1,03 mln widzów Ekstraklasy w TVP i 100 tys. w nc+ oraz Eurosporcie
Niedawno zakończony sezon Lotto Ekstraklasy na kanałach nc+ i Eurosportu gromadził średnio 100 tys. widzów. Pojedyncze mecze pokazywane w kanałach Telewizji Polskiej śledziło z kolei 1,03 mln osób - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.
Piłkarska Ekstraklasa 2018/2019 odbywała się w okresie 20 lipca 2018 roku do 19 maja 2019 roku. W Polsce większość meczów piłkarskich rozgrywek transmitowały kanały nc+ (Canal+, Canal+ Sport, Canal+ Sport 2 i nSport+), a po dwa mecze każdej kolejki pokazywane były w kanałach Eurosportu. Z kolei w rundzie wiosennej jedno spotkanie w każdej z ostatnich 11 kolejek sezonu transmitowała też Telewizja Polska (TVP1 lub TVP2 i w TVP Sport).
Średnia oglądalność wszystkich pokazanych w płatnej telewizji spotkań Lotto Ekstraklasy wyniosła 99,9 tys. widzów, co przełożyło się na 0,83 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów i 0,93 proc. w 16-49 - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Codemedia.
Wszystkie pokazane mecze w kanałach nc+ śledziło średnio 92 tys. widzów, co przełożyło się na odpowiednio 0,75 proc. i 0,86 proc. udziału. Względem całego sezonu 2017/2018 oglądalność piłkarskich rozgrywek pokazywanych u tego nadawcy niemal się nie zmieniła. Wówczas ich widownia wynosiła 99,8 tys. tys. widzów (odpowiednio 0,83 proc. i 0,93 proc. udziału).
Wyższe wyniki Lotto Ekstraklasa 2018/2019 gromadziła w kanałach Eurosportu. Widownia wszystkich meczów transmitowanych przez tego nadawcę wyniosła 125,2 tys. osób, a udziały - odpowiednio 1,07 proc. i 1,15 proc. Dla porównania w sezonie 2017/2018 wyniki były wyższe - widownia wyniosła 127,1 tys. osób (udziały - odpowiednio 1,11 proc. i 1,25 proc.).
Średnia widownia spotkań Ekstraklasy pokazanych w TVP1 lub TVP2 wyniosła 749 tys. osób. Przełożyło się to na 5,80 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów i 5,46 proc. w grupie komercyjnej 16-49.
Na antenie TVP Sport mecze oglądało 283 tys. osób, co dało tej stacji odpowiednio 2,28 proc. i 2,30 proc. udziału. Z kolei na obu antenach w Telewizji Polskiej (stacja główna - TVP1 lub TVP2 oraz kanał sportowy) Ekstraklasę śledziło 1,03 mln widzów (8,08 proc. i 7,75 proc. udziału).
- Nabycie przez TVP sublicencji od nc+ do transmisji meczów Ekstraklasy sprawiło, że nasze krajowe rozgrywki mogła zobaczyć zdecydowanie szersza widownia. Część meczów, która emitowana była na antenach dostępnych w naziemnej telewizji cyfrowej (TVP1, TVP2, TVP Sport) sprawiła, że wyniki oglądalności ekstraklasowych rozgrywek osiągnęły poziom, który do tej pory był poza zasięgiem dla stacji kablowo-satelitarnych – komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Jan Baczyński, media manager z Codemedia. - Poziom widowni dla samego TVP pokazuje, że z jednej strony dostępność meczu w kanale otwartym pozwoliło na znaczny wzrost widowni względem emisji dostępnych tylko na stacjach kablowo-satelitarnych. Z drugiej jednak shr% na poziomie łącznym poniżej 10 proc. (TVP1/TVP2 i TVP Sport) na tle konkurencji jest wynikiem przeciętnym, który pozwolił dla analizowanych emisji na zajęcie dopiero trzeciego miejsca w całym rynku - dodaje.
W kanałach nc+ największym zainteresowaniem cieszył się pojedynek pomiędzy Jagiellonią Białystok, a Lechią Gdańsk z 23 lutego br., który średnio oglądało w Canal+ 274,8 tys. osób. Przełożyło się to na 1,99 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów i 3,54 proc. w grupie komercyjnej 16-49.
Drugie miejsce zajęło spotkanie Śląska Wrocław z Cracovią Kraków (9 grudnia ub.r.; 227,9 tys. widzów; odpowiednio 1,46 proc. i 2,06 proc.), który również pokazał Canal+.
Podium uzupełnia mecz Śląska Wrocław z Cracovią Kraków transmitowany też w Canal+ (4 listopada ub.r.; 213,5 tys. widzów; po 1,37 proc. udziału w obu grupach).
6 z 10 najchętniej oglądanych meczów w analizowanym okresie było transmitowanych na antenie stacji Canal+. Pozostałe cztery spotkania z czołowej dziesiątki pokazał Canal+ Sport.
Na pozycji lidera oglądalności w kanałach Eurosportu uplasowało się spotkanie Miedź Legnica-Pogoń Szczecin (11 lutego br.; 258,9 tys. widzów; 1,83 proc. i 1,86 proc. udziału), pokazane w Eurosporcie 1.
