 proc. w górę), Eska Poznań - 979 tys. zł więcej (22,4 proc. w górę), RMF Classic - 945 tys. zł więcej (21,6 proc. w górę).
W czołowej dziesiątce spadek cennikowych przychodów reklamowych zanotowała tylko Jedynka (Polskie Radio). Stacja zarobiła o 1,4 mln zł mniej niż rok wcześniej (to 12,7 proc. w dół).
>>> Eska i RMF Maxxx ostro w dół, rekordowy wzrost Radia Plus, słaby wynik ZET Gold
Cennikowe wpływy reklamowe stacji radiowych (bez autopromocji, dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | X.2013 | X.2012 |
RMF FM | 125 594 455 zł | 92 563 400 zł |
Radio ZET | 77 603 067 zł | 65 546 635 zł |
Program III Polskiego Radia | 23 443 900 zł | 15 445 770 zł |
Program I Polskiego Radia | 9 505 830 zł | 10 892 810 zł |
Eska Rock | 7 463 720 zł | 5 832 840 zł |
TOK FM | 7 189 660 zł | 5 247 260 zł |
Eska Warszawa | 5 844 420 zł | 5 278 120 zł |
Eska Poznań | 5 337 090 zł | 4 358 234 zł |
RMF Classic | 5 314 575 zł | 4 369 913 zł |
Złote Przeboje Pogoda Warszawa | 4 968 326 zł | 4 688 657 zł |
monitorowane stacje razem | 409 471 641 zł | 331 173 176 zł |
Dołącz do dyskusji: 24 proc. więcej na reklamę radiową. Trójka, RMF FM i Tok FM najbardziej w górę (TOP 10)