Fundusz Sprawiedliwości najmocniej reklamowano w ZPR Media. Umowy także z WP, RMF FM, RASP i Polsatem
W latach 2019-23 grupa ZPR Media zarobiła 9,3 mln zł na reklamach Funduszu Sprawiedliwości, a Wirtualna Polska - 7,1 mln zł. Po kilka mln zł trafiło też do Fratrii, Grupy RMF, Ringier Axel Springer Polska, Telewizji Polskiej oraz mediów Tomasza Sakiewicza i o. Rydzyka.
Według danych Ministerstwa Sprawiedliwości, przekazanych serwisowi OKO.press, w latach 2019-2023 Fundusz Sprawiedliwości podpisał 244 umowy z nadawcami i wydawcami dotyczące „zakupu czasu antenowego” lub „zakup czasu emisyjnego i audycji”. 80 z tych umów zawarto w ub.r.
- Publikując wykaz umów i kwot nie chcemy sugerować związku między umowami wydawców z Funduszem Sprawiedliwości a linią redakcyjną konkretnych tytułów. W niezależnych redakcjach powinien funkcjonować tzw. chiński mur pomiędzy działami marketingu i sprzedaży a działami redakcyjnymi, by interesy takich czy innych reklamodawców nie wpływały na treść publikowanych artykułów, audycji czy programów telewizyjnych - zaznaczono na OKO.press.
Fundusz Sprawiedliwości w „Super Expessie” i Radiu Eska
W ramach współpracy reklamowej z Funduszem Sprawiedliwości najwięcej zarobiły dwie firmy należące do grupy ZPR Media. Spółka Time, która jest wydawcą „Super Expressu” i kilka czasopism oraz sprzedająca ofertę reklamową rozgłośni z Grupy Radiowej Time, podpisała dziewięć umów w latach 2019-2020. Najwyższa opiewała na 1,66 mln zł, a ich łączna wartość to 5,18 mln zł. Natomiast spółka Radio Eska zanotowała 4,17 mln zł (dwie umowy z 2020 roku na 2,44 mln zł, jedna umowa z 2021 roku, cztery umowy z ub.r.).
Wirtualna Polska osiągnęła 7,13 mln zł przychodów. Złożyły się cztery umowy: trzy z 2019 roku (na kwoty kolejno 984 tys., 2,46 mln i 1,84 mln zł) i jedna z 2020 roku (na 1,84 mln zł).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Z Orlim Piórem, wydawcą tygodnika „Do Rzeczy”, należącym do grupy PMPG Polskie Media, Fundusz Sprawiedliwości podpisał w latach 2022-2023 cztery umowy na 4,15 mln zł (z czego w styczniu ub.r. na kwotę 3 mln zł).
Cztery firmy za reklamy Funduszu Sprawiedliwości zainkasowały ponad 3 mln zł. Do Fratrii (wydawca „Sieci”, wPolityce.pl i Telewizji wPolsce) popłynęło 3,69 mln zł (w ramach pięciu umów z 2019 roku i po jednej z 2020 i 2023 roku), do Grupy RMF - 3,6 mln zł (cztery umowy z 2019 roku, dwie z 2020 roku i trzy z ub.r.), a do Telewizji Polsat - 3,17 mln zł (po jednej umowie z 2021 i ub.r., dwie z 2022 roku). Dodatkowo 210,5 tys. zł na mocy dwóch umów z ub.r. zarobiła spółka Multmedia, nadająca RMF Maxx i lokalne Radio Gra.
Ringier Axel Springer Polska zanotował 1,97 mln zł przychodów reklamowych od Funduszu Sprawiedliwości (trzy umowy z 2019 roku), wydające „Rzeczpospolitą” i „Parkiet” Gremi Media - 1,24 mln zł (też trzy umowy z 2019 roku), a wydawca „Dziennika Gazety Prawnej” Infor PL - 1,09 mln zł (pięć umów, z czego dwie w ub.r.).
Powyżej 3 mln zł trafiło również do dwóch podmiotów związanych z o. Tadeuszem Rydzykiem. Wydająca „Nasz Dziennik” spółka Spes uzyskała 2,49 mln zł (dwie umowy z 2019 roku, po jednej w kolejnych trzech latach), a Fundacja Lux Veritatis, nadawca TV Trwam - 599,7 tys. zł (dwie umowy z ub.r.).
