SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ponad 462 tys. zł za najdroższy spot w TVP przy Euro 2020

Telewizja Polska ogłosiła zasady sprzedaży czasu reklamowego podczas turnieju UEFA Euro 2020. W czerwcu reklamodawcy najwięcej zapłacą za 30-sekundowy spot w przerwach meczu Polska-Hiszpania. W ofercie łączonej (TVP1, TVP2 +TVP Sport) spot będzie kosztował 461 700 zł.

Mistrzostwa Europy UEFA Euro 2020 odbędą się od 12 czerwca do 12 lipca 2020 roku. Po raz pierwszy w historii gospodarzami będzie 12 miast z 11 europejskich państw. Mecze będą rozgrywane o godz. 15.00, 18.00 i 21.00 (w kilku przypadkach, wyjątkowo o 17:00). Aż 44 z 51 meczów zostanie rozegranych w prime time.

Mecze na Euro będą rozgrywane m.in. w Baku, Sankt Petersburgu, Bukareszcie, Rzymie, Monachium, Kopenhadze oraz Dublinie i Bilbao (w tych dwóch ostatnich miastach będą grali Polacy). TVP pokaże mecze w jakości 4K.

Zasady sprzedaży czasu reklamowego na Euro 2020 w TVP

Zgodnie z prawami licencji, pierwszeństwo zakupu mają oficjalni sponsorzy tego sportowego wydarzenia - ich okienko sprzedażowe trwa do końca tego tygodnia (tj. 7.02). Sprzedaż czasu reklamowego dla pozostałych zainteresowanych reklamodawców rozpocznie się 10 lutego.

- Pierwszeństwo zakupu dla sponsorów oficjalnych mija w tym tygodniu. Otrzymujemy zatem już pierwsze zamówienia. Widzimy, na ich podstawie, że zainteresowanie [reklamodawców] jest bardzo duże. Zapewne wpływ na popyt mają bardzo dobre wyniki sportowe, ale też wysokie wyniki oglądalności uzyskane w eliminacjach. Losowanie przydzieliło nam Hiszpanię, jako grupowego rywala i ten mecz może ustanowić nowy rekord widowni - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Robert Kisiel, kierownik zespołu ds. sponsoringu sportowego w biurze reklamy TVP.

Najważniejszą nowością jest wprowadzenie sprzedaży łączonej meczów. Oferta na zakup czasu reklamowego przy meczu w TVP1 lub TVP2 połączona jest z zakupem równoległego bloku reklamowego w TVP Sport. Cała sprzedaż będzie objęta wyłącznie zakupem cennikowym. Dotyczy to także aplikacji mobilnej TVP Sport.

Przy meczach Reprezentacji Polski oraz w fazie półfinałowej i w finale obowiązują specjalne zasady rabatowe uzależnione od wydatków w trakcie mistrzostw.

W reklamie online obowiązują upusty od 7 do 20 proc., w zależności od wybranego pakietu.

TVP na wtorkowej konferencji prasowej podało, że mecze eliminacyjne polskiej kadry do Euro 2020 gromadziły średnio 4 mln widzów w TVP1 oraz 850 tys. w TVP Sport (grupa 4+, dane: Nielsen+ TVP). W mobile wyniosła średnio 3,7 mln użytkowników.

Ceny reklam na Euro 2020 w TVP. Hitem Polska-Hiszpania

W opublikowanym równolegle cenniku reklamowym najwyżej wyceniono bloki w trakcie meczu Polska – Hiszpania. Cena 30-sekundowego spotu po pierwszej połowie lub przed drugą połową w sprzedaży łączonej, tj. TVP1 i TVP Sport wynosi 461 700 zł (cena przed rabatami).

Ceny spotów będą wyższe, jeśli Polska wyjdzie z grupy i awansuje do dalszej fazy turnieju.

Za lokowanie produktu na przestrzeni całego turnieju (51 meczów, 102 studia meczowe), reklamodawca będzie musiał zapłacić 1,224 mln zł (ceny netto). Product placement przy pojedynczym meczu to dla reklamodawcy koszt 35 tys. zł, przy grupowych meczach reprezentacji Polski 210 tys. zł. Biuro reklamy TVP sugeruje lokowanie takich produktów jak napoje i sprzęt elektroniczny  (laptopy, tablety, telewizory).   

Euro 2020 droższe niż Mundial 2018

W porównaniu z ostatnią dużą imprezą piłkarską transmitowaną przez TVP okazuje się, że reklamy przy Euro 2020 będą droższe. Za 30-sekundowy spot w czasie Mundialu w 2018 roku, kiedy mecze grali Polacy, trzeba było zapłacić od 95 tys. zł do 395 tys. zł. Najdroższym czasem były przerwy spotkania Polska - Kolumbia, gdzie pojedynczy 30-sekunodwy spot kosztował od 103,5 do 395 tys. zł.

Jak mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Robert Kisiel z biura reklamy TVP, trudno ocenić, czy wpływy z reklam będą dla TVP wyższe niż z Mundialu. - Wyniki komercyjne zanotowane przy Mundialu spełniły nasze oczekiwania. Trudno je porównywać z Euro, gdyż zasady licencyjne Mistrzostw Świata dają możliwość sprzedaży sponsoringu. W przypadku meczów Euro taka forma promocji nie jest możliwa, a stanowi ona zauważalną część przychodów. Mistrzostwa Świata to także 13 meczów więcej niż Mistrzostwa Europy. Mimo, że te dwa wydarzenia trudno porównywać to również na EURO liczymy na duże zainteresowanie reklamodawców - ocenia Robert Kisiel.

