SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ekomarketing krytykuje 14 proc. Polaków, częściej mężczyźni

W dobie mody na ekologiczne przekazy 14% Polaków przejawia sceptycyzm wobec komunikacji proekologicznej. Nie oznacza to jednak, że odwracają się oni od samej ekologii - wynika z drugiej edycji badania Ekobarometr agencji badawczej SW Research.

W oparciu o wyniki badania powstała mapa pięciu różnych osobowości ekologicznych, które zostały przez SW Research opisane jako "Eko Na Pokaz", "Eko Entuzjaści", "Eko Zagubieni", "Eko Troskliwi" oraz "Krytycy Ekomarketingu".

Tę ostatnią osobowość można spotkać średnio u 14% mieszkańców Polski, co oznacza, że w całym społeczeństwie grupa ta może liczyć między 4,2 a 6,5 mln osób.

Krytykami są częściej mężczyźni (58%). Pod względem wieku czy miejsca zamieszkania nie wyróżniają się szczególnymi charakterystykami na tle całego społeczeństwa.

"Krytyk Ekomarketingu" nie ma negatywnego stosunku do ekologii jako takiej. Jego niechęć skierowana jest przede wszystkim w stronę zielonego marketingu, czyli przesadnego, jego zdaniem, nawiązywania do eko-motywów podczas komunikacji produktu czy usługi.

Podejrzliwość i antypatia przejawia się tutaj głównie w deklaracjach zakupowych. Na zakup produktu opatrzonego certyfikatem bio zdecydowałoby się tylko 31% "Krytyków Ekomarketingu" (ogółem – 59%), a jedynie 20% osób z tego segmentu zwraca uwagę na ekologiczne opakowanie produktu (ogółem - 49%). Również najmniej chętnie ze wszystkich segmentów "Krytycy Ekomarketingu" zapłaciliby więcej za odzież i obuwie wykonane z materiałów ekologicznych (15%, ogółem – 44%).

Nieufne spojrzenie tej grupy osób dostrzegalne jest również w podejściu do problemów ekologicznych. Rzadziej niż większość innych grup są zdania, że smog stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi (75%, ogółem – 81%), a 2/3 sądzi, że obecny stan środowiska jest istotnym problemem (66%, ogółem– 79%).

Osoby należące do segmentu "Krytyków ekomarketingu" wykazują negatywne podejście do zielonego marketingu, ale w innych postawach ekologicznych są przykładnymi obywatelami. 90% osób z tego segmentu regularnie segreguje śmieci (ogółem  – 84%), tyle samo gasi światło po wyjściu z pomieszczenia (ogółem – 83%), a 89% chodzi do sklepów z własnymi siatkami na zakupy (ogółem  - 84%). Również 85% "Krytyków Ekomarketingu" stara się oszczędzać wodę przy każdej okazji (ogółem – 81%).

Co ciekawe, 87% "Krytyków Ekomarketingu" kupuje energooszczędne żarówki LED-owe, kiedy mają taki wybór. Dla ogółu odsetek ten wynosi 82%. Jest to nieliczny aspekt zakupów proekologicznych, gdzie "Krytycy Ekomarketingu" zanotowali wynik wyższy niż dla ogółu.

Badanie ma charakter cykliczny (trackingowy). Prezentowane wyniki dotyczące obszaru społecznego są sumą dwóch pomiarów zrealizowanych przez SW Research w dniach 4-24 czerwca 2020 r. oraz 2-24 marca 2020 r., metodą wywiadów online (CAWI). W ramach badania przeprowadzono w sumie 2 991 ankiet (pomiar II – 1 515, pomiar I – 1 476) z użytkownikami panelu badawczego SW Panel. Realizacja kolejnej fali planowana jest we wrześniu 2020 r.

Dołącz do dyskusji: Ekomarketing krytykuje 14 proc. Polaków, częściej mężczyźni

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl