Facebook rozpoczyna walkę z engagement bait w polskiej wersji serwisu
Facebook zapowiedział, że rozszerza na polską wersję serwisu mechanizmy pozwalające na umieszczanie niżej w Newsfeedzie treści posługujących się taktyką engagement bait. Mniej widoczne mają być wpisy nachalnie nakłaniające użytkowników do interakcji z konkretnym postem.
Walkę ze stosowaną przez niektórych użytkowników, wydawców i strony taktyką określaną jako engagement bait Facebook ogłosił po raz pierwszy w grudniu ub.r.
Aby skutecznie wykrywać i walczyć z engagement bait pracownicy Facebooka za pomocą setek tysięcy przykładów uczyli systemy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w jaki sposób odróżnić wartościowe treści od wpisów nastawionych wyłącznie na wywołanie zaangażowania użytkowników.
W rezultacie Facebook zaczął wprowadzać algorytmy zwalczające engagement bait do lokalnych wersji na świecie. W kwietniu br. zaczęły one działać m.in. w Niemczech, Francji, Włoszech i Hiszpanii, a kilka tygodni później zostały wprowadzone do wybranych krajów azjatyckich.
Teraz Facebook poinformował, że engagement bait będzie zwalczany także w polskiej wersji serwisu. Mniej widoczne w Newsfeedzie mają być posty użytkowników czy stron nawołujące w natarczywy sposób do podejmowania przez odbiorców konkretnych działań, np. polubienia wpisu, skomentowania go czy udostępnienia treści. Dzięki takim zabiegom autorzy postów liczą na znaczne poszerzenie zasięgu tych treści poprzez rosnące zaangażowanie internautów.
Facebook zapowiada, że wprowadzenie do polskiej wersji serwisu algorytmów zwalczających engagement bait będzie oznaczało dla wydawców i stron stosujących tę taktykę zauważalny spadek zasięgów oraz obniżoną pozycję treści w Newsfeedzie. Facebook zapewnia jednocześnie, że wprowadzenie mechanizmu ograniczającego engagement bait nie uderzy we wpisy, których autorzy proszą innych użytkowników o pomoc, poradę czy konkretne wskazówki.
W pierwszym kwartale br. Facebook miał 2,2 mld użytkowników aktywnych w skali miesiąca i 1,45 mld w skali dnia. Firma zanotowała 11,97 mld dolarów wpływów (wobec 8,03 mld dolarów rok wcześniej) i 4,99 mld dolarów zysku netto (w I kwartale ub.r. było to 3,06 mld dolarów).
Dołącz do dyskusji: Facebook rozpoczyna walkę z engagement bait w polskiej wersji serwisu
Wnioski są raczej oczywiste.