Dla młodych Facebook, YouTube i Twitter są ważniejszym źródłem informacji od telewizji
Ponad połowa internautów czerpie bieżące informacje z platform społecznościowych, a nie bezpośrednio od wydawców - wynika z raportu Reuters Institute for the Study of Journalism (RISJ). W przypadku osób w wieku 18-24 lata social media po raz pierwszy pokonały telewizję jako źródło newsów.
Swój raport Reuters Institute for the Study of Journalism (RISJ) oparł na badaniach przeprowadzonych online w 26 krajach Europy, Azji oraz obu Ameryk.
W niemal wszystkich badanych krajach znaczenie mediów społecznościowych jako głównego źródła newsów wzrosło. W Grecji aż 27 proc. internautów traktuje Facebooka, YouTube’a czy Twittera jako najważniejszych dostawców informacji, podczas gdy na telewizję wskazuje tylko 21 proc. respondentów. W Polsce znaczenie social media wzrosło rok do roku z 11 do 13 proc.
Korzystanie z głównych mediów informacyjnych jest ściśle związane z wiekiem użytkowników. Okazuje się, że telewizja, radio i prasa jest nadal najważniejszym dostarczycielem informacji dla osób powyżej 45 lat, najmłodsi (18-24 lata) wyraźnie skłaniają się w stronę internetu i platform społecznościowych.
Dla 44 proc. respondentów sondażu podstawowym źródłem newsów jest obecnie Facebook. Na drugim miejscu znalazł się YouTube (19 proc.), a na trzecim Twitter (10 proc.).
W wielu badanych krajach telewizja traci pozycję lidera wśród najchętniej wybieranych dostawców bieżących informacji. Broni swoich pozycji w Niemczech, Francji czy Włoszech, gdzie jest wybierana odpowiednio przez 78, 74 i 83 proc. respondentów jako główne źródło newsów.
Na większości pozostałych rynków nadawcy telewizyjni coraz bardziej przegrywają z internetem. W Grecji aż 96 proc. badanych widzi serwisy online i media społecznościowe w roli najważniejszych źródeł informacji, w Brazylii i Czechach odsetek ten wynosi 91 proc., zaś w Polsce - 82 proc.
W jednej z grup wiekowych (18-24 lata) telewizja przegrywa bitwę na newsowym rynku nie tylko z internetem, ale także z mediami społecznościowymi. Dla młodych ludzi to social media jest najważniejszym źródłem informacji (68 proc.), podczas gdy nadawcy TV muszą zadowolić się odsetkiem na poziomie 58 proc.
W konsumpcji informacji największymi tradycjonalistami okazują się Niemcy – połowa z nich w poszukiwaniu newsów sięga po tradycyjne media, a tylko 13 proc. do internetu. Na przeciwnym biegunie znajduje się Grecja, gdzie odbiorcy newsów w internecie stanowią 35, a w telewizji, radiu czy prasie – 16 proc. Polska jest pod tym względem w środku stawki, wciąż przeważają u nas zwolennicy tradycyjnych form dostarczania informacji.
Raport RISJ dzieli przebadane kraje na kilka grup pod względem typu mediów będących najważniejszymi dostawcami newsów. USA, Kanada i Wielka Brytania wciąż skłaniają się w stronę telewizji, w Finlandii i Szwecji mocną pozycję zachowuje prasa, za to w Polsce, Korei i Australii rośnie znaczenie mediów internetowych.
Interesująco prezentują się też wyniki pokazujące, w jaki sposób użytkownicy w badanych krajach docierają do newsów online. Popularne jest wchodzenie na strony wydawców (62 proc. w Finlandii i 55 proc. w Danii), z kolei wyszukiwanie pełnią ważną rolę w Turcji (67 proc.), Polsce (62 proc.) czy Korei (60 proc.).
Dołącz do dyskusji: Dla młodych Facebook, YouTube i Twitter są ważniejszym źródłem informacji od telewizji