Groupon po skargach do UOKiK-u ułatwi zwrot niewykorzystanych pieniędzy na rachunki i karty
Platforma zakupów grupowych Groupon będzie domyślnie zwracała klientom niewykorzystane środki w taki sposób, w jaki zasilili oni konto w tym serwisie. To efekt wystąpienia prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do którego skarżyli się klienci Groupona.
Skargi skierowane do UOKiK-u dotyczyły zapisu stosowanego przez Groupon przez prawie rok w elektronicznym formularzu odstąpieniu od umowy. Domyślnie zaakceptowana była opcja: „preferuję zwrot środków Groupon, by móc szybciej dokonać zakupu”.
Jeśli użytkownik jej nie odznaczył, niewykorzystane opłaty za kupony trafiały na jego konto w ramach platformy. Środki te mogły być wykorzystane jedynie w ciągu 12 miesięcy tylko do zakupu innego kuponu na Grouponie.
- Otrzymaliśmy sygnały od konsumentów w sprawie praktyki zwrotów serwisu Groupon. W przypadku odstąpienia od umowy zwrot środków powinien nastąpić w taki sam sposób, jakiego wcześniej użył kupujący do opłacenia kuponu, chyba że wyraził on zgodę na inną formę. Wiele osób mogło nie zauważyć małego okienka i nieświadomie wybrać opcję pozostawienia środków w systemie - tłumaczy Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Groupon będzie domyślnie zwracał środki na rachunki i karty płatnicze
W tej sytuacji prezes UOKiK wystosował tzw. wystąpienie miękkie, w ramach którego zwraca się do przedsiębiorcy, aby np. zaniechał stosowania danej praktyki, bez konieczności wszczynania postępowania. Gdy przedsiębiorca współpracuje z UOKiK-iem, ma możliwość uniknięcia wielomiesięcznego postępowania i ewentualnej kary
Groupon zaproponował rekompensatę dla konsumentów oraz poprawił procedurę elektronicznego odstąpienia od umowy. Wszyscy użytkownicy, których w Polsce dotyczyła praktyka domyślnej formy zwrotu na platformę, niezależnie, czy mają środki Groupon ważne czy wygasłe, otrzymali możliwość ich zamiany na przelew do swojego banku lub zwrot na kartę.
Groupon mailowo poinformował ich o tym, że w ciągu 60 dni mogą wystąpić o odzyskanie funduszy. Środki ze zwróconego kuponu będą przekazywane w oryginalnej metodzie płatności, chyba że klient wyraźnie zadeklaruje inaczej. Oznacza to, że firma dostosowała metody zwrotu do przepisów prawa.
- Wystąpiłem w tej sprawie do przedsiębiorcy o odstąpienie od tej praktyki oraz usunięcie jej skutków. Spółka dokonała korzystnych zmian, poprawiając także komunikację z konsumentami. Cieszy szybka i pozytywna reakcja ze strony tego przedsiębiorcy - podsumowuje Tomasz Chróstny.
Dołącz do dyskusji: Groupon po skargach do UOKiK-u ułatwi zwrot niewykorzystanych pieniędzy na rachunki i karty