Ogółem 7 z 10 meczów pokazał Eurosport 1, a pozostałe 3 przypadło stacji Eurosport 2.
Z kolei na głównych antenach Telewizji Polskiej zdecydowanie najwięcej widzów zgromadził mecz Wisła Kraków-Legia Warszawa, który śledziło 1,22 mln widzów. Telewizja Polska mecz ten wyjątkowo pokazywała tylko w Dwójce (biorąc pod uwagę liniowe kanały).
Biorąc pod uwagę zsumowaną oglądalność głównej anteny i TVP Sport największym zainteresowaniem cieszył się pojedynek Piasta Gliwice z Lechem Poznań, który w TVP2 i TVP Sport śledziło 1,29 mln osób.
- Za nami rekordowy pod względem oglądalności sezon w Ekstraklasie. Porozumienie między nc+ a TVP pozwoliło nam otworzyć się na szeroką publiczność już wiosną tego roku, a kibice mogli do końca sezonu śledzić zaciętą walkę o tytuł, puchary i utrzymanie, co przyciągnęło też fanów przed telewizory. Warto mieć świadomość, że mecze Ekstraklasy w Polsce gromadzą przed ekranem widownię kilkukrotnie razy większą niż najbardziej rozpoznawalne ligi na świecie. To pokazuje, jak silnym produktem w kraju jest ligowa piłka - komentuje Marcin Animucki, prezes zarządu Ekstraklasy S.A. - Spodziewamy się, że w kolejnym sezonie wyniki oglądalności będą jeszcze lepsze, bo dzięki nowym kontraktom mediowym Ekstraklasa będzie regularnie gościć praktycznie w każdym polskim domu. Wszystkie mecze obejrzeć można będzie w nc+, a jedno topowe spotkanie z każdej kolejki na antenie TVP - dodaje.
Jak informuje agencja Practum Consulting, coraz większą popularnością Ekstraklasa cieszy się w serwisach online, gdzie w przekroju całego sezonu 2018/2019 zanotowano ponad 10 mln wyświetleń na trzech platformach. W kanałach nc+ Go liczba wyświetleń meczów Ekstraklasy sięgnęła 7,38 mln, czyli o kilkaset tysięcy więcej niż rok wcześniej. Najwyższą oglądalność miało spotkanie Lech Poznań-Legia Warszawa (32. kolejka), które śledziło ponad 40 tys. kibiców (prawie 164 tys. wyświetleń). W serwisie Sport.tvp.pl 11 ostatnich meczów sezonu zanotowało 293 tys. wyświetleń, a najwięcej widzów zgromadził finałowy mecz Piast Gliwice-Lech Poznań - obejrzało go 46 tys. osób (63. tys. wyświetleń). Z kolei mecze Ekstraklasy za granicą, w serwisie dailymotion oraz w aplikacji mobilnej Ekstraklasa, zanotowały przez cały sezon prawie 2,5 mln wyświetleń.
- Choć to wciąż telewizja jest główną platformą do oglądania Ekstraklasy dla kibiców, to serwisy online transmitujące rozgrywki Ekstraklasy coraz bardziej zyskują na znaczeniu. Fani migrują z tradycyjnych kanałów do Internetu, w efekcie notujemy wzrosty w serwisach online i mobilnych. Biorąc pod uwagę te trendy Ekstraklasa stawia na rozwój własnych kanałów internetowych, takich jak aplikacja mobilna. Na tym polu odnosimy także znaczące sukcesy, bo w ciągu roku od uruchomienia została ona najlepiej ocenianą przez użytkowników oficjalną aplikacją ligową w Europie, a liczba pobrań przekroczyła już poziom 180 tysięcy. Pracujemy także nad bardziej zaawansowanym rozwiązaniem technologicznym umożliwiającym śledzenie rozgrywek na Smart TV, komputerach i urządzeniach mobilnych, czyli tzw. OTT - informuje Marcin Animucki.
Duże zainteresowanie wzbudziły też skróty meczowe i powtórki bramek zamieszczane na Ekstraklasa.tv (wraz z PrzegladSportowy.pl oraz Onet.pl), Ekstraklasa.org i na oficjalnych stronach klubów. Łączna liczba wyświetleń tych treści wideo przekroczyła 15,1 mln. W całym sezonie wyświetlenia materiałów wideo na oficjalnym profilu Ekstraklasy na Facebooku sięgnęły 44,5 mln, notując wzrost o około 10 mln.
Oprócz akcji meczowych zamieszczane są tam wszystkie materiały przygotowywane przez zespół Ekstraklasa Live Park. Są to archiwalne gole, reportaże oraz kulisy z klubów i inne formaty wideo dedykowane kanałom social media. Liczba wyświetleń tych materiałów podwoiła się z kolei na Twitterze Ekstraklasy, osiągając poziom prawie 5,2 mln.
Dołącz do dyskusji: 1,03 mln widzów Ekstraklasy w TVP i 100 tys. w nc+ oraz Eurosporcie