Bank Millennium, Santander Bank Polska, Alior i Idea Bank obcięły wydatki reklamowe, zwiększył je ING Bank Śląski
W trzecim kwartale br. nakłady marketingowe Banku Millennium, Santander Bank Polska i Alior Banku zmalały odpowiednio o 56,7, 42,8 i 55,9 proc., a Idea Bank w trzech kwartałach obniżył je o 74 proc. Natomiast ING Bank Śląski w zeszłym kwartale na reklamy wydał 6,6 proc. więcej niż przed rokiem.
Według raportu finansowego w trzecim kwartale br. skonsolidowane nakłady Banku Millennium na reklamy, promocje i reprezentację wyniosły 10,74 mln zł, co wobec 24,83 mln zł oznacza spadek o 56,7 proc.
W drugim kwartale br., mimo lockdownu w kwietniu związanego z epidemią koronawirusa, wydatki marketingowe banku zmalały znacząco mniej - o 20,4 proc. do 15,99 mln zł. Natomiast łącznie w trzech kwartałach br. nastąpił spadek o 21 proc. do 40,84 mln zł.
Bank Millennium rok temu przejął eurobank
W reklamach Banku Millennium od kilku lat występuje twórca internetowy Radosław Kotarski. W zeszłym tygodniu ruszyła kampania z jego udziałem promująca pożyczki gotówkowe, a w okresie letnim spot banku pokazywał, jak ludzie relaksują się po okresie izolacji społecznej.
W listopadzie ub.r. Bank Millennium sfinalizował kupno eurobanku, w konsekwencji ta druga marka zniknęła z rynku. W lutym br. Bank Millennium zapowiadał, że w pierwszym kwartale zwolni 260 pracowników, a w całym br. zamknie 60 placówek. W lipcu władze banku poinformowały, że zamkniętych zostanie minimum 110 oddziałów
Obsługą marketingową Banku Millennium zajmują się agencje Change Serviceplan i LiquidThread oraz dom mediowy Starcom.
Ogółem koszty administracyjne Banku Millennium w minionym kwartale wyniosły 360,35 mln zł, wobec 426,45 mln zł rok wcześniej. Nakłady pracownicze zmalały z 231,59 do 211,55 mln zł, a wydatki na informatykę i łączność - z 48,32 do 31,25 mln zł.
W trzech kwartałach br. skonsolidowane wpływy odsetkowe Banku Millennium rok do roku wzrosły minimalnie do 2,43 mld zł, a przychody z opłat i prowizji zwiększyły się z 661,1 do 706,87 mln zł.
Wpływy operacyjne poszły w górę o 6 proc. do 2,67 mld zł, a koszty operacyjne - o 8 proc. do 1,33 mld zł. Na rentowności banku zaciążyło 513,2 mln zł odpisów na utratę wartości i koszty ryzyka oraz 297,7 mln zł na ryzyko prawne dotyczące kredytów hipotecznych.
W konsekwencji zysk netto Banku Millennium zmalał z 533,8 do 131,9 mln zł.
Santander Bank Polska 43 proc. mniej na reklamy
Z kolei Santander Bank Polska w trzecim kwartale br. ograniczyły nakłady na marketing i reprezentację o 42,8 proc. - z 40,75 do 23,3 mln zł. W drugim kwartale spadek był znacznie większy - o 56,8 proc., z 43,14 do 18,61 mln zł.
W marcu ambasadorem reklamowym Santander Bank Polska został aktor Marcin Dorociński. w pierwszej kampanii zachęcał do wsparcia zbiórki na walkę z koronawirusem. W lipcu ruszyła kampania produktowa, w której Dorociński wcielał się w różne role i rapował, natomiast w obecnej kampanii promowane jest Konto Jakie Chcę.
W trzech kwartałach br. nakłady marketingowe Santander Bank Polska wyniosły 67,41 mln zł, po spadku o 43,2 proc. rok do roku. Za obsługę marketingową banku odpowiadają agencje FCB Bridge2Fun i Red8 Advertising oraz dom mediowy Starcom.
