SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Viaplay zyskała przez kwartał 890 tys. subskrybentów, w Polsce ma ponad 1,2 mln

Platforma streamingowa Viaplay na koniec grudnia ub.r. miała 7,32 mln subskrybentów, z czego ponad 1,2 mln w Polsce. W zeszłym kwartale, który Viaplay Group zakończyła z 250 mln koron straty netto, zapewniła już prawie połowę przychodów firmy.

Serwis streamingowy Viaplay skupia się na transmisjach sportowych Serwis streamingowy Viaplay skupia się na transmisjach sportowych

W minionym kwartale Viaplay zyskała netto 890 tys. subskrybentów, z czego 396 tys. w Skandynawii, a 494 tys. na pozostałych rynkach. Właściciel platformy podkreśla, że to wynik zarówno sprzedaży bezpośredniej, jak też współpracy z operatorami telewizyjnymi.

- Odnowiliśmy przerwaną wcześniej współpracę w Szwecji na lepszych warunkach i teraz mamy partnerstwa z dużymi operatorami płatnej telewizji na prawie wszystkich naszych rynkach. Takie strategiczne partnerstwa typu win-win dalej są podstawą naszego wzrostu - podkreślił w sprawozdaniu Anders Jensen, szef Viaplay Group.

W Polsce platforma w drugim półroczu zawarła kolejne takie umowy: we wrześniu pojawiła się w ofercie Canal+ (któremu oddała sublicencję do części meczów piłkarskiej ligi angielskiej w zamian za prawa do pokazywania części spotkań eWinner I Ligi Żużlowej), w pod koniec grudnia w taryfach Magent Dom u T-Mobile Polska.

Jensen zaznaczył, że wskaźnik odpływu subskrybentów wzrósł nieco od połowy listopada do połowy grudnia, gdy trwały piłkarskie mistrzostwa świata, których platforma nie transmitowała, ale potem wrócił do niższych poziomów.

Ponad 1,2 mln subskrybentów Viaplay w Polsce

Viaplay w Polsce i Holandii ma powyżej 1,2 mln płacących użytkowników. Kwartał wcześniej platforma informowała, że w każdym z tych krajów przekroczyła poziom miliona subskrybentów. W naszym kraju jest dostępna od sierpnia 2021 roku, a w Holandii pojawiła na początku ub.r.

Właśnie ekspansja poza Skandynawią (Viaplay z początkiem listopada ub.r. weszła do Wielkiej Brytanii, a pod koniec grudnia do USA) była głównym motorem wzrostu biznesowego platformy. Przez półtora roku zdobyła na tych rynkach 2,69 mln subskrybentów, natomiast w krajach skandynawskich nastąpił wzrost z 3,26 mln do nieco ponad 4,62 mln.

Wpływy Viaplay 86 proc. w górę

W zeszłym kwartale przychody z Viaplay zwiększyły się rok do roku o 85,9 proc. do 2,23 mld koron szwedzkich i stanowiły już 48 proc. łącznych wpływów Viaplay Group. Całorocznie zwiększyły się o 58,9 proc. do 6,97 mld koron.

Pozostałe segmenty firmy zanotowały dużo gorsze dynamiki. Biznes z telewizją linearną urósł w ub.r. o 9,2 proc. do 4,91 mld koron, a sprzedaż reklam - o 0,8 proc. do 3,81 mld, przy czym w czwartym kwartale zmalała o 5,2 proc. do 1,08 mld. Koncern tłumaczy to słabszą koniunkturą i transmisjami piłkarskiego mundialu u konkurencyjnych nadawców.

Viaplay z zyskiem poza Skandynawią w 2024 r.

Koszty sprzedażowe Viaplay poszły w górę w ub.r. z 9,46 do 13,09 mld koron, z czego w czwartym kwartale z 2,72 do 2,24 mld. Firma znacząco zwiększyła też całoroczne wydatki na sprzedaż i marketing (z 1,03 do 1,26 mld koron) oraz ogólne i administracyjne (z 1,63 do 1,93 mld).

W konsekwencji pogorszyła się jej rentowność, w zeszłym kwartale malejąc poniżej zera: firma miała 294 mln koron straty operacyjnej i 150 mln straty netto, wobec odpowiednio 69 i 32 mln koron zysku rok wcześniej.

