LOT chce mieć 17 mln pasażerów do 2028 roku. Zmodernizuje kabiny swoich dreamlinerów
Nowa strategia PLL LOT na lata 2024-2028 zakłada przewiezienie blisko 17 mln pasażerów, 110 samolotów we flocie przewoźnika, 20 nowych kierunków - poinformował prezes spółki Michał Fijoł. LOT będzie większy - dodał.
PLL LOT zaprezentowały w czwartek wieczorem strategię firmy na lata 2024-2028.
W specjalnym nagraniu swoje słowa do zebranych skierował premier Mateusz Morawiecki.
"LOT to coś więcej niż tylko firma. To nasz narodowy przewoźnik i jednocześnie ambasador Polski na całym świecie. Blisko 50 państw i 10 mln pasażerów" - powiedział szef rządu.
Jak dodał, co roku samoloty polskiego przewoźnika świadczą usługi transportowe "niosąc w świat przekaz, że polska marka to najwyższa jakość". "Sektor lotniczy generuje w Polsce ponad 150 tys. miejsc pracy. Buduje naszą atrakcyjność inwestycyjną i turystyczną. Bez silnego LOT nie byłoby to możliwe" - wskazał Morawiecki. Szef rządu podkreślił, że "LOT jest w polskich rękach i dynamicznie się rozwija rywalizując z innymi europejskimi przewoźnikami".
Wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki wskazał, że LOT jest "filarem polskiej gospodarki". Jak dodał, w tym roku wynik finansowy LOT-u "będzie rekordowy". "Zarząd ambitnie zapowiedział, że LOT w tym roku pokona 1 miliard złotych zysku netto. Ja zarządowi mocno kibicuję" - wskazał wiceminister aktywów. W jego ocenie, "LOT szybko nadąża za całą branżą lotniczą w odbudowującym się rynku po pandemii".
Jak dodał, strategia LOT na lata 2024-2028 ma "przesunąć LOT mocno do przodu". "Oczekujemy umocnienia na tych destynacjach, na których dzisiaj obsługuje pasażerów. Chcemy nowych kierunków, chcemy wzrostów. LOT ma rozpocząć wyścig z najlepszymi liniami lotniczymi. LOT ma rosnąć. LOT ma być nowoczesną firmą na nowe czasy" - podkreślił Małecki.
Prezes PLL LOT Michał Fijoł - prezentując strategię - wskazał, że w tym roku przewoźnik przewiezie 10 mln pasażerów, a w 2028 roku ma to być blisko 17 mln osób. "To będzie oznaczało, że będziemy mieli blisko 30 proc. wzrost" - powiedział.
Jak dodał, aby ten wzrost był możliwy, spółka będzie potrzebowała do 110 samolotów. Obecnie ma we flocie 75 maszyn. Jak mówił Fijoł, spółka chce "rosnąć zwłaszcza w segmencie samolotów dużego i średniego zasięgu". Prezes poinformował, że LOT podpisał kontrakt na kolejne dwa samoloty Boeing 787 MAX 8.
Fijoł przekazał, że strategia zakłada uruchomienie przez przewoźnika 20 nowych kierunków, w tym m.in. do Stanów Zjednoczonych, Kanady, a także do Wietnamu, Tajlandii, Chin, Korei czy Japonii.
"Będziemy rozwijać naszą obecność w Europie, są nadal stolice, do których LOT nie lata" – powiedział prezes PLL LOT. Jak dodał, przewoźnik chce również rozwijać ruch między Polską a Ukrainą.
Jak mówił szef spółki, LOT w swojej strategii chce rozwijać swoją obecność także w polskich portach regionalnych.
Od początku br. do końca sierpnia PLL LOT przewiozły na pokładach swoich samolotów ok. 7 mln osób. Samoloty narodowego przewoźnika bezpośrednio latają do portów w Europie, a dalekodystansowe rejsy realizują do Stanach Zjednoczonych, Kanady, Chin, Japonii i Korei Południowej. W ubiegłym roku przewoźnik wypracował ponad 113,7 mln zł zysku przy przychodach przekraczających 8,3 mld zł i przewiózł 8 mln pasażerów, wykonując ponad 85 tys. lotów.
