SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Frost & Sullivan: Play, 3 i Yoigo walczą o rozszerzenieudziałów w rynku

Sieci komórkowe, które stosunkowo niedawno debiutowały naeuropejskim rynku komórkowym - Play w Polsce, 3 we Włoszech iWielkiej Brytanii oraz Yoigo w Hiszpanii - walczą o rozszerzenieudziałów w rynku. Skutecznie - uważają eksperci firmy Frost &Sullivan.

"Analizując wyniki nowych uczestników rynku MNO (komórkowychoperatorów infrastrukturalnych - red.), można pokusić się owskazanie trzech firm MNO o interesujących osiągnięciach: 3 weWłoszech i Wielkiej Brytanii, P4 (operator Play) w Polsce orazYoigo w Hiszpanii" - uważa analityk Frost & Sullivan YiruZhong.

Operator 3 rozpoczął swą działalność w roku 2003, kiedy na 100mieszkańców Włoch przypadało prawie 100 telefonów komórkowych.Rynek ten był zdominowany przez trzy firmy: TiM, z 45 proc.udziałem w rynku; Vodafone, z 33 proc. udziałem; oraz WIND z ok. 20proc.

Operator w Wielkiej Brytanii musiał zmagać się z równie trudnąsytuacją, ponieważ na brytyjskim rynku telefonii komórkowej byłoczterech głównych graczy: Vodafone, Orange, T-Mobile oraz O2,posiadających mniej więcej równe udziały w rynku.

3 w Wielkiej Brytanii stał się piątym MNO w chwili, gdy zaledwie10 proc. społeczeństwa nie posiadało jeszcze telefonu komórkowego zabonamentem.

Jak informuje Frost & Sullivan, w 2004 roku (pod koniecdrugiego roku działania na rynku brytyjskim) 3 UK, jak i 3 Italyzdołały przejąć 4-5 proc. abonentów na swoich rynkach. Aby utrzymaći zwiększyć wzrost liczby klientów, 3 stał się również dostawcąusług multimedialnych.

Operator P4 zaczął działać w Polsce w 2007 roku pod nazwą Play.W tym roku na 100 Plaków przypadało już 109 telefonów komórkowych.Na rynku dominowały TP (do Grupy TP należy PTK Centertel, operatorOrange - red.), Era oraz Plus.

Play skierował ofertę dla młodzieży i zawarł strategiczneporozumienie z Onet.pl, jednym z czołowych graczy na polskim rynkuusług internetowych, w celu połączenia bezprzewodowych usługkomunikacyjnych z możliwościami oferowanymi przez internet.

"Kluczem do sukcesu Play okazała się decyzja operatora oskupieniu się na jednej, określonej grupie docelowej klientów -młodzieży (...)" - uważają analitycy i dodają, że dzięki tejstrategii, połączonej z konkurencyjną polityką cenową, Play dokońca 2008 roku zdobył 5 proc. udziałów w rynku.

Z kolei Yoigo pojawił się na rynku hiszpańskim w grudniu 2006roku. Musiał konkurować z trzema operatorami: Movistar (sektorkomórkowy Telefonica), Vodafone i Orange.

Eksperci Frost & Sullivan podkreślają, że Yoigo nie tylkozainwestował w zbudowanie własnej sieci, ale także reklamował sięjako alternatywny nowy operator, podkreślając swoje proste planytaryfowe i niski koszt usług. Sukces firmy w zdobyciu udziałów wrynku nie był jednak tak spektakularny, jak w przypadku 3, czyPlay.

"Yoigo zdołał uzyskać zaledwie 2 proc. udziału w rynkuabonenckim. Niemniej jednak, skuteczny plan biznesowy Yoigo polegaw głównej mierze na możliwości kontroli kosztów z jednoczesnymutrzymaniem strategii tanich planów taryfowych. (...) Podczas gdyskuteczność strategii kontroli kosztów poznamy dopiero za jakiśczas, Yoigo zdołał już dowieść efektywności kanałów dystrybucyjnychonline" - podkreślają eksperci.

"Jesteśmy przekonani, że nowi gracze mają przed sobą dużeperspektywy na rynku sieci komórkowych, ponieważ konkurencjawymusza innowacyjność na rynku" - podsumowuje Zhong.

Frost & Sullivan to globalna firma doradcza ianalityczna.

Dołącz do dyskusji: Frost & Sullivan: Play, 3 i Yoigo walczą o rozszerzenieudziałów w rynku

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl