SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Brak czasu największą barierą w korzystaniu z kultury

Najczęstszą przyczyną uczestnictwa Polaków w wydarzeniach kulturalnych jest chęć odprężenia się, zaś największą barierą w korzystaniu z kultury - brak czasu.

Spośród wydarzeń kulturalnych i rozrywkowych Polacy preferują projekcje filmowe, imprezy taneczne, koncerty muzyki popularnej oraz festiwale muzyczne. Głównym źródłem informacji na temat wydarzeń kulturalnych są reklamy telewizyjne - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Mimo iż zainteresowanie Polaków kulturą w ciągu ostatniego roku spadło o 5%, Polacy dostrzegają pozytywny wpływ uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych na jakość życia.

Kultura kojarzy się badanym z relaksem, spotkaniami towarzyskimi oraz rozwojem osobistym.

Najbardziej preferowanymi wydarzeniami kulturalnymi i rozrywkowymi są: projekcje filmowe, pikniki i festyny, dyskoteki i imprezy taneczne, koncerty muzyki popularnej oraz festiwale muzyczne.

Patrząc na poszczególne grupy wiekowe, dużą popularnością cieszą się koncerty: wśród najmłodszych respondentów (15-24) - koncerty hip-hopowe, wśród nieco starszych (25-34) – rockowe, zaś w grupie wiekowej 35-44 lat - koncerty muzyki klasycznej. Osoby w wieku 45-54 lat preferują ekspozycje muzealne, zaś ostatnia grupa respondentów (powyżej 55 roku życia) – spektakle teatralne.

Zainteresowanie kulturą deklarują najczęściej kobiety, zaś grupy wiekowe najmniej zainteresowane wydarzeniami kulturalnymi to osoby w wieku 15-24 lata oraz 35-44 lata. Najwyższy odsetek osób zainteresowanych kulturą jest wśród respondentów z wyższym wykształceniem (42%) oraz mieszkańców dużych miast (36%).

Jako główne źródło informacji na temat wydarzeń kulturalnych respondenci wskazywali reklamy telewizyjne (34%), portale internetowe (21%) oraz rodzinę i znajomych (17%). Jednocześnie 74% Polaków uważa, że ma małą lub bardzo małą wiedzę nt. wydarzeń kulturalnych, zaś zaledwie 4% ocenia swoją wiedzę na ten temat wysoko lub bardzo wysoko.

Badanie „Sponsoring Monitor 2011/2012” zostało przeprowadzone metodą bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI) na reprezentatywnej próbie N=1814 mieszkańców Polski w wieku 15–65 lat.

Dołącz do dyskusji: Brak czasu największą barierą w korzystaniu z kultury

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Zasmach
Nie brak czasu tylko lenistwo. Ktoś komu zależy zawsze znajdzie czas na kulturę.
0 0
odpowiedź
User
ppp
zgadzam się z poprzednikiem; brak czasu to najprostsza wymówka, zasłona; tak samo powody/motywacje uczestniczenia w wydarzeniach kulturalnych zostały słabo zeksplorowane - tutaj przedstawiono deklaracje respondentów, zracjonaliwoane przez nich powody; przecież nikt nie przyzna się, że jedzie na open'era dla lansu... te badania to bulshit
0 0
odpowiedź
User
socjolog
oczywiście,że brak czasu... powodowany koniecznością pracy przez wiele godzin, aby zarobić na bilet do tetru
0 0
odpowiedź