Coraz mniej nośników outdoorowych w Polsce. Liderami AMS, Ströer i Warszawa
Na koniec ub.r. w Polsce było 84,9 tys. nośników reklamy zewnętrznej, o 5,7 tys. mniej niż rok wcześniej. Aż 45 tys. należy do firmy AMS, 14,3 tys. do Grupy Ströer, natomiast 21,6 tys. znajduje się w Warszawie.
Według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej liczba nośników outdoorowych należących do jej firm członkowskich na koniec 2013 roku wyniosła dokładnie 84 867. To o 5,7 tys. mniej niż rok wcześniej, co oznacza spadek o 6,3 proc.
Nośników reklamy zewnętrznej ubywa systematycznie od kilku lat. Na koniec 2008 roku było ich 104,4 tys., rok później - 99 tys., na koniec 2010 roku - 95,4 tys., a na koniec 2011 - 92,6 tys. W efekcie od 2008 do 2013 roku ich liczba zmalała o 19,5 tys.
Statystyki te obejmują nośniki wszystkich formatów - od standardowych, po konstrukcje nietypowe, a także wykorzystywane wyłącznie czasowo konstrukcje na ścianach budynków.
>>> Wydatki na reklamę zewnętrzną zmalały o 14 proc. w 2013 r.
Nośnik reklamy | Ogólna liczba nośników 31.12.2013 r. | Ogólna liczba nośników 31.12.2012 r. |
Standardowe 12 m² | 14 771 | 17 746 |
Frontlight 6 x 3 m | 14 191 | 14 435 |
Frontlight 12 x 3 m | 776 | 787 |
Frontlight 12 x 4 m | 1.075 | 1.039 |
Nośniki małego formatu | 30 952 | 33 329 |
Pozostałe nośniki | 410 | 576 |
Citylight | 20 449 | 20 158 |
Backlight 6 x 3 m | 896 | 915 |
Backlight 8 x 4 m | 505 | 514 |
Backlight scroll 9 m² | 707 | 962 |
Pozostałe nośniki podświetlane | 135 | 142 |
Łączna liczba nośników | 84 867 | 90 603 |
Zeszłoroczny spadek Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej wyjaśnia m.in. zakończeniem działalności przez firmę LiftBoards, do której przed rokiem należało 3,7 tys. nośników małego formatu w windach. Jednocześnie o 3 tys. zmalała w ciągu roku liczba standardowych nośników o powierzchni 12 metrów kwadratowych.
- W ciągu pięciu ostatnich lat ich liczba spadła o blisko 13 tys. i zrównała się praktycznie z liczbą powierzchni premium typu frontlight 18 metrów kwadratowych, które od kilku lat generują największe przychody w naszej branży (zgodnie z ostatnimi szacunkami - blisko 40 proc.) - komentuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. Przypomina, że w 2000 roku nośników 12-metrowych było 52 tys., czyli prawie cztery razy więcej niż obecnie.
- W perspektywie najbliższych trzech-pięciu lat na pewno większego znaczenia nabiorą citylighty. Ważnymi dla reklamodawców pozostaną w tym czasie wszystkie pozostałe nośniki typu frontlight i backlight: od 18 do 48 metrów kwadratowych - ocenia Kaczoń. - Nie należy jednak liczyć na istotne zmiany w segmencie tych nośników, zarówno frontlightów 36- i 48-metrowych, jak i backlightów 18- i 32-metrowych. Pozostają one atrakcyjnym uzupełnieniem każdej kampanii outdoorowej (przede wszystkim akcji wizerunkowych), ale możliwości dla ich nowych lokalizacji są ograniczone. Tym samym koszt wynajęcia ich powierzchni ekspozycyjnych będzie coraz większy - zaznacza.
Lepsze perspektywy rozwoju są przed citylightami, sytuowanymi w wiatach przystankowych, w formie wolnostojących witryn lub wieszanymi na ścianach budynków. Zwłaszcza że zgodnie z rozstrzygniętym pod koniec ub.r. przetargiem w samej Warszawie 1,6 tys. wiat przystankowych wymieni i będzie eksploatować reklamowo AMS (przeczytaj o tym więcej). - Według szacunkowych danych citylighty generują obecnie ponad 25 proc. przychodów branży out of home. Ich rola będzie się w kolejnych latach zwiększać - uważa Lech Kaczoń.
