Na paywallu „Gazety Wyborczej” najwięcej straciły serwisy regionalne (analiza)
Po wprowadzeniu na początku lutego płatnego dostępu do treści w serwisach internetowych „Gazety Wyborczej” (Agora) zmalał ruch na jej czołowych stronach regionalnych, zwłaszcza poznańskiej. Dwie czołowe witryny, Wyborcza.pl i Wyborcza.biz, odwiedziło więcej internautów niż przed rokiem, ale wykonali oni mniej odsłon i krócej korzystali z serwisów.
Od początku lutego w ponad 20 serwisach internetowych związanych z „Gazetą Wyborczą” obowiązuje płatny dostęp do treści, tzw. paywall. Za darmo można czytać tylko 10 artykułów w miesiącu, a dostęp do kolejnych trzeba wykupić w jednym z trzech pakietów kosztujących od 17,90 do 39,90 zł miesięcznie (zobacz szczegóły). Przy czym promocyjna cena pierwszego pakietu miesięcznego wynosi tylko 0,99 zł.
Przedstawiciele Agory deklarowali, że w ciągu roku chcą pozyskać 30 tys. płacących subskrybentów (więcej na ten temat). Po półtora miesiąca od startu systemu nie chcieli ujawnić, ilu użytkowników z niego korzysta, tłumacząc, że jeszcze za wcześnie na takie statystyki.
>>> O powodzeniu paywalla „Gazety Wyborczej” zdecyduje jakość treści (opinie)
Wśród serwisów objętych paywallem zdecydowanie najpopularniejsze są Wyborcza.pl i Wyborcza.biz. Pierwszy w lutym br. odwiedziło 2,52 mln internautów, którzy wykonali 35,7 mln odsłon i spędzili w nim średnio po 17:27 minuty, a drugi zanotował 1,62 mln użytkowników, 16,7 mln odsłon i 14:20 minuty na użytkownika.
Jeśli chodzi o serwisy regionalne „Gazety Wyborczej”, działające w domenie gazeta.pl, największy zasięg ma warszawski (727 tys. użytkowników w lutym), a kolejne miejsca zajmują serwis trójmiejski i wrocławski. Z pozostałych witryn żadna nie osiągnęła w lutym poziomu 400 tys. użytkowników i 4 mln odsłon.
Tylko na Wyborcza.pl przeciętny użytkownik wykonał kilkanaście odsłon. Po dziesięć odsłon na użytkownika zanotowały Wyborcza.biz i Katowice.gazeta.pl.
Warto zaznaczyć, że paywall w serwisach „Gazety Wyborczej” nie obejmuje wejść z wyszukiwarek ani z linków umieszczonych na innych stronach (np. portalach społecznościowych).
TOP10 serwisów "Gazety Wyborczej" w lutym 2014 roku |
|||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL |
|||||
serwis |
real users |
odsłony ogółem |
liczba odsłon na użytkownika |
czas na RU [godz:min:s] |
zasięg |
Wyborcza.pl |
2 518 806 |
35 699 398 |
14,17 |
00:17:27 |
11,80% |
Wyborcza.biz |
1 617 501 |
16 732 520 |
10,34 |
00:14:20 |
7,58% |
Gazeta.pl - Warszawa |
726 992 |
6 426 002 |
8,84 |
00:11:01 |
3,41% |
Gazeta.pl - Trójmiasto |
544 633 |
3 960 129 |
7,27 |
00:09:38 |
2,55% |
Gazeta.pl - Wrocław |
418 150 |
4 065 684 |
9,72 |
00:11:14 |
1,96% |
Gazeta.pl - Katowice |
379 064 |
3 839 486 |
10,13 |
00:11:14 |
1,78% |
Gazeta.pl - Poznań |
371 351 |
2 570 200 |
6,92 |
00:08:19 |
1,74% |
Gazeta.pl - Lublin |
343 096 |
2 531 179 |
7,38 |
00:08:54 |
1,61% |
Gazeta.pl - Kraków |
335 683 |
2 794 728 |
8,33 |
00:09:32 |
1,57% |
wysokieobcasy.pl |
319 231 |
1 799 973 |
5,64 |
00:06:57 |
1,50% |
W lutym br. Wyborcza.pl i Wyborcza.biz odwiedziło nieco więcej internautów niż rok wcześniej. Pierwszy serwis zyskał 290 tys. użytkowników (13,5 proc. w górę), a drugi 50 tys. (3,2 proc. w górę). Jednocześnie zmalała liczba wykonanych przez nich odsłon: na Wyborcza.pl o 530 tys. (1,5 proc. w dół), a na Wyborcza.biz o 1,11 mln (6,2 proc. w dół). Mocno zmniejszył się natomiast czas, który na stronach spędzali przeciętnie internauci. W przypadku Wyborcza.pl ten spadek wyniósł 8:01 minuty (31,5 proc. w dół), a w przypadku Wyborcza.biz - 4:54 minuty (25,5 proc. w dół).