Natomiast za prawie 5 mln zł reklamowano Fundusz Sprawiedliwości w mediach Tomasza Sakiewicza. Spółka Słowo Niezależne, wydająca portal Niezalezna.pl i miesięcznik „Nowe Państwo”, zanotowała 2,79 mln zł (po dwie umowy z 2019, 2020, 2022 i 2023 roku, jedna z 2021 roku), a Telewizja Republika - 2,15 mln zł (trzy umowy z ub.r., po dwie z 2022 i 2020 roku, po jednej z 2021 i 2019 roku).
Fundusz Sprawiedliwości także w mediach publicznych
Fundusz Sprawiedliwości był również reklamowany w mediach publicznych. Polskie Radio zarobiło na tym 952,6 tys. zł (dwie umowy z 2019 roku, jedna z 2020), a Radio Katowice, Radio Kielce i Radio Lublin - po ok. 20 tys. zł (w ub.r.).
Do Telewizji Polskiej trafiło 3,41 mln zł: 2,92 mln zł na aktywności w kanałach ogólnopolskich, a 496,7 tys. zł w stacjach regionalnych. 20 umów zawarto w ub.r., a jedną (na 24,8 tys. zł) w 2020 roku.
Polska Press w 2019 roku, jeszcze przed przejęciem na początku 2021 roku przez Orlen, zanotowała 974,1 tys. zł przychodów reklamowych od Funduszu Sprawiedliwości, a PMPG Polskie Media (wydający poprzez spółki zależne „Wprost” i „Do Rzeczy”) - 861 tys. zł (jedna umowa z 2020 roku, trzy z 2021).
Fundusz Sprawiedliwości reklamowano też w wybranych rozgłośniach katolickich. Przykładowo Radio Warszawa i Radio Niepokalanów zarobiły na tym po 169,3 tys. zł w ramach pięciu umów, a Radio Profeo - 189,7 tys. zł (też pięć umów).
Umowy Funduszu Sprawiedliwości firmami reklamowymi
Ponadto Fundusz Sprawiedliwości w latach 2019-2022 podpisał osiem umów ramowych dotyczących działań informacyjno-edukacyjnych Funduszu. Kontrakty zawarto z:
- Media Group (do kwoty 10 mln zł),
- konsorcjum Clickad Interactive i Agencji Reklamowej DSK (trzy umowy do kwot 10 mln, 12 mln i 15 mln zł),
- konsorcjum Pro Polska i Uniqom (do kwoty 15 mln zł),
- konsorcjum Euvic Media i Sigma Bis (do kwoty 15 mln zł).
W ramach tych współprac do końca ub.r. podpisano umowy wykonawcze na kwotę 36,02 mln zł.
Szczegółowy wykaz umów z firmami z branż mediów i marketingu zamieszczono też w serwisie internetowym Ministerstwa Sprawiedliwości. - Publikacja zestawień ma na celu realizację polityki transparentności w zakresie wydatkowania środków publicznych pozostających w dyspozycji Ministra Sprawiedliwości. W tym przypadku konkretnie w ramach Funduszu Sprawiedliwości - państwowego funduszu celowego ukierunkowanego na pomoc pokrzywdzonym i świadkom, przeciwdziałanie przestępczości oraz pomoc postpenitencjarną - zaznaczono.
Publikujemy zestawienia umów ramowych i wykonawczych na działania promocyjne oraz umów na zakup czasu antenowego, zawieranych w latach 2019-2023 w ramach Funduszu Sprawiedliwości.
Każda z trzech, poniżej zamieszczonych, tabel zawiera różne kategorie umów wraz z podstawowymi… pic.twitter.com/wh9lpgm4Y5— Min. Sprawiedliwości (@MS_GOV_PL) April 23, 2024
Kontrola w Funduszu Sprawiedliwości
Pod koniec grudnia ub.r. wypłaty z Funduszu Sprawiedliwości zostały wstrzymane, zablokowano również dalsze wydatki na działania promocyjne. Resort sprawiedliwości zapowiedział wtedy, że obecnie „każda płatność przed zrealizowaniem podlega analizie merytorycznej i nie zostanie wykonana bez indywidualnej zgody”.
