Koniec marek Cyfrowy Polsat i Ipla, czas na Polsat Box. "Rebranding dobrze przemyślany"
Grupa Polsat Plus w ramach rebrandingu wprowadzi nowe nazwy Polsat Box (zamiast Cyfrowego Polsatu), Polsat Box GO (zamiast Ipli) i Polsat GO. Zdaniem ekspertów marketingowych to dobry strategicznie ruch, który wpisuje się w aktualne trendy. - Polsat Box to bardzo uniwersalna i neutralna nazwa, która ani nie oferuje konsumentowi wartości dodanej, ani nie wzmacnia unikatowości oferty. Ale też nie niesie za sobą żadnych zagrożeń - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Adam Samsel, strategy director w K2 Create.
W ramach rebrandingu marek Grupy Polsat Plus (poprzednio Cyfrowy Polsat) z rynku znikną nazwy Cyfrowy Polsat, Cyfrowy Polsat GO i Ipla, zostaną zastąpione przez Polsat Box, Polsat Box GO i Polsat GO.
Prezes Grupy Polsat Plus Mirosław Błaszczyk uzasadnia, że rezygnacja z marki Cyfrowy Polsat wynika z dostosowywania przez firmę oferty do „potrzeb oraz zwyczajów naszych klientów”.
- Nasze kluczowe i podstawowe marki to Plus, Polsat i Polsat Box. Oferujemy milionom naszych widzów i klientów pakiet wielu usług, z których każdy może wybrać to, co jest dla niego najlepsze i co mu najbardziej odpowiada w atrakcyjnej cenie. Plus łączy ludzi - dzięki najnowocześniejszym usługom telekomunikacyjnym i najlepszemu w Polsce internetowi 5G umożliwia wszystkim komunikowanie się, pracę, naukę, surfowanie w internecie bez ograniczeń czy rozwijanie swoich firm. Dzięki Polsatowi mogą cieszyć się kontentem i przeżywać emocje, jakie się z nim wiążą. Polsat Box to platforma, która zapewni dostęp do różnorodnych treści w wybranym przez siebie miejscu, czasie i sposobie - a Polsat Box Go zapewni ten dostęp online na dowolnym urządzeniu - zapowiada Mirosław Błaszczyk.
Polsat Box zamiast Cyfrowego Polsatu
Marka Polsat Box wraz z hasłem „Wybierz swoje wszystko” (to nowy slogan główny wszystkich marek Grupy Polsat Plus) została zgłoszona przez firmę do Urzędu Patentowego RP w połowie czerwca. Ma kilka wariantów: w układzie pionowym i poziomym oraz na białym i granatowym tle.
- W nowym haśle łączącym nasze firmy i marki: Wybierz swoje wszystko, najważniejsze jest słowo „swoje” - pokazujące, że możesz wybrać dokładnie to, co najbardziej Ci odpowiada i jest dla Ciebie najlepsze. Nasz przekaz w kampanii reklamowej do każdego mieszkańca Polski to: Ty rządzisz - nie jakaś firma czy marka, ale Ty - każdy indywidualnie podejmuje swoje własne decyzje. Rządzisz, bo konfigurujesz jak chcesz, wybierasz to, co lubisz, swobodnie łączysz, włączasz i wyłączasz, ustawiasz, zmieniasz, modyfikujesz. Bo masz coś najlepszego, najlepiej wybrałeś i decydujesz - Wybierasz swoje wszystko - komentuje Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat.
Cyfrowy Polsat to telewizyjna platforma satelitarna obecna na rynku od ponad 20 lat. Przez wiele lat charakterystycznym elementem jej logo była kula złożona z mniejszych kropek oraz nazwa zapisana wielkimi literami.
Koniec Ipli, będą platformy Polsat Box GO i Polsat GO
Z kolei platformy internetowe Cyfrowy Polsat GO (dostępna od kilku lat dla abonentów Cyfrowego Polsatu) i Ipla (działa od 2008 roku) zostaną zastąpione przez dwie nowe usługi: Polsat Box GO i Polsat GO. Polsat Box GO będzie platformą odpłatną oferującą w różnych pakietach treści (w tym ponad 100 stacji telewizyjnych) od Telewizji Polsat i nadawców zewnętrznych. Natomiast na Polsat GO będą dostępne bezpłatnie treści wyłącznie od Polsat
W ocenie Marka Staniszewskiego, stratega i właściciela agencji Heuristica nowa, spójna identyfikacja Grupy Polsat Plus jest słusznym kierunkiem strategicznym. Uzasadnia, że pozwala ona konsekwentnie zbliżać dwa światy: marki usług telekomunikacyjnych i rozwiązań internetowych oraz marki treści telewizyjnych i contentu video.
- Zwłaszcza, że od momentu przejęcia spółki Polkomtel przez Cyfrowy Polsat minęło już wiele lat, a światy te funkcjonowały wciąż mocno rozłącznie. Rzeczywistość rynkowa jest zaś bardzo dynamiczna i obecny ruch wydaje się adekwatną reakcją na zmieniające się potrzeby klientów – zauważa ekspert.
