Netflix zapowiada drugi sezon koreańskiego hitu „Squid Game”
Długo wyczekiwana kontynuacja serialu „Squid Game” w tym roku pojawi się w ofercie Netfliksa. Fani od trzech lat zastanawiają się, kiedy obejrzą nowe odcinki. W 2023 substytutem serialu było reality show inspirowane hitową produkcją. „Squid Game” zadebiutuje z nową odsłoną wraz z drugim sezonem „Dyplomatki” i trzecim sezonem „Bridgertonów”.
„Squid Game” opowiada historię ludzi z Korei Południowej pogrążonych w wielkich długach. Mają szansę, aby je spłacić dzięki udziałowi w tytułowej grze. Squid Game to seria różnych konkurencji opartych na grach dla dzieci. Zasada jest prosta: kto przegra, ten ginie. Zwycięzca może być tylko jeden i to on wygra miliardy.
„Patrzymy śmiało w przyszłość i pomimo skutków zeszłorocznych strajków, które opóźniły premierę niektórych tytułów, mamy odważny plan na rok 2024” – ogłosił Netflix w swoim piśmie dla inwestorów po opublikowaniu najnowszych wyników finansowych.
Serial „Squid Game” zadebiutował w serwisie Netflix 17 września 2021 roku i stał się fenomenem na skalę światową. Produkcję oglądano przez ponad 1,65 miliarda godzin w ciągu 28 dni. Pozostaje najczęściej oglądanym serialem w historii serwisu Netflix.
W drugim sezonie Lee Byung-hun powróci jako Front Man, a Wi Ha-jun ponownie wcieli się w postać policyjnego detektywa Jun-ho. Gong Yoo również zobaczymy w nowych odcinkach.
W nowej obsadzie znaleźli się Yim Si-wan, Kang Ha-Neul, Park Sung-hoon i Yang Dong-geun, a także Park Gyu-young, Jo Yu-ri, Kang Ae-sim, Lee David, Lee Jin-uk, Choi Seung -hyun, Roh Jae-won i Won Ji-an.
Hwang Dong-hyuk ponownie wyreżyseruje serial i będzie pełnił funkcję producenta wykonawczego.
Kontrowersje finansowe
Przypomnijmy kontrowersje finansowe, które narosły wokół serialu. Serial „Squid Game” nakręcony został za około 2,4 miliona dolarów za odcinek, czyli mniej więcej 1/4 kosztów „Stranger Things”. Zdobył sześć nagród Emmy, ustanowił rekord Netfliksa wynoszący 1,65 miliarda godzin oglądania w ciągu pierwszych 28 dni od premiery i – według wewnętrznych dokumentów Netfliksa – zwiększył wartość firmy o około 900 milionów dolarów. Dzięki serialowi Hwang stał się sławny, ale nie bogaty. Dlaczego?
W swoim kontrakcie zrzekł się wszystkich praw własności intelektualnej i nie otrzymywał żadnych premii ani tantiem, które zwykle otrzymują scenarzyści, reżyserzy i aktorzy, gdy ich praca jest ponownie wykorzystywana po pierwszej emisji. W jednym wywiadzie powiedział tylko tyle, że „Squid Game” przyniósł mu „wystarczająco dużo [pieniędzy], by mieć co włożyć do garnka”.
Od tego czasu Netflix stał się jednym z największych nabywców koreańskich seriali, a „Squid Game” jest synonimem zdolności Korei do produkcji tego, co branża nazywa „opłacalnymi” treściami. Inne międzynarodowe hity Korei Południowej, w tym „Kingdom” i „Hellbound”, również zostały wyprodukowane przy stosunkowo niskich budżetach, jednocześnie zajmując czołowe miejsca w rankingach platform streamingowych.
Podczas zeszłorocznej wizyty w Korei Południowej, współzarządzający Netfliksem, Ted Sarandos, bronił obecnych praktyk firmy, jednocześnie uznając obawy dotyczące jej modelu biznesowego. „Ważne jest dla nas, abyśmy pozostali konkurencyjni i promowali zdrowy ekosystem” – powiedział. „A w przypadku sukcesu serialu dbamy o to, aby twórcy otrzymali odpowiednią zapłatę w następnym sezonie”.
Tak było w przypadku twórcy „Squid Game”, Hwanga, który powiedział w zeszłym roku, że Netflix dał mu „dobrą ofertę” na drugi sezon serialu i bada „alternatywne rozwiązania” kwestii tantiem i praw autorskich. Mimo to w lutym poparł ustawę, która zgodnie z prawem nakazywałaby twórcom płatności rezydualne, czyli opłaty za kolejne emisje i ewentualne udostępnianie licencji innym podmiotom.
„Proszę, abyście spojrzeli poza krótkoterminową perspektywę i potraktowali to jako krok w kierunku pielęgnowania całego ekosystemu” – powiedział koreańskim ustawodawcom. „Aby mogło powstać kolejne „Squid Game” lub kolejny „Parasite”, twórcy muszą mieć zapewnione środki do życia”.
Netflix ma globalnie 247 mln subskrybentów
Netflix nie podaje, ilu użytkowników ma w Polsce. Z danych Mediapanel wynika, że w listopadzie ub.r. platforma, jako serwis www i aplikacja mobilna (na smartfonach i tabletach, Mediapanel nie obejmuje korzystania ze smart tv), przyciągnęła 10,33 mln użytkowników (co dało 34,78 proc. zasięgu), każdego średnio na 5 godzin, 3 minuty i 26 sekund.
W trzecim kwartale 2023 roku globalnie liczba subskrybentów Netfliksa zwiększyła się o 8,76 mln do 247,15 mln, a przychody wzrosły rok do roku o 8 proc. do 8,5 mld dolarów.
Serial „Squid Game” oraz reality show „Squid Game: Wyzwanie” dostępne są w ofercie Netfliksa.
Dołącz do dyskusji: Netflix zapowiada drugi sezon koreańskiego hitu „Squid Game”