CyberTarcza Orange zblokowała w ostatnich miesiącach ponad 3 mln ataków phishingowych
W czasie wakacji CERT Orange Polska blokował średnio ponad 3700 fałszywych domen tygodniowo. Domeny takie używane są do wyłudzeń danych czy pieniędzy – informuje operator. CyberTarcza ogółem podczas letnich miesięcy reagowała niemal 3,4 mln razy, chroniąc ponad 700 tys. użytkowników przed skutkami oszustw.
Cyberprzestępcy coraz częściej posługują się chwytami socjotechnicznymi, aby oszukać swoje ofiary. Phishing pozostaje dominującym zagrożeniem w sieci - CERT Orange Polska blokuje miesięcznie tysiące fałszywych domen internetowych wykorzystywanych do wyłudzania pieniędzy czy danych logowania do kont bankowych.
Jak wynika z danych CERT, w wakacje oraz we wrześniu dominowały oszustwa i wyłudzenia „na kupującego" z wykorzystaniem m.in. portalu OLX i komunikatora WhatsApp. Przestępcy, podający się za kupujących, nakłaniają sprzedających do wejścia na stronę phishingową, na której mają oni odebrać pieniądze rzekomo przez nich wpłacone. Podając dane karty kredytowej na takiej fałszywej stronie, przekazujemy je atakującym. - Oszustwo na odbiór pieniędzy na kartę dotyka użytkowników firm kurierskich, popularnych portali usługowych, aplikacji do sprzedaży ubrań czy rezerwacji noclegów – tłumaczy Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska.
Oszuści zmieniają sposoby działania, by być jeszcze bardziej skutecznymi. – Nie ma już ataków z wykorzystaniem jednej domeny wysyłanej do setki tysięcy osób. Pojawia się coraz więcej spersonalizowanych domen, kierowanych do pojedynczych ofiar. Ale nie tylko oszuści zmieniają taktykę. W CERT Orange Polska dysponujemy coraz bardziej precyzyjną analityką, opartą m.in. na inteligentnych rozwiązaniach, machine learning. Dlatego więcej widzimy, więcej rejestrujemy, potrafimy więcej wykrywać – podkreśla Grabowski.
Cyberzagrożenia dotykają także firm
Tego typu zagrożenia dotykają nie tylko użytkowników indywidualnych, ale też firmy. Najczęstsze sposoby ataków na przedsiębiorstwa to wykorzystanie podatności w oprogramowaniu, błędy konfiguracyjne oraz właśnie ataki socjotechniczne. - Dlatego tak ważne jest właściwe przygotowanie przedsiębiorstw na jak najszybsze wykrycie i odpowiednią reakcję na incydent bezpieczeństwa oraz budowa świadomości o zagrożeniach wśród pracowników- mówi Krzysztof Białek, dyrektor marketingu i rozwoju Produktów Cyberbezpieczeństwa - Przed atakami phishingowymi chronią m.in. CyberTarcza i CyberWatch - dodaje.
Dzięki nowej ofercie, od października decydując się na usługę CyberWatch na rok, firmy będą z tej usługi korzystać przez pierwsze 3 miesiące bez opłat. Z kolei usługa SOC Lite będzie dostępna w niższej cenie. - Zapraszamy też wszystkich zainteresowanych na bezpłatny webinar online, który odbędzie się w październiku. Dla większych firm przygotowaliśmy usługę ZORDO, wspierającą ich w zarządzaniu przetwarzanymi przez nich danymi. Pomaga m.in. zapobiegać ich wyciekom. To kluczowa zaleta w czasach, gdy informacja staje się głównym kapitałem przedsiębiorstw - przekonuje Białek.
ZORDO, czyli Centralny System Zarządzania RODO, to rozwiązanie dla firm i organizacji przetwarzających dane osobowe klientów i pracowników. Umożliwia dostosowanie organizacji do wymogów RODO, pozwala na automatyzację zarządzania danymi, udokumentowanie ich przepływu w firmie tym samym zarządzanie odpowiedzialnością. Pomaga zapobiegać nadużyciom czy wyciekom danych oraz karom nakładanym za uchybienia w zarządzaniu danymi. Sprawdzi się m.in. w firmach ubezpieczeniowych, prowadzących handel w internecie czy świadczących masowe usługi.
Przychody Orange Polska w drugim kwartale br. wzrosły o 4,5 proc., a EBITDaL - o 4 proc. Przybyło też 48 tysięcy klientów światłowodu oraz 83 tysiące klientów abonamentowych głosowych usług mobilnych.
W drugim kwartale przybyło też 14 tys. klientów konwergentnych pakietów Orange Love, łącznie z konwergencji korzysta teraz ponad 1,5 mln klientów indywidualnych (o 8 proc. więcej rok do roku). Liczba obsługiwanych kart SIM w I półroczu wzrosła o 295 tys. do 16,05 mln. O 83 tys. wzrosła liczba klientów abonamentowych mobilnych usług głosowych (dla porównania w drugim kwartale ub. roku przybyło ich 65 tys.).
Dołącz do dyskusji: CyberTarcza Orange zblokowała w ostatnich miesiącach ponad 3 mln ataków phishingowych