Zmiany w samolotach
Polskie Linie Lotnicze LOT zmodernizują kabiny samolotów szerokokadłubowych typu Boeing 787-8 Dreamliner. Retrofit obejmie m.in. wymianę foteli we wszystkich klasach, instalację nowego systemu rozrywki pokładowej oraz wdrożenie łączności internetowej na pokładach.
Jak poinformowała spółka, samolotem PLL LOT z całkowicie zmodernizowaną kabiną pasażerowie polecą w roku 2026. W pierwszej kolejności retrofit przejdą samoloty typu Boeing 787-8 Dreamliner.
Kabina floty Boeing 787 zostanie wyposażona w nowe fotele od firmy RECARO Aircraft Seating w LOT Business Class (model CL6720), LOT Premium Economy Class (model PL3530) oraz LOT Economy Class (model CL3810).
"Układ foteli w LOT Business Class zmieni się na 1-2-1, dzięki czemu każdy pasażer zyska swobodny dostęp do przejścia w dowolnym momencie podróży. Każdy fotel zostanie wyposażony w indywidualne drzwi, gwarantujące prywatność. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji więcej przestrzeni oraz dodatkowe schowki na drobne przedmioty" - podała spółka.
Również w LOT Premium Economy Class będzie więcej miejsca na przedmioty osobiste, a nowy profil foteli oraz ich rozstawienie ułatwią dostęp do przejścia. W LOT Economy Class ma być więcej miejsca na nogi.
Spółka przekazała, że projekt nowych kabin wykonała dla Polskich Linii Lotniczych LOT brytyjska agencja designerska Tangerine. Firma jest obecna na rynku od 1989 r. i pracowała dla takich marek takich jak Apple, British Airways, Finnair, Huawei czy Toyota.
"Nowa przestrzeń kabin we wszystkich klasach inspirowana jest pejzażem Polski. Wibrujące, głębokie błękity stanowią doskonałą emanację marki LOT, a dodatek miedzi nawiązuje do ciepła polskiego słońca" - tłumaczy dyrektor Biura Rozwoju Produktu i Customer Experience w PLL LOT Izabela Leszczyńska.
Fotele LOT Economy Class będą produkowane w Polsce – w fabryce RECARO Aircraft Seating w Świebodzinie.
Pasażerowie LOT na rejsach długodystansowych zyskają dostęp do systemu rozrywki najnowszej generacji. Dreamlinery zostaną wyposażone w ekrany o rozdzielczości 4K i przekątnej 17.3 cala w LOT Business Class oraz 13.3 cala w LOT Premium Economy Class oraz LOT Economy Class.
Podróżni wszystkich klas będą mogli połączyć swoje zestawy słuchawkowe z systemem rozrywki pokładowej, korzystając z technologii Bluetooth. Wszystkie fotele będą wyposażone w nowoczesny standard portów ładowania USB-C, fotele LOT Premium Economy Class i LOT Business Class będą oferować także uniwersalne gniazdka, a fotel klasy LOT Business Class dodatkowo wyposażony będzie w bezprzewodową ładowarkę.
Dostawcą systemu rozrywki będzie Safran Passenger Innovations – firma z siedzibą w Kalifornii, wiodący dostawca systemów rozrywki pokładowej dla wielu przewoźników na świecie. Pasażerowie podróżujący na dalekich dystansach skorzystają z łączności internetowej. Dostawcą tej usługi będzie Viasat, globalna firma z siedzibą w Kalifornii, istniejąca na rynku od 1986 r.
W ofercie LOT-u są bezpośrednie rejsy dalekodystansowe do portów w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii i Korei Południowej. Połączenia dalekiego zasięgu obsługuje Boeingami 787 Dreamliner, jednymi z najnowocześniejszych szerokokadłubowych samolotów świata. LOT ma 15 dreamlinerów. Istniejący od 1929 roku polski przewoźnik jest 12 najstarszą linią lotniczą na świecie.
Głównym akcjonariuszem PLL LOT jest Skarb Państwa (69,3 proc. udziałów), a drugim (30,7 proc.) - Polska Grupa Lotnicza (PGL), należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa.
Dołącz do dyskusji: LOT chce mieć 17 mln pasażerów do 2028 roku. Zmodernizuje kabiny swoich dreamlinerów