Konsumenci z rynków rozwijających się pewniejsi siebie dzięki internetowi
Konsumenci z rynków rozwijających się są tak bardzo zafascynowani możliwościami internetu, że gdy uzyskują do niego dostęp, szybko wywiera on wyraźny wpływ na ich życie - wynika z globalnego badania Digital Life przygotowanego przez agencję badawczo-doradczą TNS.
Choć w Polsce również dostrzegany jest charakterystyczny dla krajów BRICS wysoki poziom zaangażowania w wirtualną rzeczywistość, to pewne zachowania i postawy Polaków wskazują, że ich stosunek do internetu zaczyna się racjonalizować i przypominać chłodniejszą postawę mieszkańców Europy Zachodniej czy Ameryki Północnej.
Podczas gdy rozwój infrastruktury otwiera rynki rozwijające się na cyfrową rzeczywistość, jej użytkownicy starają się jak najpełniej wykorzystać potencjał i tkwiące w niej możliwości, w czym często wyprzedzają kraje rozwinięte. Dostęp do świata online daje swoim nowym użytkownikom silne poczucie rozszerzania swoich horyzontów i wpływa korzystnie na poziom pewności siebie.
We Francji i Niemczech tylko 12 proc. internautów zgodziło się ze stwierdzeniem, że internet pomaga im wzmocnić pewność siebie, podczas gdy w Chinach, Indiach i Wietnamie podobnej odpowiedzi udzieliło odpowiednio 42, 52 i 55 proc. badanych użytkowników sieci. Wskaźnik ten osiąga najwyższe wartości w Arabii Saudyjskiej, gdzie prawie czterech na pięciu użytkowników internetu (79 proc.) twierdzi, że dzięki sieci czują się pewniej.
W Polsce także zaobserwowano dość silną relację pomiędzy poczuciem pewności siebie, a korzystaniem z internetu - co trzeci polski internauta (33 proc.) potwierdza pozytywny wpływ świata online w tym aspekcie.
Internauci z rynków rozwijających się dają wyraz tej nowo nabytej wierze we własne możliwości poprzez wyrażanie swojej opinii w sieci – 44 proc. użytkowników internetu w Turcji regularnie, czyli przynajmniej raz w tygodniu, pisze własnego bloga, tak jak 43 proc. internautów w Chinach i Meksyku oraz 39 proc. w Indiach. W grupie rynków rozwiniętych podobnie wysokim odsetkiem mogą pochwalić się tylko Włochy, gdzie 40 proc. użytkowników sieci regularnie publikuje wpisy na swoim blogu, w porównaniu do np. 14 proc. internautów w USA czy Wielkiej Brytanii.
Polacy są tutaj znacznie bliżsi rynkom dojrzałym - w naszym kraju bloga systematycznie prowadzi 15 proc. internautów.
W badaniu Digital Life przeprowadzonym przez TNS udział wzięło 72 tys. konsumentów z 60 krajów świata.
Dołącz do dyskusji: Konsumenci z rynków rozwijających się pewniejsi siebie dzięki internetowi