Łączne koszty działania banku zmniejszyły się rok do roku z 1,24 do 1,22 mld zł, a tylko w zeszłym kwartale - z 349,72 do 323,55 mln zł.
W zeszłym kwartale przychody odsetkowe Santander Bank Polska poszły w dół rok do roku z 2,17 do 1,55 mld zł, a wynik odsetkowy - z 1,7 do 1,38 mld zł. Natomiast wpływy z prowizji zwiększyły się z 662,23 do 668,75 mln zł, a wynik z prowizji - z 544 do 552,73 mln zł.
Koszty operacyjne banku zmalały z 982,18 do 929,89 mln zł, z czego wydatki pracownicze i koszty działania - z 789,21 do 729,21 mln zł. W efekcie skonsolidowany zysk netto Santander Bank Polska poszedł w dół z 779,23 do 539,97 mln zł.
Alior Bank przyspieszył cięcia marketingowe
Alior Bank skonsolidowane nakłady marketingowe zmniejszył w minionym kwartale o 55,9 proc. - z 18,4 do 8,11 mln zł. W trzech kwartałach br. spadek był płytszy - z 57,88 do 35,88 mln zł, czyli o 38 proc.
Od startu rynkowego w 2008 roku Alior Bank jest promowany przez pracowników w charakterystycznych strojach z melonikami. Za kreację kampanii odpowiada agencja PZL. Bank właśnie zaczął kolejną akcję reklamującą Konto Jakże Osobiste.
Łączne koszty działania Alior Bank zwiększyły się w zeszłym kwartale z 371,99 do 407,8 mln zł, do czego głównie przyczynił się wzrost wydatków na amortyzację z 61,26 do 109,17 mln zł.
ING Bank Śląski po spadkowym półroczu zwiększa nakłady
Za to wydatki marketingowe ING Banku Śląskiego w zeszłym kwartale zwiększyły się rok do roku o 6,6 proc. - z 30,4 do 32,4 mln zł. W skali trzech kwartałów nastąpił spadek z 88,5 do 84,2 mln zł, głownie wskutek cięć w czasie wiosennego lockdownu.
Od wybuchu epidemii komunikacja reklamowa ING Banku Śląskiego jest prowadzona pod hasłem „Robimy swoje, tylko inaczej”. W połowie sierpnia ruszyła kampania promująca program Visa Oferty w aplikacji Moje ING.
Kreacją i strategią reklam ING Banku Śląskiego od wielu lat zajmuje się agencja Brain. Za działania w internecie odpowiada agencja Gong, a za planowanie i zakup mediów - dom mediowy MullenLowe MediaHub.
Ogółem koszty działania ING Banku Śląskiego rok do roku zwiększyły się w zeszłym kwartale z 604,4 do 666,7 mln zł, głównie w związku z wzrostem wydatków pracowniczych z 315,9 do 330,9 mln zł oraz opłat na BFG z 17,7 do 41,9 mln zł.
W minionym kwartale skonsolidowane wpływy odsetkowe ING Banku Śląskiego zmalały rok do roku z 1,37 do 1,28 mld zł, wynik odsetkowy zwiększył się z 1,128 do 1,136 mld zł, wpływy z prowizji wzrósł z 432,8 do 505,6 mln zł, a wynik z prowizji - z 332,6 do 393,6 mln zł.
Bank osiągnął 1,55 mld zł zysku z działalności podstawowej i 440,2 mln zł zysku netto przypadającego jego akcjonariuszom, wobec odpowiednio 1,47 mld zł i 414,8 mln zł rok wcześniej.
mBank zmniejszył budżet marketingowy o 5 proc.
Nakłady marketingowe grupy mBank w zeszłym kwartale wyniosły 30,84 mln zł, po spadku o 4,6 proc. z 32,32 mln zł rok wcześniej. To dużo niższy spadek niż w pierwszym półroczu, kiedy koszty banku w tym zakresie zmalały o 13,1 proc. do 60,8 mln zł.
