Opuszczenie Rosji kosztowało Publicis Groupe 87 mln euro
Grupa reklamowa Publicis Groupe, do której należą takie agencje, jak m.in. Publicis, Starcom, Leo Burnett osiągnęła w I kwartale br. 2,8 mld euro przychodów netto. To 17,1 proc. więcej niż rok wcześniej i więcej niż zakładano. Firma podała, że "wyjście" z Rosji kosztowało ją 87 mln euro.
Publicis Groupe miała w I kwartale br. 2,8 mld euro przychodów netto, co oznacza wzrost na poziomie 17,1 proc.
Spółka odnotowała wzrost organiczny (który uwzględnia wpływ fuzji i przejęć oraz kursy walut) na poziomie 10,5 proc., znacznie powyżej 2,8 proc. wzrostu osiągniętego w I kwartale 2021 roku.
Wzrost organiczny był najsilniejszy w Europie i wyniósł 14,9 proc., co według grupy było napędzane szczególnie dobrymi wynikami w Wielkiej Brytanii i Francji. Region Azji i Pacyfiku zamknął I kwartał br. z wynikiem 14,4 proc., a Bliski Wschód/Afryka i Ameryka Łacińska odnotowały wzrost przychodów o ponad 13 proc..
Wzrost w Ameryce Północnej utrzymał się na wysokim poziomie 8,1 proc., gdzie jednostka danych Epsilon została uznana za kluczową firmę. Pion transformacji cyfrowej Publicis Sapient był również wymieniany jako kluczowy kontrybutor z 16,3 proc. wzrostem (i 18,5 proc. wzrostem globalnym). Przychody w Kanadzie wzrosły o 7 proc., a w USA - o 8 proc.
Zbyt duża niepewność co do kolejnych miesięcy
Chociaż ogólnie I kwartał br. kwartał był pod względem przychodów lepszy niż oczekiwano, firma stwierdziła, że podtrzymuje wytyczne wydane wcześniej w tym roku z oczekiwanym wzrostem organicznym w przedziale od 4 proc. do 5 proc. Publicis Group informuje, że makroekonomiczne czynniki, w tym wysoka inflacja i utrzymujący się potencjalny wpływ pandemii COVID-19 i rosyjskiej inwazji na Ukrainę na światową gospodarkę, powodują zbyt dużą niepewność, aby w tej chwili podnieść prognozy.
Spółka oczekuje, że wzrost organiczny w drugim kwartale wyniesie około 5 proc., w porównaniu z 17,1 proc. wzrostem osiągniętym w drugim kwartale 2021 r. Ten ostatni wynik odzwierciedla odbicie Groupe po dotkniętym COVID 2020 roku.
- Zaczęliśmy rok bardzo mocno - powiedział dyrektor generalny Publicis Groupe Arthur Sadoun. - Nasz model rośnie w siłę, ponieważ nadal wychwytuje rosnące zapotrzebowanie klientów na dane własne, media cyfrowe i handel - dodał.
Dobre wyniki spółki w pierwszym kwartale zbiegły się w czasie ze wzrostem liczby wygranych biznesów, co dobrze wróży na kolejne kwartały, kiedy przychody z tych wygranych w pełni wzrosną. Pozyskane w ostatnim kwartale budżety, to m.in. McDonald's, AB InBev, Pepsi, Siemens, LVMH i inne.
- Jesteśmy pewni, że jesteśmy w stanie osiągnąć wszystkie cele, które wyznaczyliśmy sobie na ten rok i faktycznie osiągamy górną granicę naszego celu wzrostu organicznego, pomimo niepewności spowodowanej globalnym zdrowiem sytuację, ewolucję konfliktu na Ukrainie i konsekwencje inflacji dla naszych klientów - powiedział Sadoun.
Firma podała, że "wyjście z Rosji" kosztowało ją ponad 87 mln euro. Taką stratę uwzględniono w wynikach finansowych.
Kontrolę nad dawnymi agencjami Publicis w Rosji przejął dotychczasowy prezes i założyciel Siergiej Koptew, któremu powierzono zapewnienie bezpieczeństwa pracy dla 1200 pracowników Publicis zatrudnionych w Rosji.
Dołącz do dyskusji: Opuszczenie Rosji kosztowało Publicis Groupe 87 mln euro