Ogólna liczba nośników na koniec roku | ||||||
Nośnik | 2008 r. | 2009 r. | 2010 r. | 2011 r. | 2012 r. | 2013 r. |
Standardowe 12 m² | 27 732 | 23 536 | 21 620 | 20 367 | 17 746 | 14 771 |
Frontlight 6 x 3 m | 14 185 | 14 455 | 14 482 | 14 513 | 14 435 | 14.191 |
Frontlight 12 x 3 m | 801 | 821 | 831 | 785 | 787 | 776 |
Frontlight 12 x 4 m | 1 008 | 1 026 | 1 035 | 1 028 | 1 039 | 1 075 |
Citylight | 20 755 | 20 200 | 20 020 | 20 265 | 20 158 | 20 449 |
Backlight 6 x 3 m | 985 | 976 | 959 | 944 | 915 | 896 |
Backlight 8 x 4 m | 448 | 500 | 492 | 526 | 514 | 505 |
Backlight scroll | 1 924 | 1 705 | 1 571 | 1 321 | 962 | 707 |
Nośniki małego formatu | 35 587 | 34 781 | 33 483 | 32 141 | 33 329 | 30 952 |
Zdecydowanie największym operatorem reklamy zewnętrznej jest AMS (wchodząca w skład grupy kapitałowej Agory), do której należy prawie 45 tys. nośników, z czego 21,5 tys. to nośniki małego formatu, 13,3 tys. - citylighty, a 6,8 tys. - tablice 12-metrowe. Przy czym rok wcześniej firma miała o 1,3 tys. nośników więcej - ubyło jej przede wszystkim 760 powierzchni 12-metrowych. Dodatkowo AMS posiada 1,8 tys. ekranów digital signage.
14,3 tys. nośników - w tym 7 tys. tablic 12-metrowych i 5,3 tys. frontlightów 6 x 3 m - należy do Grupy Ströer. W skali roku firma zrezygnowała z 2,6 tys. nośników, z czego większość (2,2 tys.) stanowiły tablice 12-metrowe.
firma | nośniki tradycyjne | |||||
12 m² | duży format | mały format | ||||
6x3 | 12x3 | 12x4 | pozostałe | |||
AMS | 6 773 | 1 749 |
| 3 | 146 | 21 480 |
BUSINESS CONSULTING |
|
|
|
|
|
|
BPMEDIA | 223 | 44 |
| 30 |
| 74 |
CAM MEDIA |
|
|
|
|
| 2 885 |
CLEAR CHANNEL POLAND | 1 | 1 863 |
|
| 1 | 956 |
CITYBOARD |
| 4 908 |
| 624 | 1 |
|
DEFI |
|
|
|
| 3 |
|
GIGABOARD |
|
|
|
| 138 |
|
GLOBART | 204 | 10 | 1 |
| 34 |
|
HEADZ |
|
|
|
|
|
|
JETLINE |
|
|
| 338 |
|
|
KONESER | 41 |
|
|
|
| 219 |
MEGABOARD |
|
|
| 33 | 13 |
|
MINI MEDIA |
|
|
|
|
| 4 439 |
OUTDOOR 3 | 549 | 75 |
|
| 50 | 147 |
SCHULZ |
| 235 | 1 |
| 4 |
|
STROEER | 6 980 | 5 307 | 651 | 47 | 20 | 324 |
SUPERSIGNS |
|
| 123 |
|
|
|
WAREXPO |
|
|
|
|
| 428 |
SUMA | 14 771 | 14 191 | 776 | 1 075 | 410 | 30 952 |
WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||||
firma | nośniki podświetlane | wszystkie nośniki | ||||
citylight 1,2x1,8m | scroll 9m² | duży format | ||||
6x3 | 8x4 | pozostałe | ||||
AMS | 13 263 | 360 | 890 | 292 | 13 | 44 969 |
BUSINESS CONSULTING | 786 |
|
|
|
| 786 |
BPMEDIA | 52 |
|
|
|
| 423 |
CAM MEDIA | 215 |
|
|
|
| 3 100 |
CLEAR CHANNEL POLAND | 5 545 |
| 4 | 77 | 2 | 8 449 |
CITYBOARD |
|
|
|
| 33 | 5 566 |
DEFI |
|
|
|
| 14 | 17 |
GIGABOARD |
|
|
| 47 |
| 185 |
GLOBART | 12 |
|
|
|
| 261 |
HEADZ |
|
| 2 | 82 | 2 | 86 |
JETLINE |
|
|
|
|
| 338 |
KONESER |
|
|
|
|
| 260 |
MEGABOARD |
|
|
|
|
| 46 |
MINI MEDIA |
|
|
|
|
| 4 439 |
OUTDOOR 3 |
|
|
|
|
| 821 |
SCHULZ |
|
|
|
| 5 | 245 |
STROEER | 576 | 347 |
| 7 | 66 | 14 325 |
SUPERSIGNS |
|
|
|
|
| 123 |
WAREXPO |
|
|
|
|
| 428 |
SUMA | 20 449 | 707 | 896 | 505 | 135 | 84 867 |
Na kolejnej podstronie prezentujemy statystyki nośników w największych miastach i ekranów digital signage
1 2
Dołącz do dyskusji: Coraz mniej nośników outdoorowych w Polsce. Liderami AMS, Ströer i Warszawa