Anders Jensen tłumaczy, że w Skandynawii zysk zmalał z powodu słabości rynku reklamowego, droższych praw do transmisji sportowych (które platforma odbije sobie za jakiś czas w wyższych opłatach dla użytkowników) i przerwy we współpracy z operatorem telewizyjnym. Również w bieżącym półroczu rentowność ma być niższa, wskutek inflacji i terminów opłat za treści, ale w całym roku ma się poprawić. Firma wdrożyła już program oszczędnościowy.

Z kolei poza Skandynawią Viaplay nadal generuje straty, przy czym Jensen zapewnia, że w ub.r. były niższe niż firma prognozowała na początku roku. To skutki dalszych inwestycji w treści i wchodzenia na kolejne rynki (w br. platforma ma pojawić się w Niemczech, Szwajcarii i Austrii). Wzrosty liczby subskrybentów i przychodów mają sprawić, że w br. straty będą niższe (1-1,1 mld koron na poziomie operacyjnym), a w 2024 roku Viaplay osiągnie zysk.

Viaplay bez dywidendy, chce zyskać 1,6 mln subskrybentów

Zadłużenie długoterminowe Viaplay Group wzrosło w ub.r. z 3,31 do 3,9 mld koron, z czego suma kredytów z 2,5 do 3,25 mld.

W całym ub.r. Viaplay Group przy wzroście przychodów z 12,66 do 15,69 mld koron zarobiła na czystko 323 mln koron, o 2 mln mniej niż przed rokiem. Zarząd zarekomenduje walnemu zgromadzeniu, żeby firma nie wypłacała dywidendy akcjonariuszom, tylko przeznaczyła zysk na dalszą ekspansję.

Koncern oczekuje, że na koniec br. platforma Viaplay będzie mieć ok. 9 mln subskrybentów, z czego ok. 5 mln w Skandynawii, a resztę na pozostałych rynkach. Przychody organiczne firmy (bez wpływu kursów walutowych i przejęcia w połowie ub.r. brytyjskiego nadawcy Premier Sports) mają zwiększyć się o 24-26 proc., a w krajach skandynawskich przy wzroście o 12-15 proc. firma osiągnie 1,2-135 mld koron zysku operacyjnego.

We wtorek na początku sesji giełdowej akcje Viaplay Group taniały o ok. 4 proc. do ok. 240 koron. W kwietniu ub.r. kurs na krótko przekroczył 410 koron, ale do czerwca zmalał w okolice 210 koron, a pod koniec grudnia spadł poniżej 200. Obecnie akcje są o ponad 30 proc. tańsze niż przed rokiem.

Podwyżka subskrypcji Viaplay w Polsce

Z początkiem marca miesięczna opłata za Viaplay w Polsce wzrośnie z 34 do 55 zł, co zapowiedziano w sierpniu ub.r. Platforma do końca roku oferowała roczny pakiet, w którym stawka za miesiąc wynosi 33,25 zł.

Równocześnie platforma zacznie w naszym kraju transmitować Formułę 1 (prawa kupiła na trzy lata), w ostatnich tygodniach kompletowała zespół dziennikarzy i realizatorów.

Viaplay jest u nas pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z powodu powtarzających się w ub.r. problemów technicznych podczas transmisji. Wielu klientów złożyło w tej sprawie skargi, a UOKiK na początku listopada podjął postępowanie wyjaśniające, zwrócił się też o wyjaśnienia dotyczące podobnych usterek na platformach Cyfrowego Polsatu i Canal+.

Dołącz do dyskusji: Viaplay zyskała przez kwartał 890 tys. subskrybentów, w Polsce ma ponad 1,2 mln

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Szkobel
Zaraz się zacznie skowyt, że część z tej liczby, to ludzie którzy wzięli Viaplay za pośrednictwem np Canal+, Play czy jakieś kablówki. Szkopuł w tym, że dla Viaplay żadna różnica, czy całą sumę płaci osoba fizyczna, czy część kwoty opłaca inny dostawca treści telewizyjnej, by zatrzymać klienta i siebie.
0 0
odpowiedź
User
mike
Wczoraj w warzywniaku u Marka do 2 kg ziemniaków miesiąć vjaplaja albo disneja można było dostać.
0 0
odpowiedź
User
WC
Czyli ponad milion ludzi ma głównie dla sportu Viaplay. A Nielsen dalej podaje śmiesznie niskie wyniki oglądalności sportu i wysokie stacji informacyjnych w telewizji.
0 0
odpowiedź