Komisja Etyki Reklamy: przez spot Media Expert uboższe dzieci mogą czuć się gorsze
Spot radiowy sieci Media Expert bazując na negatywnych emocjach, promuje nieodpowiednie relacje pomiędzy dziećmi i ich rodzicami oraz niewłaściwe wzorce zachowań dzieci, które mogą wywierać presję na rodzicach obiecując lepsze wyniki w nauce - uznała Komisja Etyki Reklamy.
Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęły skargi na radiową reklamę sieci Media Expert, którą emitowano w sierpniu ub.r., głównie w RMF FM i Polskim Radiu. W spocie dziecko mówi, że nie pójdzie do szkoły ponieważ potrzebuje laptopa na „zachętę”. Skarżący zwrócili uwagę, że odwoływano się w nich do konieczności zakupu przez rodziców drogiego sprzętu komputerowego dzieciom (laptopy, tablety), żeby dzieci się uczyły, poprawiły stopnie w szkole bądź w ogóle do tej szkoły poszły. W jednej ze skarg napisano, że spot jest wyjątkowo nieetyczny, bo promuje interesowność i cwaniactwo wśród dzieci, uczy je, że mogą żądać drogich prezentów, żeby się uczyć. „Reklama jest krzywdząca dla osób ubogich, zarówno rodziców których nie stać na zakup drogiego sprzętu swoim dzieciom jak i dla dzieci z biednych domów” - stwierdzono. Z kolei w innej skarżący napisał: „Uważam, że nie powinno się dopuszczać do emisji reklam, których celem jest manipulacja najmłodszymi odbiorcami (dziećmi) i przekonywanie ich, że bez nowego tabletu są ‘gorsze’ od swoich rówieśników”.
Przedstawiciele Media Expert wyjaśnili m.in., że kreację reklam powierzyli profesjonalnej agencji reklamowej, a biura reklam stacji, które je nadawały, czyli RMF FM i Polskiego Radia, nie odmówili wyemitowania spotów. - Zważywszy na fakt, że biura reklamy wspomnianych rozgłośni nie zgłosiły żadnych zastrzeżeń co do reklamy przekazanej do emisji, która została zaskarżona do Komisji Etyki Reklamy, mój Mocodawca był przekonany o zgodności przedmiotowej reklamy z dobrymi obyczajami i Kodeksem Etyki Reklamy - napisano w odpowiedzi na zarzuty KER. Dodano też, że firma nie zgadza się w pełni z postawionymi jej zarzutami, ale mimo to zdecydowała o wstrzymaniu emisji zaskarżonych reklam.
Według Komisji Etyki Reklamy spot Media Expert może powodować, że dzieci, których rodziców nie stać na zakup reklamowanego sprzętu, mogą się poczuć gorsze od dzieci mających bardziej zamożnych rodziców. Komisja stwierdziła też, że reklama promuje niewłaściwe wzorce zachowań dzieci, które mogą wywierać presję na rodzicach w kwestiach zakupów, obiecując lepsze wyniki w nauce. Tym samym, bazując na negatywnych emocjach, promuje nieodpowiednie relacje pomiędzy dziećmi i ich rodzicami.
Kreacje reklam Media Expert w ub.r. przygotowywała agencja Ambasada Brand Communications, ich produkcją zajmowała się Flota Filmowa.
Dołącz do dyskusji: Komisja Etyki Reklamy: przez spot Media Expert uboższe dzieci mogą czuć się gorsze
Co druga reklama powoduje u wielu oglądających że czują się gorsi.