W konsekwencji w trzech kwartałach br. wydatki marketingowe mBanku spadły o 10,4 proc., ze 102,23 do 91,62 mln zł.
mBank od dłuższego okresu realizuje kampanie z serii „Bądź bogatszy”, nowe reklamy z tego cyklu pojawiły się w drugiej połowie czerwca. Na początku sierpnia br. mBank omyłkowo rozesłał użytkownikom swojej aplikacji mobilnej serię testowych i niezrozumiałych komunikatów typu push. W efekcie nastąpiła przerwa w dostępie do usług, niedługo potem bank nawiązał do tej wpadki w promocji ze zniżką na ubezpieczenie.
Za obsługę reklamową mBanku odpowiadają agencja BBDO Warszawa i dom mediowy Mindshare Polska
W zeszłym kwartale skonsolidowane przychody odsetkowe mBanku zmalały rok do roku z 1,33 do 1,08 mld zł, wynik odsetkowy - z 1,06 mld zł do 960,29 mln zł. Przychody z opłat i prowizji wzrosły z 516,02 do 553,52 mln zł, a wynik w tym obszarze - z 331,23 do 373,2 mln zł.
Zysk operacyjny skurczył się z 638,37 do 388,32 mln zł, a zysk netto - z 358,49 do 100,61 mln zł.
Idea Bank obciął wydatki reklamowe o 74 proc.
Z kolei wydatki marketingowe Idea Banku, który od kilku lat przechodzi dużą restrukturyzację obejmującą znaczące zmniejszenie skali działalności, w trzech kwartałach br. skurczyły się z 11,15 do 2,86 mln zł, czyli o 74,4 proc.
W samym trzecim kwartale spadek był niższy - z 950 od 615 tys. zł.
Łączne koszty administracyjne Idea Banku poszły w dół z 242,35 do 174,63 mln zł, w tym wydatki na świadczenia pracownicze - z 93,25 do 61,55 mln zł.
W trzecim kwartale br. przychody odsetkowe Idea Banku spadły z 260,5 do 149,39 mln zł, wynik odsetkowy - ze 151,42 do 112,8 mln zł, wpływy z prowizji i opłat - z 23,66 do 15,34 mln zł, a wynik z prowizji i opłat - z 10,07 do 3,19 mln zł.
Zysk operacyjny banku zmalał z 31,93 do 8,64 mln zł, a zysk netto - z 11,66 do 5,25 mln zł.
Epidemia koronawirusa w kilku aspektach miała negatywny wpływy na sektor bankowy. Przede wszystkim Narodowy Bank Polski wiosną mocno obniżył stopy procentowe, przez co banki znacząco zmniejszyły oprocentowanie na lokatach (czasami do symbolicznych wartości), a sporą część ulokowanych tam środków Polacy przenieśli na inne inwestycje: w nieruchomości, obligacje i akcje.
W związku z gwałtownym pogorszeniem sytuacji gospodarczej wiele banków okresowo zaostrzyło kryteria przy udzielaniu kredytów hipotecznych, niektóre dokonały odpisów lub zawiązały dodatkowe rezerwy. Już wcześniej banki z dużymi portfelami walutowych kredytów hipotecznych dokonały odpisów po wyroku TSUE korzystnym dla kredytobiorców. Osobne odpisy dotyczyły konsekwencji orzeczenia TSUE nakazującego bankom zwrot klientom części odsetek w przypadku wcześniejszej spłaty kredytów gotówkowych.
Według danych Publicis Groupe w pierwszej połowie br. wydatki reklamowe całego sektora finansowego (obejmującego też firmy ubezpieczeniowe i pożyczkowe) przeznaczyły na reklamy 269,3 mln zł, po spadku o 28,7 proc. z 377,5 mln zł rok wcześniej.
Dołącz do dyskusji: Bank Millennium, Santander Bank Polska, Alior i Idea Bank obcięły wydatki reklamowe, zwiększył je ING Bank Śląski