Janusz Palikot zapowiada craftową rewolucję 2.0. Rusza ze zbiórką crowdfundingową na produkcję piw starzonych
Były polityk i biznesman Janusz Palikot chce rozwijać Browar Tenczynek, kupiony kilka miesięcy temu od Marka Jakubiaka. Natomiast na początku listopada uruchomi kampanię crowdfundingową, w ramach której chce pozyskać 1000 inwestorów na łączną kwotę ponad 4 mln złotych. Pieniądze przeznaczy na rozwój spółki-córki Tenczyńska Okovita oraz produkcję rzemieślniczej wódki i piwa premium.
Były poseł, który na początku lat 90. był inwestorem w Polmosie Lublin i Ambrze, kilkanaście miesięcy temu powrócił do biznesu. Odkupił od Marka Jakubiaka (byłego już posła, w wyborach parlamentarnych nie dostał się do Sejmu) Browar Tenczynek i teraz zajmie się jego rozwojem. Firma została założona w połowie XVI wieku przez braci Tenczyńskich, browar ten wznowił produkcję stosunkowo niedawno, bo w 2014 roku.
Janusz Palikot - oprócz inwestycji w browar - zapowiedział również rozwój spółki Tenczyńska Okovita, która ma zająć się sprzedażą wódki oraz piw premium. - W Polsce trwa pewnego rodzaju rewolucja piwna. Zaczęła się 5-10 lat temu. Dzisiaj browarów jest bardzo dużo i to takich, które odróżniają się smakiem od tego, co robią wielkie koncerny. Z pewnym opóźnieniem biorę udział w tej rewolucji. Kupiłem Browar Tenczynek od pana Jakubiaka, śmiem twierdzić, że to dziś jeden z najładniejszych browarów w kraju - tłumaczył Janusz Palikot podczas konferencji prasowej.
Na sfinansowanie rozwoju spółki-córki - Okovity uruchomi kampanię crowdfundingową za pośrednictwem platformy Crowdway.pl. Chce z emisji pozyskać ok. 4,2 mln złotych od 1000 inwestorów, którzy mają być jednocześnie ambasadorami marki – angażować się w jej rozwój, promując ją w swoich regionach oraz oferując sprzedaż produktów m.in. barom czy restauracjom, dbając o rozgłos piw i wódki w mediach społecznościowych.
- Tenczynek łączy tradycję z XVI wieku, możliwości produkcyjne unikatowe dla browarów tej wielkości oraz rewolucję piwną, dając ludziom inny smak, jakość, charakter produktów. To się dzieje, oczywiście z różnym skutkiem - jak to w nowej spółce. W tym roku wyprodukowaliśmy 4-5 milionów butelek półlitrowego piwa. To 4-5-krotny wzrost, a w przyszłym roku mamy zamiar dojść do granicy ok. 50 tys. hektolitrów piwa rocznie - stwierdził Janusz Palikot.
Celem Palikota ma być rozwinięcie programu produkcji piw starzonych w drewnianych beczkach (barrel aging), stworzenie rzemieślniczej destylarni alkoholi wysokoprocentowych, a w ramach Okovity - produkcja jakościowej wódki rzemieślniczej (mocnej, potrójnie destylowanej według receptury z XIX wieku).
Z kwoty ponad 4 milionów złotych, aż 2 miliony mają być przeznaczone na budowę wieży destylacyjnej. Pozostała część będzie stanowić kapitał przeznaczony na bieżącą działalność. Start kampanii przewidziany jest na przełom października i listopada – jak udało się nam dowiedzieć, prawdopodobnie zbiórka ruszy 5 listopada br. i potrwa maksymalnie 90 dni. Jej organizatorzy liczą jednak, że skończy się przed czasem.
Do tej pory Janusz Palikot miał zainwestować w Browar Tenczynek już ok. 50 mln złotych. Jego zdaniem, zdolność produkcyjna browaru wynosi mniej więcej 100 tys. hektolitrów rocznie, ale na razie - aby inwestycja była rentowna - firma ma się skupić na sprzedaży ok. 50 tys. hektolitrów piwa.
Właścicielem browaru jest Manufaktura Piwa, Wódki i Wina, a spółką-córką - Tenczyńska Okovita, która będzie dzierżawić teren oraz zamawiać usługę rozlewniczą od Browaru Tenczynek. W ten sposób były polityk - jak sam powiedział - chce w Polsce uruchomić "craftową rewolucję 2.0”, choć jak przyznał - rynek wódki i piwa w Polsce jest rynkiem dojrzałym, a zdolności spożywania większej ilości alkoholu przez Polaków są już bardzo ograniczone.
Dołącz do dyskusji: Janusz Palikot zapowiada craftową rewolucję 2.0. Rusza ze zbiórką crowdfundingową na produkcję piw starzonych