E-commerce to 7,3 proc. polskiego handlu detalicznego, maleje sprzedaż prasy i książek
W październiku br. e-commerce stanowił 7,3 proc. wartości rynku sprzedaży detalicznej, wobec 6,8 proc. miesiąc wcześniej. W przypadku sektora prasowo-książkowego ten udział wyniósł już 25,2 proc., a w segmencie odzieżowo-obuwniczym - 19,4 proc. - wynika z danych GUS.
Według danych GUS w październiku wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących zwiększyła się w porównaniu z wrześniem o 9,1 proc.
Natomiast udział e-commerce w rynku sprzedaży detalicznej w sektorze „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” wzrósł miesiąc do miesiąca z 22,5 proc. do 25,2 proc., w sektorze „tekstylia, odzież, obuwie” - z 18,2 proc. do 19,4 proc., a w segmencie „meble, RTV, AGD” - z 11,8 proc. do 12,8 proc.
Rekordowe wzrosty e-commerce w pierwszej fali epidemii
W styczniu i lutym br. e-commerce stanowił 5,6 proc. wartości sprzedaży detalicznej. W czasie wiosennej fali epidemii jego udział urósł do 11,9 proc. w kwietniu, po czym zmalał do 6,1 proc. w sierpniu.
W kategorii prasy, książek i pozostałej sprzedaży wyspecjalizowanej udział e-commerce zwiększył się z 18,7 proc. w styczniu, przez 39,9 proc. w kwietniu, do 25,2 proc. w październiku.
W kategorii tekstyliów, odzieży i obuwia wiosenny wzrost był dużo większy - do 61,3 proc. w kwietniu, natomiast w wakacje nastąpił spadek do 16-17 proc.
Sprzedaż detaliczna 2,3 proc. w dół
Łączna wartość sprzedaży detalicznej w cenach stałych w październiku br. zmalała rok do roku o 2,3 proc. To pierwszy spadek w ujęciu rok do roku od czerwca br. W czasie pierwszej fali epidemii w kwietniu ujemna dynamika wyniosła ponad 22 proc., a w marcu i maju - prawie 10 proc.
W porównaniu z wrześniem sprzedaż detaliczna wzrosła w październiku o 2,1 proc. Z kolei w okresie od stycznia do października zmalała rok do roku o 3 proc. (w cenach stałych).
Spada sprzedaż prasy i książek
W kategorii „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” w październiku br. sprzedaż detaliczna w cenach stałych zmalała rok do roku o 3,7 proc., a w porównaniu z wrześniem br. - o 4,1 proc. Natomiast od stycznia do października br. nastąpił spadek rok do roku o 3,8 proc.
Większy spadek sprzedaży zanotowały sektor paliwowy (w październiku o 13,4 proc. rok do roku) oraz tekstyliów, odzieży i obuwia (o 3,7 proc. rok do roku).
Znacząco wzrosła natomiast sprzedaż mebli oraz sprzętu RTV i AGD - o 11,9 proc. rok do roku, a o 6,5 proc. z miesiąca na miesiąc.
Przy cenach bieżących sprzedaż detaliczna w październiku zmniejszyła się rok do roku o 2,1 proc., natomiast w porównaniu z wrześniem poszła w górę o 2,3 proc. W okresie styczeń-październik nastąpił spadek o 2,5 proc.
W sektorze prasy, książek i innej sprzedaży wyspecjalizowanej sprzedaż zmalała, odpowiednio, o 2,4, 3,9 i 2,8 proc.
Wzrosły wynik sprzedażowe kategorii „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 0,9 proc. rok do roku), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 3,4 proc.) oraz „meble, RTV, AGD” (o 13 proc.).
Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie PKD 2007, zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii we-dług przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.
Dołącz do dyskusji: E-commerce to 7,3 proc. polskiego handlu detalicznego, maleje sprzedaż prasy i książek