Ceny paliw na stacjach dalej będą rosnąć w przyszłym tygodniu
W przyszłym tygodniu spodziewamy się dalszych podwyżek cen benzyn na stacjach , a przede wszystkim wzrostu cen benzyny bezołowiowej 95 do poziomu wyższego niż ceny oleju napędowego. Na części stacji już w tym tygodniu ceny obu tych paliw się zrównały, a na części za benzynę trzeba zapłacić nieco więcej niż za olej napędowy, oceniają analitycy Biura Maklerskiego Reflex w komentarzu tygodniowym.
Średnie ceny detaliczne u poszczególnych dystrybutorów paliw
Eurosuper 95 | Superplus 98 | ON | LPG | |||||
cena | zmiana * | Cena | zmiana * | Cena | zmiana * | Cena | zmiana * | |
PKN Orlen | 5,76 | 0,06 | 5,97 | 0,05 | 5,78 | 0,00 | 2,85 | 0,00 |
Grupa Lotos | 5,76 | 0,07 | 5,98 | 0,05 | 5,78 | 0,00 | 2,86 | 0,00 |
Koncerny | 5,77 | 0,05 | 5,78 | 0,00 | 2,89 | 0,00 | ||
Prywatni | 5,73 | 0,06 | 5,89 | 0,05 | 5,77 | 0,01 | 2,83 | 0,00 |
średnia 15-03-2012 | 5,75 | 0,06 | 5,92 | 0,05 | 5,78 | 0,01 | 2,84 | 0,00 |
* zmiana w zł/l liczona w ujęciu tydzień do tygodnia |
Poniżej komentarz rynkowy BM Reflex:
Średni poziom cen benzyny bezołowiowej 95 wzrósł do 5,75 złotych za litr. Ta sześciogroszowa podwyżka odnotowana w skali ostatniego tygodnia zbliżyła cenę Eurosuper 95 do poziomu diesla, który kosztuje średnio 5,78 zł/l czyli o 1 grosz więcej niż przed tygodniem.
Za litr benzyny bezołowiowej 98 płacimy średnio 5,92 zl/l ( wzrost o 5 gr/l). Bez zamian tj. na poziomie 2,84 zł/l pozostały ceny autogazu.
O ile w tym tygodniu na części stacji ceny bezołowiowej 95 przekraczają poziom 5,85 zł/l, to za kilka dni mogą przekroczyć poziom 5,90 zł/l. Przyczyną podwyżek cen na stacjach jest rekordowo wysoki poziom cen hurtowych, a obecna analiza czynników wpływających na ich poziom może jedynie dawać nadzieje na wyhamowanie wzrostowej tendencji a nie na jej odwrócenie. O ile ceny ropy pozostają na względnie stabilnym poziomie to znaczny spadek wartości złotego wobec dolara wpływa negatywnie na ostateczną cenę hurtową.
W przyszłym tygodniu spodziewamy się dalszych podwyżek cen benzyn na stacjach , a przede wszystkim wzrostu cen benzyny bezołowiowej 95 do poziomu wyższego niż ceny oleju napędowego. Na części stacji już w tym tygodniu ceny obu tych paliw się zrównały, a na części za benzynę trzeba zapłacić nieco więcej niż za olej napędowy.
Ceny paliw w przyszłym tygodniu będą kształtowały się na poziomie odpowiednio:
Pb95 5,70 – 5,90 zł/l;Oleju napędowego 5,65 – 5,85 zł/l Autogazu -2,78 – 2,90 zł/l.
Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 16-03-2012 w Orlenie: Eurosuper 95 – 4636 PLN/1000l (wzrost o 93 PLN/1000l w porównaniu do cen z 9-03-2012), Superplus 98 – 4703 PLN/1000l (wzrost o 91 PLN/1000l), olej napędowy 4551 PLN/1000 l (wzrost o 58 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 3332 PLN/1000 l (wzrost o 49 PLN/1000l).
Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 16-03-2012 w Lotosie: Eurosuper 95 – 4638 PLN/1000l (wzrost o 93 PLN/1000l w porównaniu do cen z 9-03-2012), Superplus 98 – 4705 PLN/1000l (wzrost o 93 PLN/1000l), olej napędowy 4555 PLN/1000 l (wzrost o 62 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 3343 PLN/1000 l (wzrost o 60 PLN/1000l).
Trzeci tydzień z rzędu ceny ropy naftowej Brent nie zdołały na stałe przekroczyć poziomu 126-127 USD. W piątek rano ropa Brent w Londynie kosztuje 123 USD.
Z jednej strony barierą dla dalszych wzrostów cen jest obserwowane od kliku dni korekcyjne umocnienie dolara i obawy przed wyhamowaniem tempa wzrostu chińskiej gospodarki z drugiej rynek nie zapomina o nierozwiązanej kwestii programu nuklearnego Iranu. Deficyt handlowy Chin w lutym wyniósł 31,5 mld USD i był najwyższy od ponad 22 lat. W lutym eksport wzrósł jedynie 18% a import 40%. Słabsze dane na temat eksportu to w dużej mierze wynik spadku europejskiego popytu. Słabsze dane makroekonomiczne nie znajdują póki co odzwierciedlenia w wielkości konsumpcji paliw. W lutym chiński import ropy wzrósł w skali roku 18,5%. Chiny pozostają obecnie drugim największym na świecie konsumentem ropy-
9,7 mln bbl/d i importerem netto - 5,5 mln bbl/d. Największymi dostawcami ropy do Chin są: Iran, Arabia Saudyjska i Angola. W ostatnich latach to właśnie same Chiny wpływały na wzrost światowej konsumpcji ropy w ponad 40%.
Nieco zamieszania i chwilowy spadek cen ropy Brent do poziomu 121,50 obserwowaliśmy podczas czwartkowej sesji. Wszystko za sprawą informacji Reutersa o tym, że prezydent USA i premier Wielkiej Brytanii rozważają uruchomienie strategicznych rezerw ropy naftowej. Informację tę ostatecznie w oświadczeniu zdementował Biały Dom podkreślając, że nie zawarto żadnego porozumienia natomiast rzeczywiście przedstawiciele USA i Wielkiej Brytanii rozmawiali o kwestiach energetycznych poruszając problem wysokich cen ropy naftowej.
Na rynku pojawiły się informacje, że USA mogą zdecydować się na sankcje wobec Indii jeśli te nie zrezygnują z importu irańskiej ropy. Nierozwiązana kwestia programu nuklearnego Iranu będzie w najbliższych miesiącach bariera dla większego spadku cen ropy naftowej. Nawet w razie pogorszenia nastrojów i głębszej korekty ceny ropy Brent nie powinny spaść poniżej poziomu 115 USD.
Międzynarodowa Agencja Energii w najnowszym raporcie spodziewa się wzrostu światowej konsumpcji ropy w tym roku o 0,8 mln bbl/d (0, 9%) do 89,9 mln bbl/d. Wysokie ceny ropy i niższe tempo wzrostu gospodarczego stanowią jednak wyraźne bariery dla większego wzrostu konsumpcji. Produkcja ropy w krajach OPEC wzrosła w lutym do najwyższego poziomu od połowy 2008 roku ze względu na rekordowo wysoki poziom produkcji ropy w Arabii Saudyjskiej i wznowienie produkcji libijskiej ropy.
Dołącz do dyskusji: Ceny paliw na stacjach dalej będą rosnąć w przyszłym tygodniu