Polacy otwierają się na ekonomię opartą o dane osobowe
Co szósty Polak byłby skłonny udostępnić swoje dane finansowe podmiotowi trzeciemu niebędącemu bankiem ani instytucją finansową z którą ma relację, aby móc korzystać z nowych usług, np. porównywarek finansowych czy aplikacji do płatności online - pokazują wyniki międzynarodowego badania Ipsos.
Do nowych usług opartych o dane osobowe (np. aplikacje płatnicze typu all-in-one, porównywarki finansowe) podchodzimy jeszcze z rezerwą, co trzeci z nas miałby motywację, aby z ich skorzystać - pokazują dane Ipsosa.
Największymi zaletami tego typu usług są w ocenie respondentów szybkość, łatwość i wygoda. Postrzegane oszczędności w tym zakresie sprawiają, że co blisko co czwarty spośród badanych ocenia te usługi jako bardzo lub wyjątkowo atrakcyjne.
Podstawową przeszkodą w rozwoju badanych usług jest postrzeganie ich przydatności i wymiernych korzyści z nich oraz obawy związane z udostępnianiem danych finansowych, z niepewnością w jaki sposób będą przetwarzane i czy pozostaną anonimowe.
Kto ma dostarczać nowe usługi finansowych?
Ankietowani Ipsosa w Polsce większości powierzyliby zadanie dostarczania nowych usług finansowych bankom o określonej renomie. Prawie co trzeci badany zaufały w tej kwestii znanej marce kart i płatności, co czwarty firmie obsługującej płatności elektroniczne.
- Banki powinny pamiętać o rosnącym zaufaniu do firm obsługujących płatności elektroniczne. Co czwarty Polak widziałby taką firmę jako dostawcę nowych rozwiązań opartych na otwartym API (a jeszcze rok temu co piąty z nas powierzyłby świadczenie usług tym instytucjom). Brak działania w celu poszerzenia oferty o te nowe rozwiązania może spowodować, że banki prześpią moment, w którym realną konkurencją dla nich nie będą już tylko inne banki - komentuje wyniki badania Andrzej Anterszlak, dyrektor customer experience w Ipsos.
Badanie zostało przeprowadzone przez Ipsos między sierpniem a październikiem 2018 roku metodą CAWI na łącznej próbie 21032 osób w wieku 18 lat i więcej, posiadających konto bankowe. Badanie obejmowało 21 krajach świata: Wielka Brytania, Brazylia, Kanada, Chile, Francja, Włochy, Japonia, Polska, Korea Południowa, Australia, Belgia, Niemcy, Hong Kong, Indie, Malezja, Meksyk, Holandia, Nowa Zelandia, Rumunia, Singapur, Peru. W każdym z badanych krajów próba wynosiła 1000 osób.
Dołącz do dyskusji: Polacy otwierają się na ekonomię opartą o dane osobowe