Europejczycy kupują w internecie, ale unikają zagranicznych stron
Unijni konsumenci nadal nie korzystają ze wszystkich zalet rynku wewnętrznego z powodu przeszkód w handlu transgranicznym. Nierównowaga pomiędzy transgranicznym a krajowym handlem elektronicznym powiększa się – wynika z danych Komisji Europejskiej.
Sytuacja konsumentów w poszczególnych krajach – mierzona między innymi zaufaniem konsumentów do władz i organizacji pozarządowych oraz skutecznością rozstrzygania sporów – pogorszyła się w wielu krajach. Niektóre państwa członkowskie poprawiły swoje wyniki pomimo trudnego dla gospodarki okresu. Możliwości nabywcze konsumentów na rynku towarów i usług różnią się znacznie w zależności od państwa: w sześciu krajach wskaźnik ten nie przekracza połowy średniej UE. W bogatszych państwach UE życie jest dla konsumentów tańsze pomimo wyższych cen. Komisja pracuje nad zniesieniem istniejących barier w oparciu o zestaw środków, w tym uproszczenie przepisów dotyczących sprzedawców detalicznych.
- Jednolity rynek europejski to dla konsumentów obietnica większego wyboru i niższych cen. Obietnica ta często pozostaje jednak niespełniona, ponieważ zarówno sprzedawcy, jak i klienci napotykają na potężne przeszkody, które zamykają im drogę poza granice państwowe. Wraz z moimi kolegami komisarzami jesteśmy zdecydowani usunąć te przeszkody.” Dodał on również: „Chcę wyrazić uznanie dla tych państw członkowskich, które pomimo obciążenia budżetów krajowych nie przestają inwestować w stworzenie warunków sprzyjających zaufaniu do organów ochrony konsumentów oraz szybkiemu rozwiązywaniu sporów – powiedział komisarz ds. zdrowia i polityki konsumenckiej John Dalli.
Bariery w handlu transgranicznym
Liczba i wartość transakcji transgranicznych są miarą tego, w jakim stopniu zintegrowany jest unijny rynek detaliczny. Handel transgraniczny wykazuje niewielki wzrost: w 2009 r. zaledwie 29% konsumentów dokonało zakupu w innym kraju UE (25% w 2008 r.) a jedynie 25% osób zajmujących się handlem detalicznym prowadziło sprzedaż w innym kraju UE (20% w 2008 r.). Nierównowaga pomiędzy krajowymi a transgranicznymi zakupami przez internet powiększa się: w 2009 r. 34% unijnych konsumentów kupiło towary lub usługi przez internet od krajowych dostawców (28% w 2008 r.), ale tylko 8% dokonało zamówienia z innego państwa UE (6% w 2008 r.).
Nadal istnieją jednak bariery, które powodują, iż wielu handlowców odmawia realizowania dostaw za granicę. W poprzednich sprawozdaniach wskazano, że ponad 60% transgranicznych zamówień nie jest realizowanych. Komisja jest zdecydowana na realizację strategii usuwania tych barier w oparciu o zestaw środków określonych w październiku 2009 r.. Obejmują one zniesienie rozdrobnienia przepisów, ułatwienie rozwiązywania sporów transgranicznych oraz uproszczenie przepisów dotyczących sprzedawców detalicznych.
Pogorszenie sytuacji konsumentów w krajach
Sytuację konsumentów określa szereg czynników, między innymi jakość przepisów dotyczących konsumentów i przedsiębiorstw, skuteczność rozwiązywania sporów i rozpatrywania skarg oraz zaufanie konsumentów do władz, sprzedawców detalicznych, reklamodawców i organizacji konsumenckich.
Kryzys gospodarczy wywarł niekorzystny wpływ na te warunki, powodując pogorszenie sytuacji w większości krajów. Osiem państw członkowskich (Portugalia, Luksemburg, Irlandia, Włochy, Austria, Francja, Słowacja i Zjednoczone Królestwo) poprawiło jednak swoje wyniki w porównaniu z 2008 r.
Duże różnice możliwości nabywczych konsumentów
Tablica wyników dla rynków konsumenckich ujawniła duże różnice między krajami UE w zakresie możliwości konsumentów w nabywaniu towarów i usług, przy uwzględnieniu zarówno średnich wynagrodzeń, jak i poziomów cen. Zaskakiwać może fakt, że życie jest dla konsumentów tańsze w bogatszych państwach UE, pomimo wyższych cen. Najbardziej przystępny pod tym względem jest Luksemburg; za którym znalazły się Zjednoczone Królestwo, Cypr, Niderlandy i Austria.
Źródło: Komisja Europejska
Dołącz do dyskusji: Europejczycy kupują w internecie, ale unikają zagranicznych stron