SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jakie reklamy akceptują Polacy?

Ponad połowa Polaków twierdzi, że w największym stopniu akceptuje reklamy w przestrzeni miejskiej, galeriach handlowych oraz prasie. Przy czym, aż 65 proc. ankietowanych deklaruje, że nie lubi reklam. 

Postrzeganie danych typów reklam przekłada się na zachowanie konsumentów w trakcie ekspozycji na nie - im bardziej są im przychylni, tym chętniej zapoznają się z ich przekazem. Z reklamami w przestrzeni miejskiej, galeriach handlowych i prasie zapoznaje się więc niemal co piąty Polak – wynika z badania iPoster.

Stosunek Polaków względem reklam w dużej mierze zależy również od rodzaju nośnika - ankietowani wskazali bowiem, że jednymi z najmniej uciążliwych i najbardziej przez nich akceptowanych są reklamy w przestrzeni miejskiej (56 proc.), galeriach handlowych (53 proc.) oraz prasie (53 proc. wskazań). Z kolei za jedne z najbardziej irytujących uznali reklamy w aplikacjach mobilnych i mediach społecznościowych. 

Zobacz: Sebastian Górski przeszedł z Polsat Media do iPoster

Wyniki badania iPoster pokazują, że postrzeganie danych typów reklam przekłada się w dużej mierze na zachowanie konsumentów w trakcie ekspozycji na nie. I tak - z kreacjami w galeriach handlowych i przestrzeni miejskiej zapoznaje się niemal co piąty Polak, jeśli temat jest dla nich interesujący. Wynik ten jest wyższy o ok 10 p.p. wśród osób w wieku od 18 do 24 lat, a także mieszkańców miast powyżej 500 tys. W przypadku reklam w galeriach handlowych odsetek ten jest jeszcze wyższy wśród odwiedzających galerie 3-4 razy (44 proc.) oraz 1-2 razy w tygodniu (25 proc.).

Podczas oczekiwania na kogoś z komunikatami marketingowymi w przestrzeni miejskiej zapoznaje się 16 proc. ankietowanych, a w galeriach handlowych 12 proc. Natomiast niezależnie od tematu - po 7 proc. badanych, przy czym w przypadku galerii handlowych odsetek jest wyższy o 20 p.p. wśród konsumentów bywających w centrach częściej niż 4 razy w tyg. oraz o 11 p.p. wśród odwiedzających je 1-2 razy w tygodniu.

Ilu konsumentów akceptuje reklamy w prasie 

Podobne wyniki możemy zauważyć w przypadku prasy - z interesującymi konsumentów reklamami zapoznaje się 18 proc. badanych. Wynik ten jest wyższy o 10 p.p. w przypadku konsumentów zamieszkujących miasta powyżej 500 tys. mieszkańców oraz zarabiających powyżej 7 tys. zł miesięcznie. Jest to jednak medium, z którym największy odsetek ankietowanych nie ma styczności – prawie jedna czwarta badanych wskazała, że nie czyta prasy.

Reklamy na stronach internetowych, w mediach społecznościowych oraz aplikacjach jak najszybciej wyłącza odpowiednio 38 proc. i 34 proc. ankietowanych. Przy czym w przypadku stron internetowych postępuje tak niemal połowa badanych w wieku od 18 do 34 r.ż. Z kolei jeśli temat jest dla odbiorców interesujący - z treścią zapoznaje się kolejno 12 proc. i 11 proc., a niezależnie od tematu już tylko 5 proc. i 4 proc.

Reklamy telewizyjne ogląda 15 proc. badanych, jeśli temat ich interesuje. Natomiast 34 proc. podczas bloku reklamowego robi coś innego w tym samym pokoju, w którym jest telewizor, a 37 proc. wychodzi z pomieszczenia - ta odpowiedź była częściej wskazywana przez kobiety (45 proc.) oraz osoby w wieku 18-24 lata (52 proc.). Interesujących ich tematycznie reklam w radiu wysłuchuje natomiast 19 proc. respondentów - najczęściej są to osoby 55+ (24 proc.), a mniej uważne niż innych treści 32 proc. badanych.

badanie iPoster

Badanie dla iPoster zostało zrealizowane przez Maison&Partners w drugiej połowie lipca 2024 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu badawczym Ariadna na grupie 1050 Polaków, reprezentatywnej dla populacji Polaków w wieku powyżej 18 lat pod względem płci, wieku i miejsca zamieszkania.

Dołącz do dyskusji: Jakie reklamy akceptują Polacy?

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
mike
Aż 65%? Chyba TYLKO!
odpowiedź
User
Anna
Ja nie akceptuję żadnych.
odpowiedź
User
Badacz kolonoskop
O matko, co za bzdury🤪
odpowiedź