2020 rok podsumowuje Joanna Staude-Potocka, dyrektor marketingu w Żabka Polska
O najważniejszych wydarzeniach i trendach 2020 roku oraz wyzwaniach roku 2021 mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Staude-Potocka, dyrektor marketingu w firmie Żabka Polska.
Wydarzenie roku
Żabka jest wymieniana wśród najważniejszych firm wspierających Polaków w czasie pandemii. W kategorii grocery retail w Polsce byliśmy marką najsilniej kojarzoną przez klientów z działaniami związanymi z walką z COVID-19, wskazywaną przez 40 proc. Polaków. Jako sieć zapewniliśmy Polakom szeroki dostęp do maseczek w bardzo niskiej cenie. A był to okres, gdy maseczki były nie tylko towarem deficytowym, ale i spekulacyjnym. W porozumieniu z naszymi franczyzobiorcami zdecydowaliśmy się sprzedawać je bez zysku. Włączyliśmy także użytkowników naszej aplikacji mobilnej żappka w aktywną walkę z koronawirusem. Klienci mogli przekazywać zebrane przez siebie w aplikacji punkty – tzw. żappsy – na pomoc 16 szpitalom zakaźnym w całym kraju. Akcja, w której wspólnie zebraliśmy 3 mln złotych, została bardzo pozytywnie odebrana przez użytkowników. Przekazaliśmy również ponad 11 mln zł na pomoc poszkodowanym przez koronawirusa oraz szpitalom i placówkom medycznym walczącym z pandemią.
Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Pandemia dotknęła niemal każdą branżę, co w rezultacie wymuszało dokonywanie szybkich i nieustannych zmian w planie marketingowym i handlowym. Ta sytuacja kryzysowa była sprawdzianem nie tylko umiejętności elastycznego podejścia do zmian, ale również odpowiedzialności działań firmy. Wprowadzane obostrzenia były dużym wyzwaniem dla placówek handlowych, które musiały szybko dostosować się do nowych regulacji. Wymagało to skutecznej komunikacji wewnątrz organizacji, ale niewątpliwe ważna była w tym czasie komunikacja z klientami i pomoc w odnalezieniu się w „nowej rzeczywistości”.
Trend roku / człowiek roku
Świat marketingu, zakupów, konferencji, spotkań przeniósł się do świata online. Wszystko robimy w świecie wirtualnym. Od momentu zamknięcia się w domach ludzie są bardziej otwarci na kontakty z markami. Zrozumieli, że przebywając w domach, potrzebują, aby to świat zewnętrzny zapukał do ich drzwi.
Również wszelkie formy e-commerce czy home delivery przeżywają niespotykany dotąd rozkwit. Żabka również szybko odpowiedziała na nowe trendy poprzez usługę click & collect dostępną już w całej sieci, czy współpracę z Uber Eats.
Jak pandemia wpłynęła na branżę?
Pandemia przyniosła olbrzymie zmiany w sposobie komunikacji. Przede wszystkim, jak już wspomniałam, życie i biznes toczy się online, więc firmy musiały szybko nauczyć się tej rzeczywistości i w niej funkcjonować.
Firmy różnie zareagowały na nowe okoliczności i wyzwania. Jedne musiały przesunąć swoje zaplanowane budżety na realizację innych, bieżących celów i w efekcie zniknęły z mediów. Drugie wręcz przeciwnie, postanowiły wzmocnić w nich swoją obecność. Oczywiście widoczna jest zmiana samego contentu i sposobu komunikacji. Więcej przekazów dotyczy bezpieczeństwa i higieny, a także codziennych podstawowych potrzeb konsumentów.
Pandemia niewątpliwie była – i nadal jest – ważnym sprawdzianem dla firm na całym świecie, weryfikującym czy potrafią szybko i efektywnie dostosować się do zmieniającego się otoczenia.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
Wyzwaniem będzie przewidzenie, jak będzie wyglądał postpandemiczny świat i jak będą zachowywać się w nim klienci. Ważne, by być dobrze przygotowanym na konfrontację z nową rzeczywistością, by szybko i trafnie reagować na potrzeby i oczekiwania swoich klientów. Niezwykle istotne będzie dla firm także poradzenie sobie z potencjalnym kryzysem gospodarczym i jego skutkami społecznymi. Musimy być gotowi na różne scenariusze. A trzecie i chyba najważniejsze to nie tracić odwagi i iść dalej z planami rozwojowymi.
Cykl: Podsumowania 2020 roku i prognozy na 2021
Dołącz do dyskusji: 2020 rok podsumowuje Joanna Staude-Potocka, dyrektor marketingu w Żabka Polska