Co dziesiąty Polak w ogóle nie czyta umów. Ogromną rolę w upowszechnianiu wiedzy odgrywają dziennikarze
Główne powody, dla których Polacy nie czytają umów, to z jednej strony brak czasu, a z drugiej zaufanie do dostawcy. Jednocześnie Polacy wskazują, że chcą edukacji w tym temacie, a ogromną rolę w upowszechnianiu wiedzy odgrywają dziennikarze - wynika z badania PBS.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy 18% respondentów miało do czynienia z transakcją, która wiązała się z podpisaniem umowy. Najczęściej chodziło o usługi telekomunikacyjne, finansowe i ubezpieczeniowe.
33% respondentów podpisało umowę na kwotę poniżej 200 zł. Wśród osób w wieku 15-24 lata umów poniżej 200 zł było znacznie więcej - 52%.
Do podpisywania dokumentów bez wcześniejszego zapoznania się z treścią przyznaje się 10% Polaków. Niespełna 60% zapewnia, że dokładnie zapoznają się z zapisami umów, które zawierają. W sumie 41% respondentów przyznało, że nie przeczytało dokładnie umowy. Najczęściej wskazywany powód to brak czasu.
Dla 29% respondentów konieczność podpisania umowy jest sytuacją stresującą. Najczęściej stresują się osoby powyżej 59. roku życia - 51% z nich mówi o stresie w tej sytuacji. Stres towarzyszy również osobom z ubogiego segmentu finansowego: 46% z nich stresuje się w sytuacji podpisania umowy.
42% badanych dobrze lub bardzo dobrze ocenia pracę dziennikarzy w tematyce konsumenckiej. 64% respondentów uważa, że ważne lub bardzo ważne jest to, żeby dziennikarze zajmowali się tą tematyką, a przede wszystkim finansami i usługami medycznymi.
Badanie "Jak Polacy zawierają umowy i rola dziennikarstwa ekonomicznego" zostało zrealizowane przez PBS na zlecenie AXA i Provident Polska w dniach 16-18 września 2016 r., na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej dla mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat, n=1000.
Dołącz do dyskusji: Co dziesiąty Polak w ogóle nie czyta umów. Ogromną rolę w upowszechnianiu wiedzy odgrywają dziennikarze