Nieterminowość i niska jakość - najczęstsze przejawy braku rzetelności firm
Polaków najczęściej spotykają takie przejawy braku rzetelności firm, jak nieterminowość dostaw towarów i usług oraz ich niska jakość. Najwięcej przypadków niesolidnego postępowania konsumenci odnotowali w handlu detalicznym i hurtowym - wynika z badania Millward Brown SMG/KRC.
Doświadczenia Polaków pokazują, że firmy nadal mają problemy z terminowym wywiązywaniem się ze swoich zobowiązań, a także z dostarczaniem produktów i usług o odpowiedniej jakości.
Spośród 32 proc. konsumentów, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy mieli do czynienia z nierzetelnymi firmami, z tymi zjawiskami spotkało się odpowiednio 42 proc. i 34 proc. Były to głównie osoby do 45. roku życia.
Czym przejawia się nierzetelność według polskich konsumentów
Źródło: "Rzetelność polskich firm okiem konsumenta"
Badanie MillardBrown SMG/KRC dla Rzetelnej Firmy
Na nieterminowość polskich przedsiębiorstw wskazują w szczególności pracownicy umysłowi, osoby na kierowniczych stanowiskach oraz przedstawiciele wolnych zawodów, tacy jak lekarze i prawnicy. Z kolei pracownicy fizyczni najczęściej spotykają się z niską jakością oferowanych towarów i usług.
Istotną przeszkodą w swobodnym korzystaniu z towarów i usług jest też dla części konsumentów, głównie kobiet i pracowników fizycznych, niejasna oferta. 28 proc. badanych, którzy w ciągu ostatniego roku spotkali się z brakiem solidności firm, zostało w ten sposób wprowadzonych w błąd. Polacy zwrócili również uwagę na brak możliwości reklamacji produktu lub usługi.
Według badania, w ciągu ostatniego roku niemal połowa oszukanych respondentów z brakiem rzetelności spotkała się podczas zakupów, zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i internetowych. Zjawisko to dotyczyło głównie osób pomiędzy 35. a 45. rokiem życia, przedstawicieli kadry zarządzającej, wolnych zawodów oraz pracowników fizycznych.
14 proc. spośród uczestników badania, którzy potwierdzili spotkanie z nierzetelną firmą, na niesolidne przedsiębiorstwa natknęło się w branży budowlanej i mieszkaniowej. Tyle samo respondentów, głównie pracowników fizycznych, wskazało na problemy jakie napotkali korzystając z usług firm ubezpieczeniowych, banków oraz otwartych funduszy emerytalnych.
Branże, w których konsumenci spotkali się z nierzetelnością
Źródło: "Rzetelność polskich firm okiem konsumenta"
Badanie Millward Brown SMG/KRC dla Rzetelnej Firmy
Polacy z nierzetelnością spotkali się także w usługach naprawczych oraz branży telekomunikacyjnej. Z tą ostatnią najwięcej problemów mieli pracownicy fizyczni. W ciągu minionego roku polscy konsumenci doświadczyli przejawów niesolidności również w usługach komunalnych i transportowych oraz turystyce.
Badanie "Rzetelność polskich firm okiem konsumenta" zostało przeprowadzone w sierpniu 2011 roku przez instytut badawczy Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Rzetelnej Firmy, na reprezentatywnej grupie 300 Polaków z co najmniej średnim wykształceniem, zamieszkujących miasta powyżej 50 tys. mieszkańców.
Dołącz do dyskusji: Nieterminowość i niska jakość - najczęstsze przejawy braku rzetelności firm