Agora ze wzrostem wpływów i 6 mln zł zysku netto. 24 proc. przychodów „Gazety Wyborczej” z internetu
W ub.r. grupa Agora osiągnęła wzrost przychodów o 9,5 proc. do 1,25 mld zł, zysku EBITDA o 93,3 proc. do 190,2 mln zł oraz spadek zysku netto z 9,4 do 6 mln zł (bez uwzględnienia zmiany standardu rachunkowości zysk netto wzrósł z 9,4 do 9,6 mln zł. Mocno zwiększyły się wpływy Heliosa, Next Film, ze sprzedaży „Gazety Wyborczej”, AMS i pionu internetowego, a zmalały w segmencie radiowym.
Całoroczne przychody grupy kapitałowej Agora z różnych usług reklamowych zwiększyły się w ub.r. o 4,5 proc. do 579,7 mln zł, a ich udział w łącznych wpływach zmalał z 48,6 do 46,4 proc. Firma zaznaczyła, że najmocniej w górę poszły w pionie internetowym, głównie dzięki spółce Yielbird.
Wpływy ze sprzedaży biletów w kinach Helios wzrosły o 9,1 proc. do 258 mln zł, a ze sprzedaży barowej w tych kinach - o 23,1 proc. do 111 mln zł. Natomiast przychody z działalności filmowej podskoczyły z 10,5 do 39,1 mln zł.
Sprzedaż prasy, książek i płyt przyniosła w ub.r. Agorze 139,2 mln zł, o 6,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Przychody z działalności poligraficznej, mocno ograniczonej w połowie ub.r. po zamknięciu dwóch drukarni, zmalały o 25,9 proc. do 47,2 mln zł, a z pozostałej sprzedaży wzrosły o 37,8 proc. do 75,5 mln zł.
Koszty operacyjne grupy Agora zwiększyły się w ub.r. o 7,4 proc. do 1,22 mld zł. Procentowo najmocniej podskoczyły nakłady na amortyzację - o 80,4 proc. do 158 mln zł.
Wydatki na usług obce wzrosły o 2,1 proc. do 447,7 mln zł, na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze - o 2,3 proc. do 336,2 mln zł, a na reprezentację i reklamę - o 14,8 proc. do 77,5 mln zł. W ub.r. firma dokonała odpisów w wysokości 7,5 mln zł (6,5 mln zł dotyczy wyników Goldenline), wobec 9,9 mln zł rok wcześniej.
Koszty kredytów i leasingu firmy podskoczyły z 3,4 do 22 mln zł, z czego 15,7 mln zł przypada na nowy standard rachunkowości MSSF 16. Na różnicach kursowych per saldo spółka zyskała 3,7 mln zł, a na wycenie udziałów na dzień przejęcia kontroli - 7 mln zł (jesienią ub.r. za 7,7 mln zł przejęła 46,1 proc. udziałów Online Technologies HR).
Całoroczny zysk EBITDA grupy Agora zwiększył się z 98,4 do 190,2 mln zł (a do 114,8 mln zł bez uwzględnienia standardu MSSF 16), a zysk EBIT - z 0,9 do 24,7 mln zł (do 17,4 mln zł bez MSSF 16). Natomiast zysk brutto zmalał z 20,9 do 14,1 mln zł, a zysk netto - z 9,4 do 6 mln zł.
Tylko w czwartym kwartale ub.r. grupa Agora osiągnęła wzrost przychodów o 9,3 proc. do 378,2 mln zł, zysku EBITDA z 47,5 do 74,8 mln zł (do 54,5 mln zł bez MSSF 16), a zysk netto - z 2,3 do 19,1 mln zł.
Skok wpływów Next Filmu
W całym ub.r. przychody z biletów w kinach Helios poszły w górę o 9,1 proc. do 258,1 mln zł i ze sprzedaży barowej o 23,1 proc. do 111 mln zł. Tylko w czwartym kwartale dynamika była dużo niższa: wpływy z biletów zmalały o 1,4 proc. do 79,1 mln zł, a ze sprzedaży barowej zwiększyły się o 7,7 proc. do 33,7 mln zł.
Zajmująca się działalnością filmową spółka Next Film osiągnęła wzrost całorocznych przychodów z 12 do 42 mln zł. W ub.r. dystrybuowała w kinach 9 filmów, z których największym hitem był „Miszmasz, czyli Kogel Mogel 3” obejrzany przez prawie 2,4 mln widzów.
Natomiast wpływy Wydawnictwa Agora, wydającego książki, płyty CD i filmy na DVD, zwiększyły się o 18,7 proc. do 48,3 mln zł.
Koszty operacyjne segmentu filmowo-książkowego firmy poszły w górę o 24,1 proc. do 478,5 mln zł, co przełożyło się na wzrost zysku EBITDA z 63,6 do 128,2 mln zł (a do 71,2 mln zł bez uwzględnienia MSSF 16).
„Gazeta Wyborcza”: więcej ze sprzedaży, mniej z reklam
Całoroczne przychody pionu prasowego Agory zmalały o 10,8 proc. do 254,7 mln zł, głównie z powodu spadku wpływów z usług poligraficznych o 25,9 proc. do 47,2 mln zł, ze sprzedaży czasopism o 20 proc. do 11,2 mln zł, sprzedaży reklam w czasopismach o 36,4 proc. do 13,1 mln zł oraz reklam w „Gazecie Wyborczej” o 11,6 proc. do 71,5 mln zł.