Zdaniem naszego rozmówcy tego rodzaju identyfikacja na pewno też ułatwi bardziej naturalne sposoby pakietyzacji usług i może być wykorzystana w taktykach sprzedażowych.
- Bo właśnie tzw. „bundling" stał się na konkurencyjnym rynku telekomunikacyjnym i na powiązanym z nim rynku telewizji płatnej jedną ze strategii pozwalających pozyskiwać i lojalizować klientów oraz utrzymywać lub zwiększać marżę na poszczególnych usługach – mówi Marek Staniszewski.
"Cyfrowy" w nazwie jest anachroniczne
Uważa też, że wprowadzenie nazw Polsat Box, Polsat Box GO i Polsat GO to logiczna konsekwencja podjętych działań rebrandingowych. Zwraca jednak uwagę na element: „cyfrowy" w nazwie „Cyfrowy Polsat", który jego zdaniem już od dawna przestał być na czasie.
- Nazwa powstała przecież ponad dwie dekady temu w zupełnie innym kontekście rynkowym i technologicznym. Podkreślanie „cyfrowości" platformy satelitarnej budowało wówczas percepcję innowacyjnego i zaawansowanego technologicznie rozwiązania (cyfrowy, a nie analogowy), podobnie jak Canal+ Cyfrowy czy Cyfra+) Dziś nazwa tego rodzaju nie konotuje już żadnej przewagi technologicznej i brzmi po prostu archaicznie. Podobna sytuacja miała miejsce w przeszłości i dotyczyła członu „GSM" w dawnej nazwie: „Plus GSM". Dziś ta sama marka pozycjonuje się przecież jako lider technologii 5G, jutro zaś będzie to walka o percepcję pozycji lidera... w kolejnej, przełomowej technologii - komentuje Marek Staniszewski.
Ta zmiana będzie wzmacniać obie marki
Adam Samsel, strategy director w agencji K2 Create (Grupa K2) przypomina z kolei, że obie marki: Polsat i Plus są obecne od lat, wiele osób ma do nich sentyment, a miliony Polaków i Polek korzysta z nich na co dzień. Uważa, że to zupełnie inna liga w porównaniu z pozostałymi markami z portfolio Grupy Polsat Plus, dlatego – jak mówi - postawienie na Polsat i Plus to jedyny słuszny wybór z perspektywy biznesowej, marketingowej i komunikacyjnej, który będzie wzmacniać te dwie marki.
Nasz rozmówca nie ma też wątpliwości, że z perspektywy brandingowej rezygnacja z nazwy Ipla - patrząc na strategie brandingowe marek telewizyjnych, rozrywkowych, telekomunikacyjnych na świecie - jest słuszna.
- Disney +, Amazon Prime Video, HBO MAX, O2 TV - wszystkie te serwisy budowane są pod marką parasolową, czerpiąc z jej siły i pozytywnych asocjacji. Polsat to marka, która rozrywką stoi, więc nie obawiałbym się tej zmiany i nagłego odwrotu klientów. O ile nie zostanie zmieniona oferta programowa - zaznacza Samsel.
Ekspert uważa, że Polsat Box to bardzo uniwersalna i neutralna nazwa, która ani nie oferuje konsumentowi wartości dodanej, ani nie wzmacnia unikatowości oferty. Ale też nie niesie za sobą żadnych zagrożeń. Mówi, że jej największą zaletą jest prostota, dzięki czemu jest łatwa do przyswojenia przez klientów i sprzedawców.
- Rozumiem strategiczne założenia i główną myśl, którą hasło "Wybierz swoje wszystko" ma przekazać, ze szczególnym akcentem na personalizację. Rozumiem strategiczną potrzebę wyróżnienia się na tle wielu innych podobnych do siebie haseł. I biorąc to pod uwagę, hasło realizuje te cele. Mnie jako stratega, aż tak bardzo nie „kłuje w uszy" tak jak być może wielu copywriterów - uzasadnia Adam Samsel.
Ruch w kierunku nowoczesności
W rozmowie z Wirtualnemedia.pl ekspert K2 dodaje, że światy technologii, komunikacji, mediów, rozrywki coraz bardziej się przenikają i przez to coraz trudniej wskazać, gdzie zaczyna się jeden, a kończy drugi.
- Dlatego decyzja o rebrandingu od strony strategicznej to dobry ruch, ponieważ odpowiada na postpandemiczną rzeczywistość. Widać, że jest to ruch w kierunku nowoczesności i odcięcie wizerunkowego bagażu, jakim jest Cyfrowy Polsat, będący swego rodzaju artefaktem na rynku. Zmiana wpisuje się w aktualne trendy w strategiach brandingowych, w których dominującym modelem jest strategia branded house, budująca jedną silną markę parasolową. Uproszczenie architektury dobrze wpłynie także na komunikację, która pozwoli na większą synergię i spójność w komunikacji marki – twierdzi.