>>> Najpopularniejsze serwisy tematyczne w lutym 2014 roku
Jeśli chodzi o serwisy regionalne „GW”, to warszawski i poznański osiągnęły nawet w skali roku wzrosty liczby użytkowników - odpowiednio 150 tys. i 55 tys. (38 proc. i 15,1 proc. w górę). Jednak wszystkie czołowe witryny zanotowały mniej odsłon i dużo krótszy czas przypadający na przeciętnego użytkownika. Na Warszawa.gazeta.pl liczba odsłon zmalała o 3,1 mln (32,5 proc. w dół), na Wroclaw.gazeta.pl - o 1,7 mln (29,7 proc. w dół), na Katowice.gazeta.pl - o 1,1 mln (22,6 proc. w dół), na Lublin.gazeta.pl - o 1,2 mln (31,8 proc. w dół), a na Krakow.gazeta.pl - o 1,5 mln (34,6 proc. w dół).
Zdecydowanie największe spadki zanotował poznański serwis „Gazety Wyborczej”. Liczba jego użytkowników zmniejszyła się z roku na rok o 126 tys. (czyli o 25,4 proc.), liczba odsłon - aż o 3,4 mln (czyli o 57,3 proc.), a czas korzystania przez przeciętnego użytkownika - o 6:26 minuty (43,6 proc. w dół).
Nieco mniej internautów niż rok wcześniej odwiedziło też katowicki, lubelski i krakowski serwis „GW”. Wszystkie witryny zanotowały też duże spadki czasu przypadającego na średniego użytkownika. Na stronie „Wysokich Obcasów” ten czas zmalał aż o połowę.
Dziesięć czołowych serwisów związanych z „Gazetą Wyborczą” miało w lutym br. łącznie 7,57 mln użytkowników (bez uwzględnienia współodwiedzalności), o 436 tys. więcej niż przed rokiem, co oznacza wzrost o 6,1 proc. Za to liczba wykonanych na nich odsłon zmalała o 14,8 mln (spadek o 15,6 proc.) i wyniosła 80,4 mln.
TOP10 serwisów "Gazety Wyborczej" rok po roku (Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||||
serwis |
luty2014 |
luty 2013 |
||||
real users |
odsłony |
czas na RU [godz:min:s] |
real users |
odsłony |
czas na RU [godz:min:s] |
|
Wyborcza.pl |
2 518 806 |
35 699 398 |
00:17:27 |
2 219 867 |
36 228 491 |
00:25:28 |
Wyborcza.biz |
1 617 501 |
16 732 520 |
00:14:20 |
1 567 081 |
17 845 548 |
00:19:14 |
Gazeta.pl - Warszawa |
726 992 |
6 426 002 |
00:11:01 |
701 397 |
9 524 145 |
00:17:52 |
Gazeta.pl - Trójmiasto |
544 633 |
3 960 129 |
00:09:38 |
394 822 |
4 119 049 |
00:13:38 |
Gazeta.pl - Wrocław |
418 150 |
4 065 684 |
00:11:14 |
363 287 |
5 783 498 |
00:18:15 |
Gazeta.pl - Katowice |
379 064 |
3 839 486 |
00:11:14 |
394 057 |
4 965 106 |
00:14:45 |
Gazeta.pl - Poznań |
371 351 |
2 570 200 |
00:08:19 |
497 893 |
6 025 250 |
00:14:45 |
Gazeta.pl - Lublin |
343 096 |
2 531 179 |
00:08:54 |
347 271 |
3 710 239 |
00:12:10 |
Gazeta.pl - Kraków |
335 683 |
2 794 728 |
00:09:32 |
353 643 |
4 276 189 |
00:15:06 |
wysokieobcasy.pl |
319 231 |
1 799 973 |
00:06:57 |
298 975 |
2 793 353 |
00:13:45 |
Dołącz do dyskusji: Na paywallu „Gazety Wyborczej” najwięcej straciły serwisy regionalne (analiza)