W połowie ub.r. Agora zamknęła swoje drukarnie w Tychach i Pile, wcześniej w ramach zwolnień grupowych pożegnała się ze 147 pracującymi tam osobami. Firma stara się znaleźć chętnych na kupno zgromadzonego tam sprzętu. - Zdajemy sobie sprawę, że trudno będzie nam sprzedać wyposażenie dotychczasowych drukarni w Pile i Tychach, gdyż są to bardzo specjalistyczne maszyny. Niewiele drukarń w Polsce specjalizuje się w drukowaniu gazet. Co prawda są odbiorcy na tego typu sprzęt za granicą, ale wówczas trzeba liczyć się z dużymi kosztami transportu - powiedział nam w październiku ub.r. Bartosz Hojka, prezes Agory.
Za to wpływy ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” wzrosły o 6,5 proc. do 98,3 mln zł. Według danych ZKDP w ub.r. sprzedaż „GW” zmalała o 9,2 proc. do 85 873 egz., natomiast z oferty subskrypcyjnej do serwisów internetowych dziennika na koniec ub.r. korzystało już ponad 218 tys. użytkowników, wobec 170,5 tys. na koniec 2018 roku.
Agora podała, że na koniec ub.r. już 24 proc. przychodów „Gazety Wyborczej” to wpływy z internetu.
Segment prasowy ograniczył koszty operacyjne o 18,5 proc. do 260,1 mln zł, dzięki czemu jego wynik EBITDA poszedł w górę z 21,4 mln zł straty do 2,1 mln zł zysku.
W pionie reklamy zewnętrznej, obejmującym Grupę AMS, przychody zwiększyły się o 7,2 proc. do 184,3 mln zł, a koszty operacyjne - o 5,9 proc. do 153,5 mln zł. Dzięki temu zysk EBITDA wzrósł z 46,7 do 62,3 mln zł (a bez standardu MSSF 16 do 49,5 mln zł).
AMS w lipcu ub.r. przejął 60 proc. udziałów Piano Group, właściciela spółki Benefit Multimedia zarządzającej siecią MoveTV obejmującą ponad 900 ekranów w przeszło 191 klubach fitness w całej Polsce. Na początek zapłacił 6,5 mln zł zaliczki, a w styczniu br. cenę kupna podwyższono do 14,9 mln zł.
Internet ze wzrostem, radio ze spadkiem
Segment internetowy Agory osiągnął w ub.r. wzrost przychodów o 17,5 proc. do 209 mln zł, z czego wpływy reklamowe poszły w górę o 20,2 proc. do 187,6 mln zł. W samym czwartym kwartale dynamika była dużo wyższa, wyniosła odpowiednio 45,6 i 49 proc.
Całoroczne koszty operacyjne zwiększyły się o 20 proc. do 194,7 mln zł, a zysku EBITDA - z 28,4 do 28,9 mln zł. Tylko w czwartym kwartale zysk EBITDA wzrósł z 12,1 do 13,9 mln zł. - To głównie zasługa wzrostu wyniku operacyjnego Gazeta.pl oraz spółki Yieldbird - zaznaczono w raporcie Agory.
Natomiast pion radiowy Agory zanotował spadek całorocznych przychodów o 2,5 proc. do 113,1 mln zł, a tych z reklam - o 5,6 proc. do 90,2 mln zł. - Zdecydowały o tym przede wszystkim niższe wpływy z pośrednictwa w sprzedaży czasu antenowego w stacjach innych nadawców - uzasadniła firma.
Koszty operacyjne zmalały znacznie słabiej - o 0,2 proc. do 98,7 mln zł, w konsekwencji zysk EBIT spadł z 17,2 do 14,4 mln zł.
Agora chce przejąć resztę udziałów Eurozetu
W lutym ub.r. Agora za 130,7 mln zł kupiła 40 proc. udziałów Eurozetu (nadawcy m.in. Radia ZET), w ramach umowy zyskała też możliwość przejęcia do 2022 roku pozostałych 60 proc. jego udziałów od czeskiej spółki SFS Ventures.
O skorzystaniu z tej opcji Agora poinformowała we wrześniu, a miesiąc później skierowała stosowny wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Regulator decyzję w tej sprawie ma ogłosić w drugiej połowie 2020 roku, po przeprowadzeniu analizy rynku.
Ponadto jesienią 2018 r. i w czerwcu ub.r. Agora wzięła udział w dwóch rundach finansowania czeskiej spółki ROI Hunter zajmującej się marketingiem internetowym. W efekcie przejęła 24 proc. jej udziałów za ok. 4,4 mln euro. Natomiast w połowie lipca ub.r. należąca do Agory spółka AMS przejęła 60 proc. udziałów spółki Piano Group, operatora sieci MoveTV obejmującej ponad 900 ekranów w 191 klubach fitness w całej Polsce. Zapłaciła na razie 6,5 mln zł zaliczki.
W połowie marca ub.r. Agora razem ze swoimi spółkami zależnymi AMS i Helios zaczęła negocjacje z konsorcjum banków dotyczące kredytu o wartości do 500 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Agora ze wzrostem wpływów i 6 mln zł zysku netto. 24 proc. przychodów „Gazety Wyborczej” z internetu