Jak informowaliśmy w połowie grudnia, ministerstwo unieważniło wyniki przetargu na kompleksową obsługę reklamową Funduszu Sprawiedliwości.
W Funduszu Sprawiedliwości zaczął się szczegółowy audyt. - Powodem prowadzonego audytu jest ustalenie czy przyznanie konkretnych dotacji jest zgodne z zadaniami Funduszu oraz zasadami wynikającymi z ustawy o finansach publicznych takimi jak jawność, oszczędność, czy celowość. Fundusz Sprawiedliwości jest funduszem celowym i powinien finansować wyłącznie precyzyjnie wskazane zadania państwowe - uzasadnił resort. Zapowiedział, że kontrola dotyczy umów w zakresie pomocy pokrzywdzonym, postpenitencjarnej oraz przeciwdziałania przyczynom przestępczości (przyznawanych zarówno w trybie konkursowym, jak i pozakonkursowym)
Ministerstwo podało, że audyt obejmuje współpracę ze 112 podmiotami. Tylko w styczniu br. miały one otrzymać łącznie 79,77 mln zł. Zaznaczono, że wstrzymanie wypłat nie oznacza wypowiedzenia umów, przy czym umowy będą „wnikliwie analizowane”.
Wśród wskazanych w komunikacie pięciu podmiotów, którym zablokowano płatności, są dwa działające w branży mediów. Fundacja Lux Veritatis, nadawca Telewizji Trwam, miała w br. otrzymać 2,31 mln zł, a w ramach umowy podpisanej do końca 2026 roku - łącznie 7,18 mln zł.
Umowa została zawarta już po wyborach parlamentarnych z października ub.r., w efekcie których PiS z koalicjantami stracił władzę. Fundacji Lux Veritatis przyznano środki na prowadzenie w latach 2024-2026 Centrum Ochrony Praw Chrześcijan. To jej kolejna dotacja z Funduszu Sprawiedliwości, poprzednia wyniosła 7,12 mln zł.
W okresie rządów Zjednoczonej Prawicy do podmiotów związanych z o. Tadeuszem Rydzykiem trafiło sporo pieniędzy z różnych instytucji i spółek państwowych. Przykładowo resort obrony narodowej w br. zapłacił Fundacji Lux Veritatis ok. 650 tys. zł za 36 odcinków programu „Zostań żołnierzem RP”, a w ub.r. - 720 tys. zł za 40 odcinków.
Czytaj też: O. Rydzyk znów prosi o wsparcie jego mediów. Wylicza miesięczne wydatki
Z kolei dla fundacji Instytut Suwerenności i Dziedzictwa w Europie przeznaczono w br. 544,2 tys. zł z Funduszu Sprawiedliwości, a umowa obowiązująca do 2025 roku zakłada w sumie 1,09 mln zł. Fundacja została założona w połowie 2021 roku, jej prezesem jest redaktor naczelny „Do Rzeczy” Paweł Lisicki, a pozostałymi członkami zarządu publicyści tego tygodnika: Piotr Semka, Rafał Ziemkiewicz, Piotr Gociek, Piotr Gabryel i Piotr Zychowicz.
Zdecydowanie największą kwotę z Funduszu Sprawiedliwości zablokowano dla Fundacji Profeto.pl Sercański Sekretariat na rzecz Nowej Ewangelizacji: w br. miała dostać 29,78 mln zł, a łącznie do 2026 roku - 37,31 mln zł. Z kolei Stowarzyszeniu Fidei Defensor wstrzymano 1,48 mln zł w br. (w umowie zapisano 2,95 mln zł do końca 2025 roku), a Fundacji św. Benedykta - 1,26 mln zł w br. (3,76 mln zł do końca 2026 roku).
W pierwszym etapie rozpoczętego audytu weryfikowane są wypłaty, które były zaplanowane na styczeń. Resort zapewnia, że „dołoży wszelkich starań, by wypłaty, co do których nie ma wątpliwości, były zrealizowane jak najszybciej”. Pracuje też nad powołaniem specjalnego zespołu ekspertów ds. Funduszu Sprawiedliwości, który ustali przyszłe zasady jego funkcjonowania.
Dołącz do dyskusji: Fundusz Sprawiedliwości najmocniej reklamowano w ZPR Media. Umowy także z WP, RMF FM, RASP i Polsatem