Podczas Mundialu 2018 TVP wyprzedała cały czas reklamowy. Wpływy ze spotów reklamowych przy meczach piłkarskich wyniosły 48,247 mln zł, a ze sponsoringu - 9,84 mln zł. Przychody z internetu i konkursów SMS-owych to kolejne 2,72 mln zł.

- Po raz pierwszy w ciągu ostatnich kilkunastu lat Telewizja Polska zarobiła na wielkiej imprezie sportowej jaką jest mundial. To się do tej pory w historii tego tysiąclecia nie zdarzyło. Wyrażam wielką satysfakcję, bo uwzględniając ceny zakupu licencji mundial 2018 oraz koszty produkcji sygnału z Rosji, zależne od ilości meczów rozegranych przez polską reprezentację, Telewizja Polska zarobiła na mundialu - komentował w 2018 roku Jacek Kurski, prezes TVP.

Euro 2020 to kolejny turniej piłkarski w TVP

Euro 2020 będzie kolejnym z rzędu turniejem reprezentacji piłkarskich transmitowanym przez Telewizję Polską. W połowie 2018 roku publiczny nadawca w całości pokazywał mundial rozgrywany w Rosji, na potrzeby transmisji w jakości Ultra HD uruchomił dostępny satelitarnie kanał TVP 4K. Ponadto krótko przed mistrzostwami TVP Sport pojawiło się w naziemnej telewizji cyfrowej.

Według danych Nielsen Audience Measurement wszystkie mecze turnieju w TVP1, TVP2 i TVP Sport oglądało średnio 4,08 mln osób. Hitami były mecze grupowe naszej reprezentacji: pierwszy (z Senegalem) przyciągnął 11,13 mln widzów, a drugi (z Kolumbią) - 13,63 mln.

Telewizja Polska z mundialu osiągnęła ok. 70 mln zł przychodów, z czego 48,3 mln zł z emisji reklam, 9,8 mln zł ze sponsoringu, 6,5 mln zł z licencji na strefy kibica, a 2,1 mln zł z reemisji TVP 4K.

W 2016 roku TVP pokazywała natomiast 11 najważniejszych meczów Euro (m.in. spotkania naszej reprezentacji, która awansowała do ćwierćfinału) dzięki sublicencji kupionej od Polsatu.

W ostatnich dwóch dekadach jedynym Euro lub mundialem nietransmitowanym w ogóle przez TVP było Euro 2008, które w całości pokazywał Polsat.

TVP Sport ze wzrostem oglądalności, TVP z rekompensatami abonamentowymi

Według danych Nielsen Audience Measurement TVP Sport (obecne na trzecim multipleksie naziemnej telewizji, a od końcówki 2018 roku - także w jakości HD na ósmym multipleksie) w ub.r. miało 1,247 proc. udziału w rynku oglądalności, o 28,8 proc. więcej niż rok wcześniej, będąc zdecydowanym liderem wśród kanałów sportowych.

W 2018 r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. Zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.

Dyrektorzy i ich zastępcy w Telewizji Polskiej zarabiali średnio 21,8 tys. zł miesięcznie brutto, doradcy zarządu - 20,8 tys. zł, dziennikarze motywacyjni - 7,5 tys. zł, a ci honoraryjni - 12,2 tys. zł. Członkowie zarządu Jacek Kurski i Maciej Stanecki zainkasowali łącznie 811,8 tys. zł. Wiosną 2019 r. z zarządu spółki odwołano Macieja Staneckiego, a powołano Marzenę Paczuską i Mateusza Matyszkowicza.

W 2017 roku Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymały 1,677 mld zł środków publicznych, a w 2018 roku - 741,5 mln zł. Za podzielenie tych środków odpowiadała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, większość przyznała Telewizji Polskiej.

I tak w 2018 roku TVP dostała 385,5 mln zł, Polskie Radio - 186,3 mln zł, a 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia - 169,7 mln zł. Według danych UOKiK-u w 2017 roku środki przyznane mediom publicznym stanowiły 5,5 proc. łącznej kwoty 30,57 mld zł pomocy publicznej, a w 2018 roku - 3,4 proc. z 21,75 mld zł.

Środki publiczne uzyskane przez TVP i Polskie Radio to przede wszystkim wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego, które są klasyfikowane jako środki publiczne. W 2018 roku wyniosły 741,5 mln zł, a abonament opłacało jedynie 994,6 tys. osób i firm.

W styczniu br. Sejm przyjął nowelizację ustawy dającą TVP i Polskiemu Radiu kolejną rekompensatę, w wysokości 1,95 mld zł. Projekt przegłosowano dwukrotnie: w pierwszym głosowaniu nie zgodzono się na odrzucenie w całości, a w drugim uchwalono dzięki temu, że zagłosowały dwie posłanki Koalicji Obywatelskiej i nie udało się opozycji zerwać kworum.

Dołącz do dyskusji: Ponad 462 tys. zł za najdroższy spot w TVP przy Euro 2020

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Mirek
460 tys. za jedną reklamę i kilka miliardów w bużetu państwa a misyjność telewizji polskiej w postaci laurek dla partii rządzącej.
odpowiedź
User
Gość
Zapewne te najdroższe wykupią spółki skarbu państwa. I cyk, zasilenie budżetu TVP.
odpowiedź
User
seba
To będzie ta TVP1 4K, TVP2 4K w naziemnej tv cyfrowej czy nie?
odpowiedź