SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Grupa o2: Michał Brański, Krzysztof Sierota i Jacek Świderski (wywiad)

Grupa o2 w tym roku kończy 10 lat. Przedstawiciele zarządu tej spółki, twierdzą, że obecny rok, wbrew wielu opiniom, nie należy do najtrudniejszych w historii firmy. Na pytania portalu Wirtualnemedia.pl odpowiadają członkowie zarządu: Michał Brański, Krzysztof Sierota i Jacek Świderski.

Robert Stępowski: Kiedy Panowie myślicie o tych 10 minionych latach - co jako pierwsze nasuwa Wam się na myśl?
Krzysztof Sierota: 10 lat emocji. Wiele sukcesów, ale też wiele przespanych okazji. Nadal zbieramy doświadczenie.
Michał Brański: Bycie pod presją i nerwowość wynikająca z chęci chwycenia za ogon każdej sroki to niezatarte wspomnienie.
Jacek Świderski: Praca przez kilkanaście godzin na dobę przez wszystkie dni tygodnia i zarwane noce w pierwszych latach. Ale również wiele miłych chwil spędzonych z zespołem o2 w kolejnych. Wszystkie sukcesy i porażki.

Ten rok z racji spowolnienia gospodarczego jest najtrudniejszy - jeśli nie to kiedy było trudniej?
Krzysztof Sierota:
Proszę pamiętać, że startowaliśmy w 1999 roku, w przysłowiowym garażu, tuż przed mającą zaraz pęknąć "bańką internetową". Pierwsze kilkanaście miesięcy to było balansowanie na linie, nie mieliśmy kapitału, który posiadały inne firmy. Nie mogliśmy sobie od pierwszego roku pozwolić na stratę. Początki były bardzo ciężkie, na pewno było trudniej niż teraz. Dużo się jednak w tamtym okresie nauczyliśmy i do dzisiaj mamy narzucona dyscyplinę, aby efektywnie kontrolować wydatki, nawet w okresie prosperity.
Michał Brański: 10 lat po starcie czuję, jakbyśmy jeszcze "startupowali" i uosabiali dalej garażową przedsiębiorczą energię, a dopóki to czuję w naszej trójce, to jestem spokojny.
Jacek Świderski: Porównywać rok 2009 do 2000/2001 to jakby porównywać weekend w SPA do miesiąca w okopach. Obecna sytuacja jest dobrą okazją do przegrupowania szeregów, dokonania korekty strategii i przygotowania się na nadchodzącą falę ożywienia gospodarczego. Grupa o2 jest spółką urodzoną w kryzysie. To nasze naturalne środowisko życia.

Zauważacie już ożywienie w gospodarce i wzrosty przychodów reklamowych?
Michał Brański: Rynek znalazł dno, brak jeszcze wyraźnych sygnałów wzrostu, ale przeważają one nad negatywnymi sygnałami.
Jacek Świderski: Na rynku reklamowym na razie niestety ożywienia nie ma. Ale od jakiegoś czasu dochodzą do nas wyraźne sygnały, wskazujące że trend się niebawem odwróci.

Kryzys to dla Grupy o2 szansa, czy wyhamowanie i ponowna analiza pewnych planów?
Krzysztof Sierota: Wraz z nadejściem pierwszych pewnych sygnałów spowolnienia gospodarczego, zareagowaliśmy dostosowując firmę do działania w nowych warunkach. Narzuciliśmy sobie większą dyscyplinę przy prowadzeniu projektów, zmieniliśmy kryteria oceny nowych pomysłów. Stale też przeglądamy portfel prowadzonych przedsięwzięć i poddajemy je weryfikacji. Kilka projektów zostało w związku z tymi działaniami wygaszonych. Z drugiej strony, zmiany wymuszone przez kryzys poprawiły funkcjonowanie spółki. Jesteśmy bardziej wydajni, szybsi, co postrzegamy jako szanse na przyszłość.
Michał Brański: Wyczyściliśmy portfel z projektów, które były efektem pewnego "przeszarżowania", nie zmniejszając jednocześnie liczby nowych projektów, które w danej chwili są budowane. Głodnym wzrokiem patrzymy teraz na potencjalne obiekty do przejęcia i przedsiębiorców, którzy chcieliby skorzystać z możliwości exitu. Potencjalna akwizycja musiałaby jednak realnie poprawiać naszą pozycję, w którymś z ważnych segmentów rynku.
Jacek Świderski: Uważam, że 2009 rok będzie dobrym rokiem dla Grupy o2. Myślę, że dzięki dokonanej na początku roku restrukturyzacji uda nam się powtórzyć wyniki za 2008 rok. W okresie styczeń-sierpień zwiększyliśmy przychody o 10 proc. przy spadku zysku brutto o 7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Dokonaliśmy szeregu istotnych zmian w zarządzaniu spółką. Niestety nie da się 300 osobowym zespołem zarządzać w taki sam sposób w jaki zarządzaliśmy firmą zatrudniającą 30 osób. Każda dynamicznie rozwijająca się spółka zarządzana przez właścicieli staje wcześniej czy później przed naturalnym ograniczeniem wynikającym z możliwości samych "ojców założycieli". My ten książkowy, pierwszy kryzys organizacyjny mamy już prawie za sobą.

o2grupowe

30 funkcjonujących w ramach Grupy o2 brandów - który Was najbardziej cieszy i cały czas potrafi zaskoczyć?
Michał Brański:
Nie potrafię wyróżnić konkretnych serwisów, gros z nich to ważna "cegiełka" w rozwoju i budzi u mnie żywe emocje.
Jacek Świderski: Na pewno naszą perłą w koronie wciąż pozostaje poczta. W 2009 roku dokonaliśmy istotnych zmian w jej funkcjonowaniu. Między innymi znacząco ograniczyliśmy ilość przesyłek reklamowych z jaką może spotkać się użytkownik, który loguje się na swoje konto np. tylko raz dziennie. Również w przyszłym roku będziemy dużo inwestować w tę usługę i użytkownicy mogą się spodziewać wielu ciekawych propozycji np. możliwości obsługi poczty we własnej domenie.

Dołącz do dyskusji: Grupa o2: Michał Brański, Krzysztof Sierota i Jacek Świderski (wywiad)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl