Optymistyczne prognozy przed debiutem giełdowym Grupy WP: rozsądna wycena, sukces inwestorów
Jeśli Grupa Wirtualna Polska wejdzie na giełdę z wyceną na poziomie miliarda złotych, która z kilku powodów jest uzasadniona, fundusze Innova Capital i MCI częściowo wyjdą z inwestycji w spółkę z dużym zyskiem. Debiutowi sprzyja dobra sytuacja na rynkach kapitałowych - oceniają dla Wirtualnemedia.pl analitycy inwestycyjni.
Nieoficjalną informację, że prospekt emisji giełdowej akcji Grupy Wirtualna Polska jest już w Komisji Nadzoru Finansowego, ujawnił „Puls Biznesu”, dodając, że na giełdzie ma zostać sprzedanych 15-20 proc. akcji firmy należących do jej inwestorów finansowych: funduszy Innova Capital i MCI Management (w sumie mają ponad 50 proc. akcji spółki) oraz podobną ilość nowych akcji.
Analitycy pytani przez Wirtualnemedia.pl są zgodni, że obecnie jest dobry okres na debiut giełdowy firmy takiej jak Grupa WP. - Sytuacja na Giełdzie Papierów Wartościowych jest coraz lepsza w kontekście nowych ofert publicznych - zdecydowanie poprawiło się nastawienie inwestorów do małych i średnich spółek, więc jest duże prawdopodobieństwo sukcesu oferty, szczególnie że nie ma jeszcze na warszawskim parkiecie tak dużej spółki medialnej obecnej tylko w segmencie internetowym - opisuje Dominik Niszcz, analityk Raiffeisen Banku. - Zarówno prognozy dotyczące PKB, jak i ostatnie obniżki stóp procentowych, skłaniają do większego zainteresowania giełdą i czynią tak debiuty, jak i inwestycje na parkiecie bardziej atrakcyjnymi - dodaje Paweł Olszynka, kierownik działu analiz rynku telekomunikacyjnego i IT w firmie PMR.
Wycenę Grupy WP można zestawić z cenami sprzedaży dwóch portali: Wirtualnej Polski kupionej w lutym ub.r. za 383 mln zł przez Grupę o2 wspólnie z Innova Capital i MCI (to właśnie po połączeniu o2 i WP powstała Grupa WP) oraz Grupy Onet, której 75 proc. udziałów Ringier Axel Springer Media kupił od Grupy TVN w 2012 roku za 960 mln zł.
- Biorąc po uwagę cena zapłaconą rok temu za Wirtualną Polskę, wycena Grupy WP na poziomie około miliarda złotych wydaje się bardzo optymistyczna. Oznacza bowiem wycenę dawnej Grupy o2 na podobnym lub nawet wyższym poziomie co dawna Wirtualna Polska. Nie mają tu większego znaczenia podmioty przejęte przez firmę przez ostatni rok, bo wydaje się, że każda z tych akwizycji miała wartość raczej kilkunastu niż kilkudziesięciu milionów złotych - analizuje Marek Rusiecki, założyciel i prezes Xevin Investments. - Z drugiej strony jeśli Grupa WP w 2014 roku osiągnęła zysk EBITDA na poziomie 80-100 mln zł (co jest prawdopodobne, bo sama Wirtualna Polska we wcześniejszych latach notowała ok. 50 mln EBITDA), to wycena wynosząca miliard złotych wydaje się uzasadniona - zaznacza.
- Wycena wynosząca miliard złotych oczywiście przemawia do wyobraźni polskiego inwestora, ale - mówię te słowa bez znajomości prospektu i danych finansowych - biorąc pod uwagę potencjał rynku i brak ofert konkurencyjnych moim zdaniem to jedna z najciekawszych ofert ostatnich lat - uważa Bartłomiej Gola, partner zarządzający SpeedUP Venture Capital Group. - Nie widzę innego podmiotu na rynku gotowego zapłacić za pakiet kontrolny Grupy WP - stwierdza.
Według Pawła Olszynki bliższa rzeczywistej jest wycena Grupy WP na poziomie ok. 800-900 mln zł. - Trzeba pamiętać, za jaką cenę Wirtualną Polskę sprzedała Grupa Orange (383 mln zł). Nabywcą był fundusz, a to nieco inna sytuacja niż zakup Grupy Onet, gdzie przejmującym był inwestor strategiczny z branży, a wycena całego biznesu, w tym dużego, nowoczesnego ośrodka data centrowego w Krakowie, wyniosła 1,275 mld zł - zauważa analityk. - Z drugiej strony, Grupa Wirtualna Polska po fuzji i uwzględniając ostatnie mniejsze przejęcia to jednak całkiem nowe rozdanie, a przedsięwzięcie nabrało rozpędu. Porównując najbardziej podstawowe statystyki e-biznesu w zakresie użytkowników, zasięgu czy liczby odsłon (w tym na urządzeniach przenośnych) widać, że Grupa WP ma swoje atuty, a realizowana strategia odnosi skutek - dodaje Paweł Olszynka
- Wycena Grupy Wirtualna Polska zostanie zweryfikowana przez rynek w trakcie book buildingu - zaznacza Maciej Hazubski, prezes IQ Partners. - Na pewno fakt, że według ostatnich wyników badani Megapanel Grupa Wirtulana Polska objęła pozycję lidera będzie bardzo pomocny. Sprzedaż Onetu do Ringier Axel Springer była również przeprowadzana przy założeniu, że nabywca przejmuje lidera rynku - przypomina Hazubski. - Z tej perspektywy moment wydaje się właściwy. Zawsze za lidera rynku wyceny są wyższe niż standardowo - ocenia.
Przedstawiciele Grupy WP nie chcą potwierdzić informacji o przygotowaniach do debiutu giełdowego. - Nie komentujemy plotek - powiedziała nam Katarzyna Halicka, rzeczniczka firmy.
Przy czym podobna sytuacja miała miejsce trzy lata temu, gdy na giełdę chciała wejść Grupa o2 - informacja o prospekcie emisyjnym spółki wyciekła do prasy biznesowej kilka miesięcy przed jego upublicznieniem. Właściciele Grupy o2 (obecnie zarządzający Grupą WP) w połowie lipca 2012 r. zaprezentowali wyniki finansowe spółki z wcześniejszych lat oraz strategię jej rozwoju i plan emisji akcji, jednak po szeregu spotkań z największymi domami inwestycyjnymi debiut został odwołany. - Nagromadzenie negatywnych informacji makroekonomicznych w ostatnich dniach uczyniło uplasowanie oferty, przy akceptowalnej dla dotychczasowych akcjonariuszy cenie, niemożliwym - tłumaczył wtedy Jacek Świderski.
Obecnie nie tylko lepsza koniunktura kapitałowa sprzyja giełdowym planom Grupy WP. - Co do poprzedniej próby podjętej przez Grupę o2, wydaje się że inwestorzy obawiali się inwestowania w gracza nie będącego w pierwszej trójce na polskim rynku - teraz po połączeniu pozycja nowej grupy jest już znacznie silniejsza. Ponadto większa wycena nowej grupy powinna poszerzyć krąg potencjalnych funduszy zainteresowanych transakcją - ocenia Dominik Niszcz. - Na giełdzie panuje atmosfera sprzyjająca spółkom technologicznym, jest spore zainteresowanie ich akcjami. Jeśli zatem w najbliższym czasie nie nastąpi globalna bessa, wszystko powinno się udać - dodaje Marek Rusiecki.
Debiut giełdowy Grupy WP w formie ujawnionej przez „Puls Biznesu” oznacza, że Innova Capital i MCI Management częściowo wycofają się ze spółki po zaledwie nieco ponad roku od zainwestowania w nią. - Debiut giełdowy Grupy WP przypada nadzwyczaj szybko. Nawet uwzględniając ewentualne ograniczenia w możliwości zbycia akcji przez obecnych udziałowców w krótkim terminie, nadal tak szybkie zdyskontowanie efektu synergii połączonych spółek i próba poszukania kapitału na giełdzie jest zaskoczeniem, a na pewno nie jest to scenariusz książkowy - uważa Paweł Olszynka. - Taka wycena to z pewnością sukces inwestorów finansowych Grupy WP, którzy mają duże szanse po nieco ponad roku wyjść z tej inwestycji z lekko licząc dwukrotnym zwrotem - zauważa Marek Rusiecki.
Z kolei emisja przez firmę nowych akcji oznacza pozyskanie środków na dalszy rozwój. - Jestem ciekawy, na co zarządzający Grupą WP zamierzają je przeznaczyć, jaka jest strategia rozwoju firmy określona w jej prospekcie emisyjnym - zastanawia się Rusiecki. - Wydaje się, że obecnie spółce brakuje większych zasobów w segmentach social media i e-commerce, że jest zbytnio skoncentrowana na tradycyjnym sektorze portalowym, tworzenia treści informacyjnych i rozrywkowych. A może firma, po dużym zastrzyku pieniędzy od inwestorów giełdowych, zdecyduje się nawet wyjść poza internet i np.przejmie którąś z mniejszych stacji telewizyjnych? - spekuluje.
- Trudno przy takiej skali generować organiczny wzrost, który byłby zauważalny i akceptowalny przez inwestorów. Z jednej strony sądzę, że pozyskane środki zostaną wykorzystane na bronienie pozycji lidera. Z drugiej najlepszą strategią byłoby skokowe powiększanie przewagi nad rynkiem. To można osiągnąć wyłącznie poprzez akwizycje - prognozuje Maciej Hazubski. - Kluczowa dla oceny potencjału Grupy WP jest moim zdaniem ocena możliwości spółki do wyjścia poza przychody reklamowe (tu jest mnóstwo źródeł wzrostu, ale z pewnym ograniczeniem czasowym). Ostatni kierunek akwizycji zrealizowanych przez firmę pokazuje jasno, że chce znacząco wzrosnąć w obszarze generowana leadów dla sektora finansowego czy e-commerce’u - uważa Bartłomiej Gola.
W grudniu ub.r. serwisy Grupy WP zanotowały 15,63 mln użytkowników i 4,09 mld odsłon krajowych (według Megapanelu PBI/Gemius - zobacz jego pełne wyniki). Oprócz stron dawnej Grupy o2 i Wirtualnej Polski sprzed fuzji złożyły się na to serwisy przejęte przez firmę w ciągu ostatniego roku: Dobreprogramy.pl, Sportowefakty.pl, Domodi.pl, Homebook.pl i strony Grupy Money.pl.
Dołącz do dyskusji: Optymistyczne prognozy przed debiutem giełdowym Grupy WP: rozsądna wycena, sukces inwestorów
Buhahahaha.... i już mam dobry humor na weekend :-);-)