Produkty właściciela Milki znikną z polskich sklepów Ikea
Nie tylko szwedzkie sklepy sieci Ikea przestaną sprzedawać produkty firmy Mondelez. Również polski oddział planuje ich wycofanie. Powodem jest zmiana strategii meblowego giganta. Tymczasem w Skandynawii produkty firmy Mondelez są bojkotowane, bo koncern nadal sprzedaje je w Rosji.
Mondelez to właściciel popularnych marek jak Milka, Oreo, Halls, Alpen Gold, Prince Polo czy Toblerone. Niedawno przypomniano, że firma nadal sprzedaje swoje produkty w Rosji. To sprawiło, że w Skandynawii zaczął się boikot produktów firmy. Przystąpiły o niego m.in. miasto Göteborg, Stena Line, linie lotnicze SAS i Norwegian, koleje SJ, hotelowe imperium Stordalen Strawberry i reprezentacja Szwecji w piłce nożnej.
- Zdecydowaliśmy się na bojkot Mondelez i usuniemy wszystkie ich produkty z naszych hoteli. Strawberry nie powinna kupować towarów od firmy, która przyczynia się do wojny Rosji z Ukrainą - powiedział dyrektor generalny Torgeir Silseth norweskiej gazecie VG.
Również Ikea potwierdziła, ze wycofa artykuły Mondelez ze swoich sklepów w Szwecji (sprzedaje je w sklepikach z jedzeniem). - Wycofamy produkty Mondelez, które mamy w naszym asortymencie. Opiera się przede wszystkim na długoterminowej ambicji posiadania jak największej liczby produktów Ikea w naszym portfolio. Od kilku lat koncentrujemy się na wyrobach cukierniczych marki Ikea i dalej rozwijamy własne produkty czekoladowe i cukierki - powiedział Mattias Hennius, rzecznik prasowy Ikea Szwecja portalowi sweden.postsen.com.
Hennius nie chciał jednak odpowiedzieć, czy decyzja o zaprzestaniu sprzedaży produktów wynika z bojkotu. - Mogę mówić tylko za rynek szwedzki, ale sprzedajemy produkty Mondelez także na innych rynkach - dodał.
Ikea stawia na własne produkty cukiernicze
Jak sprawdziliśmy, Ikea również w Polsce wycofa ze sprzedaży produkty produkowane przez Mondelez. - Obecna gama produktów oferowanych przez Ikea Food obejmuje kilka wyrobów czekoladowych od dostawców należących do Mondelez. Jest jednak systematycznie zmniejszana i w najbliższym czasie przestanie być dostępna również w sklepach Ikea w Polsce - poinformowała Wirtualnemedia.pl Aneta Gil, liderka komunikacji zewnętrznej w Ikea Polska.
- Decyzja o wycofaniu tych produktów jest elementem długoterminowej strategii związanej z rozwojem własnych wyrobów cukierniczych pod marką Ikea. Ikea już od wielu lat stawia na produkty cukiernicze pod marką Ikea i stale rozwija własną ofertę wyrobów czekoladowych i słodyczy - dodała Aneta Gil.
Mondelez wstrzymuje nowe inwestycje w Rosji
Przypomnijmy, że po rozpoczęciu przez Rosję inwazji na Ukrainę w lutym ub.r. Mondelez zapowiedział wstrzymanie nowych inwestycji i reklamy w Rosji. Nie deklarował jednak opuszczenia rynku rosyjskiego, poinformował jedynie, że będzie prowadzić działalność w "ograniczonym zakresie".
Producent Milki podkreślił, że potępia inwazję na Ukrainę. Firma podaje, że przestrzega wszystkich decyzji politycznych i sankcji oraz że „będzie nadal rozważać niezbędne dostosowania operacji w celu zapewnienia pełnej zgodności.
Teraz firma zapowiedziała, że zmieni model działania w Rosji. Spółka nie zamierza również wznawiać inwestycji w nowe projekty i reklamę w kraju.
W zeszłym roku finansowym sieć sklepów meblowych Ikea osiągnęła w Polsce wzrost przychodów o 10,7 proc. do 5,36 mld zł. Jej zysk netto zmalał o 121 mln zł, bo koszty operacyjne podskoczyły o 12,1 proc.
Ikea ma w Polsce sklepy stacjonarne w podwarszawskich Jankach, Wrocławiu, Gdańsku, Krakowie, Poznaniu, Katowicach, Warszawie, Łodzi, Bydgoszczy, Lublinie i Szczecinie. Placówkę w Szczecinie otwarto w połowie 2021 roku, natomiast z końcem 2021 roku zamknięto sklep w warszawskim centrum handlowym Blue City. Od 2016 roku Ikea prowadzi też w naszym kraju sprzedaż internetową.
Dołącz do dyskusji: Produkty właściciela Milki znikną z polskich sklepów Ikea