Cyfrowy Polsat i Polkomtel z 40 mln zł kary od UOKiK-u: reklamy SmartDomu i Power LTE wprowadzały w błąd
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Cyfrowy Polsat i Polkomtela ponad 40 mln zł kary za reklamy ofert SmartDom i Power LTE z lata 2014 roku. Według UOKiK-u te reklamy wprowadzały odbiorców w błąd.
Decyzja UOKiK-u dotyczy kampanii reklamowej SmartDomu i internetu Power LTE prowadzonej latem i w drugiej połowie 2014 roku pod hasłem „Power LTE - Internet LTE bez limitu danych”. W reklamach sugerowano, że pakiet usług wraz ze smartfonem, tabletem i telewizorem można uzyskać za 61 zł miesięcznie
Tymczasem w skargach zgłaszanych do UOKiK-u konsumenci opisywali, że faktyczne warunki oferty są mniej korzystne. - Niestety, mniej więcej po miesiącu użytkowania internetu okazało się, że posiada on limity danych po przekroczeniu których internet znacząco spowalnia - stwierdziła jedna z osób. - Za tablet i telewizor trzeba dodatkowo i to dużo płacić, a hasło w telewizji wskazuje, że za tę kwotę jest wszystko - poinformowała inna.
Postępowania UOKiK-u potwierdziło, że rzeczywiste warunki promocji Power LTE ograniczały zarówno wielkość transferu (pakiety danych), jak i prędkość transmisji danych po wykorzystaniu pakietu, nawet do 32 kb/s. Konsument nie mógł też kupić pakietu usług telekomunikacyjnych ze smartfonem, tabletem i telewizorem za cenę 61 zł miesięcznie. W rzeczywistości oferta obejmowała tylko cenę za świadczoną usługę, a za sprzęt trzeba było zapłacić dodatkowo.
- Zakwestionowaliśmy wprowadzanie w błąd w reklamie usług telekomunikacyjnych i sprzętu elektronicznego. Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych konsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramach promocji SmartDom i Power LTE. Nasze postępowania wykazały, że rzeczywiste warunki oferty różniły się od tych prezentowanych w reklamach. Oczywiście, reklama może przybierać różne konwencje m.in. uproszczenia czy żarty. Nie może jednak wprowadzać w błąd co do oferty przedsiębiorcy - wyjaśnia Marek Niechciał, prezes UOKiK-u.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów nałożono kary finansowe w łącznej wysokości 40,4 mln zł (30,7 mln zł na Polkomtel i 9,7 mln zł na Cyfrowy Polsat). Ponadto prezes UOKiK-u nakazał firmom emisję ogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd. Przez 30 dni mają być one pokazywane w telewizji, po pięć razy dziennie w paśmie wieczornym. W spotach spółki mają obowiązek poświecić każdemu z naruszeń co najmniej po 15 sekund. Ponadto firmy mają zamieścić decyzje UOKiK-u w tej sprawie na swoich stronach wraz z linkiem w górnej części strony głównej.
Decyzje nie są ostateczne, przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu.
W zeszłym tygodniu akcjonariusze Cyfrowego Polsatu zdecydowali o połączeniu poprzez przejęcie ze spółką Metelem, do której należy Polkomtel. W pierwszych trzech kwartałach ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 7,19 mld zł wpływów ze sprzedaży i 679,2 mln zł zysku netto.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat i Polkomtel z 40 mln zł kary od UOKiK-u: reklamy SmartDomu i Power LTE wprowadzały w błąd