Haitong Bank podwyższa rekomendację dla Wirtualnej Polski na „neutralnie” i cenę do 75,1 zł
Haitong Bank podwyższył cenę Wirtualnej Polski z 60 zł do 75,1 zł, jednocześnie podwyższając też rekomendację ze „sprzedaj” na „neutralnie”. W raporcie podkreślono, że lockdown i przeniesienie aktywności do sieci powinno dobrze wpłynąć na rynek internetowej reklamy.
Raport pochodzi z 21 października, z godz. 8.00. Powodem podniesienia wyceny jest wzrost wyceny globalnych spółek porównywalnych z branży online i e-commerce. Analitycy obniżyli prognozę EBITDA na 2020 r. o 9 proc. uwzględniając gorsze od oczekiwanych wyniki w segmencie e-commerce.
- Choć Wirtualna Polska działa w 100 proc. online, spółka nie jest w pełni beneficjentem wszystkich trendów związanych z lockdownem. Dzieje się tak głównie z powodu zaangażowania w turystykę międzynarodową, która w skali globalnej pogrążona jest w kryzysie, jednak analitycy nie wierzą, że sytuacja ulegnie znaczącej zmianie - zaznacza odpowiedzialny za raport z ramienia Haitong Banku analityk Konrad Ksieżopolski. - Z drugiej strony lockdown sprawił jednak, że zarówno prywatna jak i biznesowa aktywność ludzi przeniosła się do internetu, co powinno korzystnie przełożyć się na rynek reklamy internetowej.
Trzeci kwartał – w prognozach znowu słaby
Analityk Haitong Banku oczekuje, że wyniki za trzeci kwartał br. będą słabe za sprawą wyników e-commerce. Prognozowane łączne przychody - podaje Księżopolski - wyniosą 140 mln zł, co oznacza spadek o 24 proc. r/r. Zakłada się także odbicie w reklamie internetowej i przychodów z tego tyłu na poziomie 80,4 mln zł (wzrost o 8 proc. r/r, spadek o 5 proc. w II kw. 2020 r.). Haitong Bank oczekuje także, iż przychody z e-commerce wyniosą 51 mln zł (spadek o 52 proc. r/r, wobec spadku o 65 proc. w II kw. 2020 r.), przede wszystkim za sprawą Wakacje.pl, ale również TotalMoney i Domodi.
Konrad Księżopolski zwraca też uwagę, że restrukturyzacja, którą spółka przeprowadziła podczas lockdownu w II kw. 2020 r. powinna pozytywnie wpłynąć na rentowność segmentu reklamy internetowej i analitycy oczekują, że marża EBITDA wyniesie ok. 47 proc. wobec 44 proc. w roku ubiegłym. - Rentowności e-commerce zaszkodzą prawdopodobnie przede wszystkim Wakacje.pl i EBITDA w tym segmencie wyniesie ok. 7 mln zł. Ponadto przychody z działalności telewizyjnej wyniosą 5 mln zł , a wynik EBITDA -0,9 mln zł – podsumowuje analityk Haitong Banku.
Spadki na rynku reklamy nie tak wysokie, jak w innych sektorach
W raporcie podkreślono, że drugi kwartał br. przyniósł pierwszy w historii spadek na rynku reklamy internetowej o ok. 5 proc. r/r, co było głównie wynikiem zamrożenia wszystkich budżetów reklamowych. Powodem tego była niepewność wywołana lockdownem. - Warto jednak zauważyć, że 5 proc. spadek dynamiki reklamy internetowej i tak wygląda najlepiej wśród wszystkich segmentów, jeżeli weźmie się pod uwagę dwucyfrowe spadki w reklamie telewizyjnej, radiowej i w magazynach (-35 proc.), prasie (-50 proc.), reklamie zewnętrznej (-70 proc.) czy kinach (-100 proc.) – wskazuje analityk. Zdaniem księżopolskiego najważniejsze efekty lockdownu płyną ze zmiany przyzwyczajeń i przyspieszenia trendów cyfryzacyjnych wpływających na codzienne życie. Dotyczy to konsumpcji (więcej zakupów online via e-commerce), rozrywki (wzrost video-streamingu) i pracy (praca zdalna napędza webcasty, czaty na żywo itp.). - Coraz więcej aktywności przenosi się do sieci, co powinno mieć pozytywny wpływ na reklamę internetową w perspektywie krótko, średnio i długoterminowej. Wirtualna Polska jest w dobrej pozycji by zmonetyzować to przyspieszenie trendu cyfryzacyjnego za sprawą swojej wiodącej pozycji wśród polskich portali jeżeli chodzi o bazę realnych użytkowników. Po drugie, w II kw. 2020 r. spółka koncentrowała się na cięciu kosztów, które oprócz e-commerce dotyczyło również segmentu reklamy internetowej. Przy oczekiwanym odbiciu przychodów z tego tytułu, dźwignia operacyjna powinna wesprzeć rentowność reklamy online - przekonuje analityk.
Lato 2021: wiele osób zrezygnuje z wakacji
Analitycy oczekują, że nawet jeżeli pandemia koronawirusa zelżeje w okresie wiosna-lato 2021, wielu ludzi zrezygnuje z międzynarodowych wakacji. Szczególnie dotyczyć ma to rodzin z dziećmi, czyli grupy, która najczęściej wykupuje wakacje all-inclusive i jednocześnie jest najbardziej liczną grupą klientów Wakacje.pl.
- W Polsce odrodzenie turystyki międzynarodowej będzie tym trudniejsze, że rząd zaoferował program socjalny Wakacje+. Program ruszył w sierpniu 2020 r., ale wiele rodzin nie miało szans z niego skorzystać. Obowiązuje do 2022 r. i może być ważnym czynnikiem dla wielu rodzin przy podejmowaniu decyzji, czy w 2021 r. wyjechać zagranicę, czy spędzić wakacje w kraju – uważa analityk.
W efekcie oczekuje, że przychody Wakacje.pl wzrosną w 2021 r., ponieważ baza porównawcza z 2020 r. będzie bardzo niska. Jednak zdaniem analityków powrót do poziomów z 2019 r., gdy przychody przekroczyły 100 mln zł może zająć przynajmniej 2 lub 3 lata.
W pierwszej połowie br. Wirtualna Polska w ujęciu skonsolidowanym zanotowała spadek przychodów o 22,3 proc. do 260,83 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 22,84 do 15,09 mln zł. W samym drugim kwartale przychody firmy zmalały o 37,8 proc. Przychody Wirtualnej Polski w segmencie internetowym zmalały w zeszłym półroczu o 23,5 proc. do 249,43 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 97,99 do 80,72 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Haitong Bank podwyższa rekomendację dla Wirtualnej Polski na „neutralnie” i cenę do 75,1 zł