Podobne spostrzeżenia ma Dariusz Kubuj z Kubuj Strategia, który w rozmowie z Wirtualnemedia.pl podkreśla, że wprowadzone właśnie zmiany w Grupie Polsat Plus to ruch, który powinien przynieść same korzyści. - Integracja biznesu wokół najsilniejszych marek jest zgodna z trendami obserwowanymi na całym świecie. Wspieranie marek jest coraz kosztowniejsze i wiele firm dochodzi do wniosku, że trzeba stawiać przede wszystkim na brandy najbardziej perspektywiczne - uzasadnia.
Polsat i Plus z nową identyfikacją wizualną
W pierwszej połowie czerwca grupa Cyfrowy Polsat zapowiedziała wprowadzenie nowej, spójnej identyfikacji wizualnej jej dwóch głównych marek: Polsatu (i jego wszystkich kanałów telewizyjnych) oraz Plusa. Ogłoszono też, że firma zmienia nazwę na Grupa Polsat Plus.
Logotypy dwóch głównych marek wykorzystują specjalnie zaprojektowaną dla Grupy, indywidualną typografię, charakterystyczny element graficzny oraz kolory. Zielony kolor Plusa ma symbolizować m.in. innowację, rozwój oraz troskę o środowisko i lepsze życie, a żółty kolor Polsatu - energię, radość i optymizm płynące ze słońca - nierozerwalnie związanego z tym nadawcą. W nowym logo Polsatu nie ma już charakterystycznego słoneczka, a ze znaku Plusa zniknął uśmiech.
Zdaniem ekspertów od brand designu pytanych przez Wirtualnemedia.pl nowe znaki graficzne obu marek zostały uwspółcześnione, są teraz bardziej uniwersalne, uzupełniają się i mają duży potencjał komunikacyjny i wizerunkowy. W maju ogłoszono, że przez najbliższe sześć lat stadion w Gdańsku będzie funkcjonował pod nazwą Polsat Plus Arena Gdańsk, firma Zygmunta Solorza zapłaci za to prawie 17 mln zł.
Rebranding Grupy Polsat Plus potrwa kilka tygodni
Grupa Polsat Plus w czwartek zapowiedziała, że zmiana jej marek i logotypów została rozłożona kilka najbliższych tygodni.
- Nie chcemy zaskakiwać klientów i widzów „nagłą” rewolucją. Chcemy, aby wszyscy mieli czas na zapoznanie się z naszymi nowymi markami oraz logotypami. Będziemy informować na bieżąco naszych klientów i widzów o poszczególnych zmianach - kiedy nastąpią i co oznaczają - wyjaśniła firma.
Rebrandingowi towarzyszy kampania reklamowa, której pierwszy etap był oparty na pytaniu „Kto rządzi… internetem, 5G, rozrywką, emocjami, serialami, sportem?”.
- W pierwszej odsłonie kampanii, celowo nie pokazywaliśmy naszych marek, aby wzbudzić ciekawość i zaintrygować odbiorców. Obecnie zaczynamy kolejny etap komunikacji, gdzie odsłaniamy nasze marki i odpowiadamy na pytanie „Kto rządzi?”. A tym, kto rządzi jest każdy z nas - mieszkaniec Polski, użytkownik internetu, odbiorca programów, filmów, seriali. Rządzi, bo wybiera to, co chce, co lubi i co jest mu potrzebne. Rządzi, bo ma to, co jest najlepsze - opisuje Piotr Gaweł, członek zarządu Polkomtela.
- Spójne hasło dla wszystkich marek to „Wybierz swoje wszystko” – zgodnie z przekazem indywidualnego wyboru z pełnej gamy usług, produktów i treści z oferty Grupy Polsat Plus - dodaje.
Rekordowa dywidenda od Cyfrowego Polsatu
W pierwszym kwartale br. Grupa Polsat Plus, do której należą m.in. Telewizja Polsat, Eleven Sports, Grupa Interia i większościowy pakiet akcji Netii, zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 4,9 proc. do 2,99 mld zł i zysku netto ze 183,8 do 390,4 mln zł. Każdy abonent płacił firmie średnio 90,5 zł miesięcznie, o 6 proc. więcej niż rok wcześniej. Pod koniec czerwca walne zgromadzenie Cyfrowego Polsatu zdecydowało, że spółka w dwóch transzach wypłaci rekordową w swojej historii dywidendę - 767,5 mln zł, po 1,20 zł na akcję.
Nowymi członkami rady nadzorczej firmy zostali jej większościowy akcjonariusz Zygmunt Solorz, jej były prezes Tobias Solorz, prawnik Jarosław Grzesiak i rektor UW Alojzy Nowak.
Dołącz do dyskusji: Koniec marek Cyfrowy Polsat i Ipla, czas na Polsat Box. "Rebranding dobrze przemyślany"