SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

O 4 proc. zmaleje w tym roku polski rynek reklamowy

Według domu mediowego OMD wydatki reklamowe w Polsce zmniejszą się w 2013 rolu o 4 proc. To minimalnie bardziej optymistyczne prognozy niż estymacje Starlinka, ZOG, Mindshare Polska i Equinox Polska.

Analitycy OMD przewidują, że najbardziej w br. zmniejszą się wydatki reklamowe w prasie - w najgorszym scenariuszu nawet 15 proc. Wynika to z odpływu czytelników do internetu.

Zmaleje również wartość reklamy telewizyjnej - o ok. 6 proc. - Przez wiele lat telewizja była znacząco przeinwestowywana. W obliczu kryzysu marketerzy sięgają po najefektywniejsze rozwiązania, są nastawieni na szybki efekt. Skutkuje to wzrostem budżetów na internet kosztem telewizji - wyjaśnia Maciej Kita, buying director OMD. Zwraca też uwagę, że kondycji telewizji nie poprawia stopniowe wyłączanie sygnału analogowego (który ostatecznie zniknie w połowie br.). W efekcie wzrośnie też znaczenie niszowych do tej pory kanałów, które dzięki obecności na multipleksach cyfrowych zyskują ogólnopolski zasięg, natomiast stracą największe stacje ogólnopolskie.

Internet przejmie część budżetów reklamowych z telewizji i prasy, ale według OMD wzrost reklamy online wyhamuje - z kilkunastu proc. w ostatnich latach do 8 proc. - Dziś reklama internetowa wychodzi z komputerów i gości zarówno na ekranach urządzeń mobilnych, jak i smart TV. Wyraźnie obserwujemy wzrost zainteresowania marketerów formatami wideo - opisuje Maciej Kita.

Oprócz internetu urosną reklamowo - o 5 proc. - kina. Natomiast wartość reklamy zewnętrznej (uwzględniając nośniki indoorowe i digital signage) zmaleje o ok. 6 proc., a reklamy radiowej utrzyma się na ubiegłorocznym poziomie.

Przypomnijmy, że według Starlinka wydatki reklamowe w Polsce wyniosły w ub.r. 7,095 mld zł, o 5,2 proc. mniej niż rok wcześniej, i o tyle samo zdaniem firmy zmaleją w br. (przeczytaj szczegóły). Pytani przez Wirtualnemedia.pl na początku stycznia przedstawiciele największych domów mediowych (w tym OMD) prognozowali, że spadek ten wyniesie od 5 do 10 proc. (więcej na ten temat).

Dołącz do dyskusji: O 4 proc. zmaleje w tym roku polski rynek reklamowy

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl