Cyfrowy Polsat z wyższymi wpływami i zyskiem. Mniej abonentów, dużo więcej użytkowników internetu
W pierwszym kwartale br. Grupa Cyfrowy Polsat zanotowała niewielkie wzrosty w skali roku wpływów ze sprzedaży (do 2,36 mld zł) i zysku netto (do 178,5 mln zł). Liczba świadczonych przez operatora usług internetowych wzrosła o ok. 15 proc., nieznacznie zmalała natomiast liczba usług telefonii komórkowej.
Przychody Grupy Cyfrowy Polsat ze sprzedaży od stycznia do marca br. wyniosły 2,36 mld zł, po wzroście o 35 mln zł w skali roku, a koszty operacyjne - 1,95 mld zł (po wzroście o 39 mln zł).
Zysk netto spółki osiągnął wartość 178,5 mln zł (wobec 170,8 mln zł rok wcześniej), EBITDA - 846,5 mln zł (896,6 mln zł przed rokiem), a marża EBITDA - 35,8 proc. (38,5 proc. rok wcześniej).
W segmencie telewizyjnym Cyfrowy Polsat zanotował 299 mln zł wpływów (po wzroście o 5 proc. rok do roku), 198 mln zł kosztów operacyjnych (8 proc. więcej), 101 mln zł zysku EBITDA (1 proc. więcej niż rok wcześniej) i 33,9 proc. marży EBITDA (spadek o 1,6 pkt proc. w skali roku). Same wpływy firmy z reklam telewizyjnych (spotów i sponsoringu) wyniosły 229 mln zł, o 4,2 proc. więcej niż przed rokiem.
W marcu br. należąca do Cyfrowego Polsatu firma Polkomtel kupiła 66 proc. akcji Grupy Midas. - Bardzo dobre wyniki Grupy nie pozostawiają żadnych wątpliwości, że akwizycja Grupy Midas była sukcesem i idealnie uzupełnia działalność Grupy Cyfrowy Polsat. Stabilny wzrost przychodów oraz kontrola kosztów operacyjnych skutkowały wysokim wynikiem oraz marżą EBITDA. Nadal silną pozycję w naszym bilansie stanowią wolne przepływy pieniężne - ich 12-miesięczna wartość wyniosła ponad 1,3 mld zł, mimo że w minionym kwartale nadal obsługiwaliśmy kosztowne obligacje Polkomtelu - podkreśla Tomasz Szeląg, członek zarządu ds. finansowych w Cyfrowym Polsacie i Polkomtelu.
- Spłaciliśmy kredyty bankowe Grupy Midas oraz odkupiliśmy już większość obligacji zerokuponowych wyemitowanych przez Midas, a naszym niezmiennym celem na pozostałą część roku jest dalsze regularne oddłużanie Grupy - dodaje Szeląg.
W segmencie telekomunikacyjnym Grupa Cyfrowy Polsat na koniec marca br. świadczyła klientom indywidualnym i biznesowym 16,53 mln jednostkowych usług (RGU), o 0,6 proc. więcej niż rok wcześniej.
Liczba usług abonamentowych wyniosła 12,74 mln (wzrost o 2,8 proc. w skali roku), w tym 6,54 mln usług telefonii komórkowej (spadek o 0,2 proc.), 4,56 mln płatnej telewizji (wzrost o 3,5 proc.) i 1,65 mln internetu (wzrost o 14,7 proc.). Liczba klientów wszystkich usług abonamentowych zmalała o 2,9 proc., do 5,89 mln, a średni miesięczny przychód na klienta (ARPU) zwiększył się o 1,4 proc., do 87 zł.
W segmencie przedpłaconym Cyfrowy Polsat miał 3,79 mln sprzedanych usług (6,1 proc. mniej niż przed rokiem), w tym 3,49 mln usług telefonii komórkowej (spadek o 7,4 proc.), 256,2 tys. - internetu (wzrost o 33 proc.) i 35,7 tys. - płatnej telewizji (spadek o 46 proc.). Wskaźnik ARPU na każdą usługę wyniósł 17,1 zł, o 2,3 proc. więcej niż rok wcześniej.
Z programu rabatowego SmartDom korzystało na koniec pierwszego kwartału br. 1,088 mln klientów, o 54 proc. więcej niż rok wcześniej (707 tys.). Łącznie mieli oni wykupione 3,22 mln usług.
- 2016 rok rozpoczął się niezwykle pozytywnie dla naszej Grupy. W wyniku dużego zainteresowania programem SmartDom we wszystkich liniach produktowych obserwowaliśmy wzrosty. Rosnąca liczba usług kontraktowych jest niezwykle ważna dla stabilnego rozwoju biznesu w przyszłości i możliwości do sprzedaży kolejnych produktów - komentuje Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtela. - Już teraz widzimy poprawę lojalności klientów, którzy dołączyli do programu SmartDom, a w przyszłości oczekujemy dalszego spadku wskaźnika churn. Podtrzymujemy także plan pozyskania kolejnych 400 tysięcy klientów naszego unikalnego programu w tym roku - zapowiada.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat z wyższymi wpływami i zyskiem. Mniej abonentów, dużo więcej użytkowników internetu
Czyli jest 4 meloniki na minusie, wzrost kosztów zjadł wzrost przychodów- nieprawdaż?